• Anonym (H)

Vräka familj?

Är det möjligt? I så fall hur? En ensamstående mamma med tre barn mellan 9 och 15. Främst en av dem som skriker, men hen skriker rejält. Huset är gammalt och väldigt lyhört. Skriker även tidiga mornar och ibland kvällar.
    Någon med erfarenhet?
  • Svar på tråden Vräka familj?
  • Anonym (H)

Det är mina barn och grannen hotar med att försöka få oss vräkta. Jag vet 100% hur jobbigt skrikandet är, det är minst lika jobbigt för mig... jag gör allt jag kan, men det är inte så lätt att ge alla utrymme i en för liten lägenhet. Är nyskild och det här var enda boendet jag lyckades få.

Alla tre har flera diagnoser, mellanbarnet skulle behöva medicineras för sin adhd, men får inte på grund av hjärtproblem. Det är främst mellanbarnet som triggar de andra två.

• EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2023-12-25 12:20:41 följande:
    Vräka familj?
    Är det möjligt? I så fall hur? En ensamstående mamma med tre barn mellan 9 och 15. Främst en av dem som skriker, men hen skriker rejält. Huset är gammalt och väldigt lyhört. Skriker även tidiga mornar och ibland kvällar.
    Någon med erfarenhet?
    Reglerna som hyresbolaget satt för högre ljud gäller även barnfamiljer.

Om hyresbolaget anser att det skall vara tyst mellan 22:00 till 6:00, så gäller dessa tider även för dem med baren. Lyhört eller inte.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2023-12-25 14:08:09 följande:

Det är mina barn och grannen hotar med att försöka få oss vräkta. Jag vet 100% hur jobbigt skrikandet är, det är minst lika jobbigt för mig... jag gör allt jag kan, men det är inte så lätt att ge alla utrymme i en för liten lägenhet. Är nyskild och det här var enda boendet jag lyckades få.

Alla tre har flera diagnoser, mellanbarnet skulle behöva medicineras för sin adhd, men får inte på grund av hjärtproblem. Det är främst mellanbarnet som triggar de andra två.

Då får du ju jobba lite extra med mellan barnet.
    För JA du kan bli vräkt om dina barn stör för mycket. Med eller utan diagnoser på barn, så gäller reglerna dig med som står på hyreskontraktet du skrev under.
  • Anonym (H)
    EnAnonumius skrev 2023-12-25 14:22:31 följande:
    Då får du ju jobba lite extra med mellan barnet.
    För JA du kan bli vräkt om dina barn stör för mycket. Med eller utan diagnoser på barn, så gäller reglerna dig med som står på hyreskontraktet du skrev under.
    Du tror inte att jag vet att det gäller mig också? Jag gör inte annat än kämpar, men när det låser sig sådär når ingen fram.
  • Anonym (e)

Det är väldigt sällan något sånt faktiskt går igenom, antar att barnen inte skriker flera h per gång?

• Anonym (Ja)

Prata med soc om avlastning så de andra barnen kan få lugn och ro? Har de inga vänner som de umgås med? I den åldern var man ju nästan aldrig hemma, särskilt de varmare årstiderna.
  • Anonym (Lider med dig)
    Anonym (H) skrev 2023-12-25 14:45:11 följande:
    Du tror inte att jag vet att det gäller mig också? Jag gör inte annat än kämpar, men när det låser sig sådär når ingen fram.

Jag hoppas att det löser sig. Vet inte vad jag ska säga egentlige. Testa att möblera så det inte hörs igenom till grannarna så mycket? Tyg på väggarna, tavlor? Kan du prata med din granne? Med hyresvärden? Finns det någon pappa/annan släkting för hjälp med avlastning? Du kan söka om kontaktperson genom soc, vet inte hur det ser ut med avlastning.

• Anonym (M)

Har hyresvärden hört av sig angående störningarna? Om inte så är det nog bara tomma hot. 

Att vräka hyresgäster som betalar som de ska är inte lätt. Och barnfamiljer är mer svårvräkta än andra. 

Om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du få juridisk hjälp av dem ifall värden skulle försöka sig på någonting. 

Hoppas att du snart får tag på något större så att ni får lite mer svängrum och lugn och ro!
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2023-12-25 15:09:26 följande:
    Har hyresvärden hört av sig angående störningarna? Om inte så är det nog bara tomma hot. 

Att vräka hyresgäster som betalar som de ska är inte lätt. Och barnfamiljer är mer svårvräkta än andra. 

Om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du få juridisk hjälp av dem ifall värden skulle försöka sig på någonting. 

Hoppas att du snart får tag på något större så att ni får lite mer svängrum och lugn och ro!
    Vad är det för juridisk hjälp hon skulle få av Hyresgästföreningen?

Om TS blir anmäld och hon får varningar, och det sker upprepat. Efter tre fyra varningar från hyresvärden, så kan hen säga upp henne, helt lagligt..
    Hyresgästföreningens jurister kan inte göra ett skit om vräkningen gått efter lagar och regler. Inte ens om det är en barnfamilj.

• Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-12-25 15:43:36 följande:

Barnfamiljen kan vräkas på exakt samma grunder som alla andra. Finns ingen speciallagstiftning.

I frågan om vad som klassas som en otillåten störning så är toleransen för barnröster mycket hög. 

Samma sak med tobaksrök som tar sig in från grannens balkong.

Somliga saker är man så illa tvungen att stå ut med som hyresgäst, på gott och ont.
  • Anonym (H)

Hur ofta behöver det låta för att de ska bry sig om det?

• Anonym (Hyresvärd)

Vi tar kontakt med den berörda familjen när vi får in klagomål. I vissa fall har det hjälpt. I vissa fall har socialen gått in med anpassningar och i ett fall har vi tyvärr varit tvungen att vräka en barnfamilj med barn som skrek.

Vi försöker hjälpa familjerna så gott vi kan, men har även andra hyresgäster att ta hänsyn till. 

• Anonym (H)
    Anonym (Hyresvärd) skrev 2023-12-25 20:01:37 följande:

Vi tar kontakt med den berörda familjen när vi får in klagomål. I vissa fall har det hjälpt. I vissa fall har socialen gått in med anpassningar och i ett fall har vi tyvärr varit tvungen att vräka en barnfamilj med barn som skrek.

Vi försöker hjälpa familjerna så gott vi kan, men har även andra hyresgäster att ta hänsyn till. 

Hur mycket skrik får man stå ut med? Jag har tex en granne med högljudda fester, en annan med en hund som skäller konstant och ytterligare en som röker i trappuppgången...
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (H) skrev 2023-12-25 20:08:21 följande:
    Hur mycket skrik får man stå ut med? Jag har tex en granne med högljudda fester, en annan med en hund som skäller konstant och ytterligare en som röker i trappuppgången...
    Svårt att säga hur mycket. Men ihållande upprepande skrik brukar vi inte acceptera. På samma sätt tillåter vi inte skällande hundar, rökning eller fester efter 22 heller.

Jag skulle råda dig att kontakta hyresvärden och förklara läget, då har de lättare att förstå dig och bemöta grannarna. Du kan kanske dela på barnen, så du har två barn ena veckan och ett barn andra veckan?
  • Anonym (Psykolog?)

Får mellanbarnet något psykologstöd? Har också ett barn med npf där det totalt låser sig (dock inte med att skrika utan med att "frysa" och vara helt okontaktbar). Har äntligen fått psykologstöd för behandling som jag hoppas ska hjälpa. Har dock fått kämpa rätt mycket för att få det, de vill mest bara utbilda föräldrarna men barnen som får de här låsningarna mår ju jättedåligt av det och kommer aldrig lära sig hantera det bara med föräldrastöd.

• fornminne

Du skriver att du är nyskild. Kan mellanbarnet bo hos pappan? Jag tror att barnen behöver space från varandra. Och du behöver säkert avlastning. 

Jag hoppas att det löser sig för er. Ni kan inte vräkas hur som helst, men det du beskriver är inte hållbart i längden. Som skrevs tidigare, hyresvärden har även andra grannar att ta hänsyn till.

Om det bara skriks ibland är det en sak, men skriks det högt och ofta ses det som en orimlig störning som efter några varningar kan vara skäl för uppsägning. Detsamma gäller för övrigt även högljudda fester och annat. Ni ska inte heller behöva bli störda. 

Ett vräkningshot är förstås inte roligt, men skulle å andra sidan kunna leda till att ni får mer hjälp. (Från Soc, med avlastning, ljudisolering eller andra insatser), om vräkningshotet beror på störningar och funktionshinder.

Svar på tråden Vräka familj?