• Vackerblumma9

Måste jag betala ändå?

Hej! Jag köpte för över ett år sedan en ny mobiltelefon på avbetalning i 2års tid. Jag fick aldrig någon räkning, ringde och frågade flera gånger, då dom lite otrevligt nekade att jag ens skulle ha någon avbetalning hos dom alls. Dom måste alltså ha gjort något fel i sitt system där det stått att jag inte gjort något köp alls, antar jag. 

Häromdagen fick jag ett kvitto på köpet där det står att hela beloppet är betalt, men nu har jag fått en faktura på hela beloppet som dom påstår att jag måste betala innan 
    11 januari. Stämmer detta? Eller kan jag vägra när jag har kvitto från dom som säger att varan är fullt betald? 

• Svar på tråden Måste jag betala ändå?
  • Anonym (Lili)

Hade du sparat alla pengar som skulle gått mot fakturorna så hade du haft över hälften av de pengar de vill ha nu.

Att fakturorna inte kommit spelar ingen roll, du är ändå skyldig att betala. I alla fall den summa du skulle ha betalt till dagens datum.

• Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2023-12-29 16:48:12 följande:

Hade du sparat alla pengar som skulle gått mot fakturorna så hade du haft över hälften av de pengar de vill ha nu.

Att fakturorna inte kommit spelar ingen roll, du är ändå skyldig att betala. I alla fall den summa du skulle ha betalt till dagens datum.

Hälften har jag redan utan att behöva spara. Absolut, jag är skyldig att betala, men hur skulle jag ha gjort det när jag säkert frågat efter fakturorna 10 gånger utan att få några? Det är också en principsak, enligt mitt avtal ska jag delbetala i 24 månader oavsett om dom gör fel eller inte.
  • Anonym (Lili)

https://www.hallakonsument.se/ekonomi/regler-fakturor/

Här kan du läsa mer ts. Oavsett om det kommer en faktura eller inte är du skyldig att betala. 

Däremot borde de ju vara schyssta nu när de har gjort fel och bara skicka faktura för året som gått och att ni sedan håller er till avbetalningsplanen.

• Vackerblumma9

Det går dessvärre inte att ringa Elgiganten just i min stad, hamnar bara i kundtjänst där dom ber mig maila in min fråga. Så jag mailade igår och bad om en delbetalning, inget svar än.. får väll se vad som händer..

• Anonym (HmJ)
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-30 22:58:12 följande:

Det går dessvärre inte att ringa Elgiganten just i min stad, hamnar bara i kundtjänst där dom ber mig maila in min fråga. Så jag mailade igår och bad om en delbetalning, inget svar än.. får väll se vad som händer..

Hoppas du får svar
  • Anonym (Konsument)

Ring konsumentvägledaren i din kommun det första du gör på tisdag morgon när de öppnar och prata med dem. De är superbra att ha att göra med och kan ge dig tips och rekommendationer på vad du ska göra. 

• Tom Araya
    Anonym (Mauri) skrev 2023-12-29 15:23:27 följande:

Knivigt läge och är inte insatt i juridiska frågor, men det här är ju Sverige och ingenting är gratis, även om de har gjort fel så är det här ju att jämföra med stöld eller grov stöld/bedrägeri då summan förmodligen överstiger 2000 eller vad det är, du har ju tagit en mobil utan att betala, och grov stöld har ju fängelse på straffskalan, jag skulle lösa detta snabbast möjligt.

I och med att TS ifrågasätter om varan verkligen ärr betald, så blir det svårt för åklagarsidan att styrks uppsåt.
  • Spucks

Jag har ingen aning om du kan undvika att betala, men jag skulle råda dig att söka ekonomisk rådgivning, för ditt sätt att hantera pengar låter inte bra och du kan lätt hamna i problem.

• Anonym (S)
    Spucks skrev 2023-12-31 15:12:47 följande:

Jag har ingen aning om du kan undvika att betala, men jag skulle råda dig att söka ekonomisk rådgivning, för ditt sätt att hantera pengar låter inte bra och du kan lätt hamna i problem.

Men herregud vilken idiotisk kommentar!!
    "Ekonomisk rådgivning" för att köpa en telefon på avbetalning och säljaren beter sig som efterbliven?? Då lär de ekonomiska rådgivarna få att göra, skulle tro att majoriteten i Sverige har skulder på betydligt mera än en telefon.....
  • Spucks
    Anonym (S) skrev 2024-01-01 19:29:21 följande:
    Men herregud vilken idiotisk kommentar!!
    "Ekonomisk rådgivning" för att köpa en telefon på avbetalning och säljaren beter sig som efterbliven?? Då lär de ekonomiska rådgivarna få att göra, skulle tro att majoriteten i Sverige har skulder på betydligt mera än en telefon.....
    Ekonomisk rådgivning eftersom han köper en dyr telefon han inte har råd med att betala på en gång, vill betala på avbetalning, men sparar inte pengarna som skulle ha gått till avbetalningen när säljaren betedde sig som efterbliven.
    TS skrev även att han ville betala hela beloppet n
    ågon gång för då hade han pengar, men nu kan han inte längre göra det.
Svar på tråden Måste jag betala ändå?