• Anonym (Julia)

Dyr julklapp som är jättefel...

Min älskade särbo har för det för tillfället väldigt tufft med ekonomin. Jag sa till honom att han verkligen inte behövde prioritera julklappar till mig, och ville han ändå ge något räcker det jättebra med något billigt och enkelt.

Ändå gav han mig en grej som kostade nästan 1000 kronor... och som är katastrof. Det sista jag någonsin hade köpt till mig själv och som jag aldrig kommer att ha användning för. Hade det varit 100 spänn vore det ju sak samma om den förblir oanvänd i ett skåp, men det gör nästan ont i mig att han gjort en för honom stor ekonomisk uppoffring på detta.

En del av mig vill vara helt ärlig och säga att det var så omtänksamt och generöst av honom, men att detta inte passar mig alls och att jag hellre vill att han returnerar den, så att vi istället kan hitta på något mysigt tillsammans för pengarna.

En annan del av mig känner att han kommer att bli så besviken att det är bättre att hålla tyst och låtsas som att den kommer att användas. Jag vet ju heller inte om den går att returnera, och det blir ju väldigt pinsam stämning om jag först säger att jag inte vill ha den.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Dyr julklapp som är jättefel...
  • Fjäril kär

Varit ärlig såklart, han har ju faktiskt inte lyssnat på din önskan och du kommer inte använda den.  Tacksam för en present kan man vara ändå fast det blev fel . 

• Anonym (H)

Svårt att veta utan detaljer . Varför kan man inte lämna tillbaka den om han verkligen köpte till dig nu för 1000 kr ?

Är det någonting specialbeställd? 

Kan du ta upp att du hellre skulle vilja göra någonting tillsammans för pengarna utan att säga att saken är fel ? 
    Kan man inte lämna tillbaka kan du fortfarande säga att saken är toppen , bara att du tycker ni skulle prioritera något mer praktiskt eller en gemensam resa 

• Tecum

Känsligt läge men med tanke på er ekonomi skulle jag rekommendera ärlighet. Om det går att byta eller få pengarna tillbaka förstås.

Det där med presenter är ett elände!

• Anonym (Ngnf)
    Fjäril kär skrev 2023-12-25 11:07:38 följande:

Varit ärlig såklart, han har ju faktiskt inte lyssnat på din önskan och du kommer inte använda den.  Tacksam för en present kan man vara ändå fast det blev fel . 

Håller med 
  • Anonym (radhusångest)

Var ärlig. Be om ursäkt men förklara hur du känner.

Annars kommer du troligen att få fler saker i samma stil och då blir det ännu jobbigare.

• Alessia

Han har ansträngt sig för din skull, ville att du skulle få - i hans ögon - något fint.
    Jag skulle tacka och behålla, kanske också använda ngn gång, för att inte såra den som velat väl, men också tydligt säga ifrån att så dyra presenter vill du verkligen inte att ni ska ge varandra i fortsättningen                                                                                                       
    Jag har en gång varit "ärlig" angående en present jag fick av en vän. Det var en blus i en modell i en kvalitet och en färg som verkligen inte alls passade mig, det var mer hennes egen stil. Jag uttryckte mig försiktigt och undrade om jag kunde få byta till annan färg som bättre skulle passa det jag hade i garderoben. Hon blev fruktansvärt lessen och stött, tyckte att jag ifrågasatte hennes smak och det slog in en kil mellan oss som faktiskt finns kvar än i denna dag mer än tio år efteråt.

• Anonym (F)

Låt honom skicka tillbaka den! Ingen av er blir lycklig om du tvingar dig att använda saken. Vill du att han ska slänga tusen kronor i sjön så varsågod. Jag tycker det är snällare att vara ärlig.

• Drottningen1970

Onödigt såklart med nåt du inte vill ha.

Men jag blir nyfiken på hur en present kan vara katastrof på det sätt att man aldrig nånsin kommer att användas ens för syns skull?

vad kan det vara liksom? Nåt farligt? En bong?

Ett fallskärmshopp?

• Anonym (H)
    Alessia skrev 2023-12-25 14:33:33 följande:

Han har ansträngt sig för din skull, ville att du skulle få - i hans ögon - något fint.
    Jag skulle tacka och behålla, kanske också använda ngn gång, för att inte såra den som velat väl, men också tydligt säga ifrån att så dyra presenter vill du verkligen inte att ni ska ge varandra i fortsättningen                                                                                                       
    Jag har en gång varit "ärlig" angående en present jag fick av en vän. Det var en blus i en modell i en kvalitet och en färg som verkligen inte alls passade mig, det var mer hennes egen stil. Jag uttryckte mig försiktigt och undrade om jag kunde få byta till annan färg som bättre skulle passa det jag hade i garderoben. Hon blev fruktansvärt lessen och stött, tyckte att jag ifrågasatte hennes smak och det slog in en kil mellan oss som faktiskt finns kvar än i denna dag mer än tio år efteråt.

Någon som blir sur i 10 + år på grund av ni gillar inte samma typ av kläder är knappast en riktig vän.
  • Anonym (Ellen)

När jag var tonåring fick jag en tv i julklapp av mina föräldrar. Jag vet precis varför, jag hade sagt vid något tillfälle att vi alltid var hemma hos M (min kille) för han hade tv på rummet. Men det betydde ju inte att om JAG hade en tv så skulle vi oftare vara hos oss för jag hade massa småsyskon som man aldrig fick vara ifred ifrån. Så jag fick panik för jag har alltid haft stenkoll och visste att de köpt den på avbetalning. Och det ville inte jag vara upphov till. Så de fick snällt åka tillbaka till Siba eller Onoff eller var den nu kom ifrån.
    Det var inte kul då men i slutänden - helt rätt. 

Svar på tråden Dyr julklapp som är jättefel...