• Vackerblumma9

    Måste jag betala ändå?

    Hej! Jag köpte för över ett år sedan en ny mobiltelefon på avbetalning i 2års tid. Jag fick aldrig någon räkning, ringde och frågade flera gånger, då dom lite otrevligt nekade att jag ens skulle ha någon avbetalning hos dom alls. Dom måste alltså ha gjort något fel i sitt system där det stått att jag inte gjort något köp alls, antar jag. 



    Häromdagen fick jag ett kvitto på köpet där det står att hela beloppet är betalt, men nu har jag fått en faktura på hela beloppet som dom påstår att jag måste betala innan 
    11 januari. Stämmer detta? Eller kan jag vägra när jag har kvitto från dom som säger att varan är fullt betald? 

  • Svar på tråden Måste jag betala ändå?
  • Anonym (Qwerty)

    Ja, självklart. Du har inte betalt, du kan inte bevisa att du betalt. 

  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-29 04:33:07 följande:

    Ja, självklart. Du har inte betalt, du kan inte bevisa att du betalt. 


    Nej, men dom har ju skickat ett kvitto där det står att allt är betalt redan.. just därför jag blir osäker..

    varför skickar dom ut ett kvitto på att det är betalt om det inte är det?
  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-29 04:37:41 följande:
    Nej, men dom har ju skickat ett kvitto där det står att allt är betalt redan.. just därför jag blir osäker..

    varför skickar dom ut ett kvitto på att det är betalt om det inte är det?
    Det har väl blivit fel. Varför vill du inte betala? 
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-29 04:40:43 följande:
    Det har väl blivit fel. Varför vill du inte betala? 
    Jag har ju förväntat mig att betala det månadsvis, det blir ju en klumpsumma på typ 10k bara sådär nu, och dom vägrar dela upp det månadsvis som det skulle från start.. 

    jag pratade med företaget om detta för ungefär 5 månader sedan, och bad dom då skicka en faktura direkt, eftersom jag då hade möjligheten att betala hela direkt. men då krånglade dom med kreditupplysningar, skickade kvitton först där det är obetalt, sen där det är betalt. Och nu helt plötsligt dök fakturan upp i brevlådan. Nu har jag ingen möjlighet att betala hela bara sådär längre.. 

    det känns ju sådär att gå med en klump i magen i 1 års tid när jag hela tiden försökt få räkningarna som jag skulle, medan dom påstår att jag aldrig köpt något. För att sen få ett kvitto att det är betalt och tänka ?Jaha, då kanske det kvittade nu efter så lång tid? och börja pusta ut, sen få detta som en käftsmäll..
  • Vackerblumma9

    Jag tänker ändå att det faktiskt är företaget som gjort fel här. Jag har försökt att göra rätt för mig medan dom näst intill hånat mig som att jag inte haft någon koll alls, medan dom nekat att köpet ens skett. Varför ska jag ta smällen såhär att få en klumpsumma för att dom gjort fel? Jag är alltså sedan lång tid tillbaka en trogen kund till detta företag, såklart det känns tråkigt att bli behandlad såhär tillbaka. I januari också, som att det inte redan är den fattigaste månaden för folk..

    Helt ärligt så tycker jag att dom själva borde stå sitt kast för året som gått där DOM gjort fel, och låta mig delbetala resterande av tid tills datumet det är sagt från start.. 

  • Anonym (Herakles)

    Ring och be att få tala med.någon som har auktoritet att fatta beslut. Självklart ska du betala för det du köpt, men de kanske kan baka in det i de resterande månaderna. 

  • Maggena
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-29 05:07:52 följande:

    Jag tänker ändå att det faktiskt är företaget som gjort fel här. Jag har försökt att göra rätt för mig medan dom näst intill hånat mig som att jag inte haft någon koll alls, medan dom nekat att köpet ens skett. Varför ska jag ta smällen såhär att få en klumpsumma för att dom gjort fel? Jag är alltså sedan lång tid tillbaka en trogen kund till detta företag, såklart det känns tråkigt att bli behandlad såhär tillbaka. I januari också, som att det inte redan är den fattigaste månaden för folk..

    Helt ärligt så tycker jag att dom själva borde stå sitt kast för året som gått där DOM gjort fel, och låta mig delbetala resterande av tid tills datumet det är sagt från start.. 


    Ja men det är inte så det fungerar. Det är alltid ditt ansvar att betala även om de gör fel. Missar skicka räkningar mm. 
  • Anonym (F)

    Har du kvar papper på hur den ursprungliga uppgörelsen ser ut? Att du skulle delbetala telefonen?

  • Anonym (Hm)
    Om dom skickat ut kvitto att den är fullständigt betald så ser jag inte varför du skulle behöva betala? Där har du ju ett bevis på att den är betald, trots att den inte är? eller har jag fel??? 
  • Vackerblumma9
    Anonym (F) skrev 2023-12-29 07:37:40 följande:

    Har du kvar papper på hur den ursprungliga uppgörelsen ser ut? Att du skulle delbetala telefonen?


    Jaa! Intyg på det ska finnas på mailen då dom skickade bekräftelse på köpet när det gjordes 
Svar på tråden Måste jag betala ändå?