• Anonym (Fgh)

Förlovningsring /vigselring

Måste man ha båda som tjej? Jag och sambon har pratat om att gifta oss i flera år nu, också då vi har barn ihop och det juridiskt känns bra.

Men det känns lite slösaktigt att gå och lägga flera tusen på en förlovningsring när vi liksom i praktiken varit förlovade i typ 4 år redan men utan något formellt frieri.

Hur tänker ni andra? Jag älskar smycken men är också redigt usel på att ha koll på dem, och just ringar brukar irritera mig. Men borde man ändå ha två av något skäl?

• Svar på tråden Förlovningsring /vigselring
  • Aliona

Det är helt frivilligt om man har ring under förlovning eller inte. Jag kan tänka mig att man kanske vill ha om bröllopet ligger långt i framtiden man annars är det ganska överflödigt. 

Jag har faktiskt inte ens vigselring. Vi gifte oss snabbt och av juridiska skäl så vi köpte bara en enkel ring för ceremonin men jag använder inte min och lin fru sällan sin. Vi tänkte byta till något mer riktigt sen, men det har aldrig blivit av trots att vi varit gifta i tio år nu. Det gör liksom ingen skillnad, det är alltid vi, med eller utan ring. 

• OlgaElvira

Nej, formellt sett är ni förlovade när ni själva säger det, ringar krävs inte varken för förlovning eller vigsel.

Men om man vill visa det utåt så är ringar  ett sätt att visa detta. En ring på en kvinna visar att hon är förlovad, två ringar för kvinnan att hon är gift. Mannens  förlovningsring ändrar status i samband med vigsel till en vigselring.

• Anonym (Tintin)

Det finns inga måsten med nånting.
    Som redan skrivits, det är inte ett måste med ring för att man ska vara förlovade.
    Lika lite som det behövs ett dop för att ge en bebis ett namn.

• Anonym (Fgh)
    OlgaElvira skrev 2023-12-25 20:47:11 följande:

Nej, formellt sett är ni förlovade när ni själva säger det, ringar krävs inte varken för förlovning eller vigsel.

Men om man vill visa det utåt så är ringar  ett sätt att visa detta. En ring på en kvinna visar att hon är förlovad, två ringar för kvinnan att hon är gift. Mannens  förlovningsring ändrar status i samband med vigsel till en vigselring.

Men stämmer det? Läste att många liksom byter förlovningsringen mot vigselringen vid vigseln.
  • Anonym (Dahlia)

Vi fick bara gjort vigselringar för jag ville inte hålla på med två, måste ta av och på dem ofta i jobbet.

Man gör precis som man vill.

• BuoBä
    Anonym (Fgh) skrev 2023-12-25 21:08:12 följande:
    Men stämmer det? Läste att många liksom byter förlovningsringen mot vigselringen vid vigseln.
    Traditionellt svenskt så byter man ringar med varandra vid förlovningen, och båda får en slät ring.

När man gifter sig får kvinnan ytterligare en slät ring, medan mannen behåller samma ring. 

Nu för tiden gör folk precis som de vill. Min man tyckte det var orättvist att bara jag skulle få en ring till så han har också två. Några kompisar ändrade smak (och fick bättre ekonomi) mellan förlovning och vigsel, så båda bytte till nya ringar. En man i släkten som inte kan ha ring på jobbet pga smutsigt arbete har en "förlovningsklocka" istället (som han iofs inte heller har på jobbet men den är svårare att tappa bort när han tar av den). Vissa vill ha "amerikanska" förlovningsringar med stora stenar. Etc. 
  • EnAnonumius

BuoBä gav en bra kortare beskrivning på hur det brukade vara enligt Svensk tradition..

Men nu i modernare tid gör man lite som man vill.. Jag känner ett par som vale att ha "vigsel tatueringar" i stället för vigselring..

Jag själv var gift i 17år utan vigselring, vi hade inga förlovningsringar heller, fast vi var förlovade. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (En ring)

Vi har bara en ring var, lika dana. Vi förlovade oss ca 1 manad innan vi gifte oss (fick återbud pa Stadshuset) och hade knappt tid att hitta dessa. Funderade aldrig pa 2 ringar. 

Svar på tråden Förlovningsring /vigselring