• Svar på tråden Fegt
  • Anonym (icke fegt)

tycker inte alls att det är fegt, ser det inte på det sättet, kan vara man beskrivit relationer, andra personer och vill inte att de eller en själv ska bli igenkända av någon eller några icke vänlig själ som finns här på familjeliv. Det är väl vad någon kan bidra med som är det viktiga i en tråd, diskussion, inte att man måste veta identiteten. Sedan fattar jag inte varför viss hoppar in så otrevligt när de själva fått skriv sin egen mening utan att någon annan hoppar in otrevligt på dem till trådstartaren. Kan vara att den andra inte alls är intresserad av att påbörja en diskussion med en annan medlem här utan bara vill skriva till trådstartaren, och respekterat utan att kritisera den andre, men blir själv hårt kritiserad. Vad jag heller inte gillar är trådstartare som är otacksamma av sig, det enda man kan göra är att skriva ändå att tack för din åsikt, ditt råd, behöver inte betyda att man följer det ju, men alla har ändå lagt ner sin tid, energi helt gratis i försök att vilja hjälpa trådstartaren (såvida det inte är någon som faktiskt bara är där inne för att såra, skada trådstartaren, det är ju något annat). Jag har märkt många trådar här inne är skapade i just det känslomässiga läget där det kan gå åt vilket håll som helst, i stundens hetta. Ibland blir det så tyst och då hoppas jag det har löst sig för trådstartaren, att saker och ting lugnat ner sig. Om den som skriver bara gör det för att sprida otrevligheter så kan alla bara göra anmälan och så blir det borttaget eller varnas eller vad som nu händer, har om igen inte med identiteten att göra. Jag tycker att människor i mitt liv kan vara världens klokaste när det kommer till del saker och del andra bara man tänker amen hur tänkte du där???, men jag tror tyvärr en del bojkottar, tror dåligt om en person om de inte hållit med dem i en viss tråd (så som en annan skrev ovan), att det bara färgar av sig oavsett vad, och det är synd. 

• Core
    Tobben skrev 2023-12-27 17:12:02 följande:

Att vara dubbelannonym gör att man slipper många otrevliga pm. 

Jag har alltid skrivit under nick, och uppfattas ibland som lite kontroversiell baserat på de svar jag får, men har inte fått ett enda otrevligt pm 
  • Tukt

Varför så många är anonyma?  För att det går, skulle jag gissa på.
    Tycker det är konstigt att Familjeliv har den funktionen. Anonym kan man ju vara ändå. Och det där med att inte ens ha ett nick är ofta sådant som föder dåliga diskussioner med personangrepp och larv.

• Tukt

Det är ju så här det ser ut. Inte så att någon med ett "fast" nick inte säger dumma saker i bland. Gäller även undertecknad.Men lite för mycket sådant här för det ska bli bra diskussioner.
  • Tecum
    Tukt skrev 2023-12-27 18:22:54 följande:

Varför så många är anonyma?  För att det går, skulle jag gissa på.
    Tycker det är konstigt att Familjeliv har den funktionen. Anonym kan man ju vara ändå. Och det där med att inte ens ha ett nick är ofta sådant som föder dåliga diskussioner med personangrepp och larv.

När det gäller egna relationer och andra intima saker behövs dubbelanonymiteten, det finns alltid risk att någon känner igen något och om det kan kopplas till ett visst nick och därmed person (även om risken är liten) har det en hämmande effekt på skrivandet. Så det är logiskt att just FL har dubbelanonymitet.
    Men jag håller med dig om att det oftast är de utan fast nick som kör med personangrepp och mobbning.

Jag vet sajter som tagit bort möjligheten att vara dubbelanonym och de har tämligen snart dött sotdöden. Tråkigt att det ska vara så men vissa tycks se bråk och kiv som sin livsluft.
  • Maahlinn

Att skriva anonymt känns lite konstigt för mig. Men har märkt att det kan vara vettigt om man har känsliga saker att diskutera. Å andra sidan är jag mest här för att läsa alla smått absurda diskussioner och skriver inte så mycket själv. Och de trådar där alla är anonyma är oftast mest kul att läsa. Men kanske det blir mer konstruktivt ändå om man inte är anonym? Och jobbiga PM kommer faktiskt inte alls lika mycket här som på många andra ställen, vilket jag tycker är intressant med tanke på hur diskussionerna kan se ut ibland.

• Tukt
    Tecum skrev 2023-12-27 18:53:24 följande:
    När det gäller egna relationer och andra intima saker behövs dubbelanonymiteten, det finns alltid risk att någon känner igen något och om det kan kopplas till ett visst nick och därmed person (även om risken är liten) har det en hämmande effekt på skrivandet. Så det är logiskt att just FL har dubbelanonymitet.
    Men jag håller med dig om att det oftast är de utan fast nick som kör med personangrepp och mobbning.

Jag vet sajter som tagit bort möjligheten att vara dubbelanonym och de har tämligen snart dött sotdöden. Tråkigt att det ska vara så men vissa tycks se bråk och kiv som sin livsluft.
    Fast om en verkligen vill vara anonym ändå, så är det ju bara att regga ett nytt nick. Ingen jätteinsats. Det kan såklart de med "dåliga" intentioner också göra. Men det är ändå en lite ribba som ska bestigas.
  • Anonym (Anonymis)

En annan anledning till att vara anonym är ju för att jag verkligen inte är intresserad av någons personliga liv, (om det nu inte råkar vara ämnet för tråden, även här är enkelanonymiteten oviktigt) 

Fasen, anonym som anonym.

• Anonym (A)
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-26 19:38:47 följande:

För att det går.

Ja, så är det
  • Anonym (Hemlig)

För att slippa få saker man skrivit tidigare emot sig. Typ "ska du säga som själv har berättat att du har bla bla bla".

• Tukt
    Anonym (Hemlig) skrev 2023-12-28 01:18:55 följande:

För att slippa få saker man skrivit tidigare emot sig. Typ "ska du säga som själv har berättat att du har bla bla bla".

Jag har aldrig själv sett det. Men om behöver ju det inte vara något negativt, tänker jag. Att folk känner till en alltså. Exempelvis har jag några nick som jag undviker att diskutera med, just för att det sällan blir en bra diskussion.
    Men kanske har det också med den avsikt en har. Vill man mer debattera och nita folk, är det ju enklare och "gå under radarn", men vill man mer utveckla tankar, så kanske det känns mer ärligt att vara öppen med den man är.
  • Anonym (Bullen)

För att inte riskera att bli igenkänd och på så vis outa de jag skriver om, eller mig själv för den delen. 

• Tobben
    Tecum skrev 2023-12-27 17:28:58 följande:
    Men du kanske missar några trevliga...?
    De lyser med sin frånvaro i alla lägen.
Svar på tråden Fegt