• Vackerblumma9

Måste jag betala ändå?

Hej! Jag köpte för över ett år sedan en ny mobiltelefon på avbetalning i 2års tid. Jag fick aldrig någon räkning, ringde och frågade flera gånger, då dom lite otrevligt nekade att jag ens skulle ha någon avbetalning hos dom alls. Dom måste alltså ha gjort något fel i sitt system där det stått att jag inte gjort något köp alls, antar jag. 

Häromdagen fick jag ett kvitto på köpet där det står att hela beloppet är betalt, men nu har jag fått en faktura på hela beloppet som dom påstår att jag måste betala innan 
    11 januari. Stämmer detta? Eller kan jag vägra när jag har kvitto från dom som säger att varan är fullt betald? 

• Svar på tråden Måste jag betala ändå?
  • Anonym (Lidia)

Ring konsumentvägledaren i din kommun! 

• Anonym (F)
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-29 07:44:01 följande:
    Jaa! Intyg på det ska finnas på mailen då dom skickade bekräftelse på köpet när det gjordes 
    Ring deras kundtjänst igen. 

De har missat att fakturera dig/dra pengar varje månad och nu har de skickat en stor faktura på resterande belopp. Vilket inte alls är enligt er överenskommelse. Peka igen på er överenskommelse, om delbetalning . Kommer du ingen vart med kundtjänst, gör som redan skrivs ovan, kontakta konsumentombudsmannnen.
    Och sen, bara för att de inte fakturerat dig hittills betyder det inte att du slipper betala för de månaderna. Sedan att detta företag inte verkar veta vad de håller på med är riktigt kasst.
  • Anonym (Sollan)

Säger som ovan, kontakta konsumentrådgivaren i din Komun.
    Det är dem som felat med ditt köp, du har kontaktat dem om utebliven faktura,vad mer hade du kunnat göra än det du gjort?
    Sjölvklart måste du betala varan nu när de av någon anledning har upptäckt deras misstag MEN du borde verkligen inte behöva betala en klumpsumma för så såg inte avtalet ut från början.
    De får helt enkelt göra upp en ny avbetalningsplan till dig.
    Hoppas det går väl för dig,jag hade blivit GALEN och vänt på varje sten för att komma undan DERAS misstag.

• Anonym (Lidia)
    Anonym (F) skrev 2023-12-29 08:45:08 följande:
    Ring deras kundtjänst igen. 

De har missat att fakturera dig/dra pengar varje månad och nu har de skickat en stor faktura på resterande belopp. Vilket inte alls är enligt er överenskommelse. Peka igen på er överenskommelse, om delbetalning . Kommer du ingen vart med kundtjänst, gör som redan skrivs ovan, kontakta konsumentombudsmannnen.
    Och sen, bara för att de inte fakturerat dig hittills betyder det inte att du slipper betala för de månaderna. Sedan att detta företag inte verkar veta vad de håller på med är riktigt kasst.
    Nja, konsumentombudsmannen är att ta i. De tar inte ett sånt ärende, tror jag. Jag hade börjat med konsumentvägledaren. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Lidia) skrev 2023-12-29 08:49:50 följande:
    Nja, konsumentombudsmannen är att ta i. De tar inte ett sånt ärende, tror jag. Jag hade börjat med konsumentvägledaren. 
    Sant, läste fort och fel.
  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-29 05:00:07 följande:
    Jag har ju förväntat mig att betala det månadsvis, det blir ju en klumpsumma på typ 10k bara sådär nu, och dom vägrar dela upp det månadsvis som det skulle från start.. 

jag pratade med företaget om detta för ungefär 5 månader sedan, och bad dom då skicka en faktura direkt, eftersom jag då hade möjligheten att betala hela direkt. men då krånglade dom med kreditupplysningar, skickade kvitton först där det är obetalt, sen där det är betalt. Och nu helt plötsligt dök fakturan upp i brevlådan. Nu har jag ingen möjlighet att betala hela bara sådär längre.. 

det känns ju sådär att gå med en klump i magen i 1 års tid när jag hela tiden försökt få räkningarna som jag skulle, medan dom påstår att jag aldrig köpt något. För att sen få ett kvitto att det är betalt och tänka ?Jaha, då kanske det kvittade nu efter så lång tid? och börja pusta ut, sen få detta som en käftsmäll..
    Du köpte alltså en produkt du inte hade råd med från början. 
  • SmulanFnulan
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-29 09:16:01 följande:
    Du köpte alltså en produkt du inte hade råd med från början. 
    Exakt min tanke också..

Köparen har långtgående ansvar för att betala oavsett om företaget skickar ut en faktura varje månad eller inte. Du har absolut i
    0 att vinna eftersom företaget alltid kommer sitta på trumfkortet. De som påstår annat är samma människor som tror att covidvsccinet orsakar cancer och att jorden är platt.
  • Topcom

Hej,

självklart Ska du betala mobilen. Att köpa saker på avbetalning är ingen rättighet att man ska få, hur gärna man än tycker det. som du säger har det blivit fel i deras system men du ska ju fortfarande betala. Att du hade råd förut och inte nu är inte deras problem, du borde inte ha spenderat pengarna utan sparat dem.

det låter som du försöker krångla sig ur betalningen och letar efter en anledning att slippa, men det är inte företagets problem att du inte har råd. Du borde inte ha köpt mobilen från första början. 

• Agda90
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-29 05:00:07 följande:
    Jag har ju förväntat mig att betala det månadsvis, det blir ju en klumpsumma på typ 10k bara sådär nu, och dom vägrar dela upp det månadsvis som det skulle från start.. 

jag pratade med företaget om detta för ungefär 5 månader sedan, och bad dom då skicka en faktura direkt, eftersom jag då hade möjligheten att betala hela direkt. men då krånglade dom med kreditupplysningar, skickade kvitton först där det är obetalt, sen där det är betalt. Och nu helt plötsligt dök fakturan upp i brevlådan. Nu har jag ingen möjlighet att betala hela bara sådär längre.. 

det känns ju sådär att gå med en klump i magen i 1 års tid när jag hela tiden försökt få räkningarna som jag skulle, medan dom påstår att jag aldrig köpt något. För att sen få ett kvitto att det är betalt och tänka ?Jaha, då kanske det kvittade nu efter så lång tid? och börja pusta ut, sen få detta som en käftsmäll..
    Om man köper något på avbetalning och det strulas så ser man till att lägga undan den summan varje månad för att kunna göra rätt för sig den dagen något sådant här händer....
  • Anonym (Lili)

Var är pengarna som du skulle ha betalat in om fakturorna kommit som de skulle?

Eftersom du köpte mobilen för över 1 år sedan med 2 års avbetalning, så är det ju inte konstigt om det kommer en klumpsumma nu.

Det är ju minst 13 månaders betalning (över 1 år sedan) som du inte har betalat. 

Man har själv ett ansvar oavsett om det kommer en faktura eller inte. Och du borde ju givetvis ha sparat alla de pengar som skulle ha gått till fakturan varje månad.

Att de skickat ett kvitto att allt är betalt är inget du kan använda som bevis, ett bevis är om du kan visa att pengar har gått från ditt konto till dem. Och det har det ju inte.

Du har handlat något och är skyldig att betala även om dw gjort fel. Men varför har du inte sparat det som skulle gått till fakturorna?

Svar på tråden Måste jag betala ändå?