• Anonym (Dearest)

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Anonym (snart 60 och med livserfarenhet) skrev 2024-04-29 16:56:11 följande:
    När jag insåg att risken var stor att vi skulle hamna i samma hjulspår igen.
    Jag kände mig inte tillräckligt övertygad att hon hade skaffat sig själv tillräcklig insikt om sina egna personliga problem och att hon inte personligen och djupt inom sig själv var tillräckligt motiverad. Jag bedömde risken stor för att hon snart skulle börja känna sig missnöjd igen. Missnöjd med livet, missnöjd med mig, och framförallt missnöjd med sig själv, och därmed risk att vi skulle falla tillbaka i samma problematik igen.
    Det som väckte dessa insikter hos mig kan nog ha varit att hon inom sig själv, icke uttalat, kanske inte ens medvetet, verkade ställa upp vissa förutsättningar och krav för vårt fortsatta liv och krav och önskemål på hur jag skulle vara som person.
    Hon hade alltså inte kommit fram till att hon hade ett eget ansvar och hade inte skapat en egen drivkraft att sträva mot att vår grund, vår nya start, skulle bygga på villkorslös kärlek.

Jag kom till insikt delvis med stöd av enskild och mycket bra terapi.
    I kombination med att jag övervann min rädsla för att bli ensam, övervann rädslan för att förlora familjelivet och rädslan för att förlora den nära kontakten med mina barn (det visade sig sedan att min egen kontakt med barnen blev mera nära och djupare). Och det hjälpte min självkänsla att jag fick uppleva att jag var betraktad som en bra och faktiskt attraktiv man i andras ögon, fick känna att jag som man hade "ett värde på marknaden".
    Jag kom mer till insikt om att det inte var för sent, att det finns massor att uppleva i resten av livet.
    Och den känslan har jag alltjämt vid 60, att jag kommer ha roligt, vara lycklig och uppleva massor under resten av livet.
    Oj jag kan verkligen känna igen mig i mycket av det du skriver. Min fru säger att hon kommit till insikter och hon går i terapi. Men hennes missnöje och sätt att i förväg associera mig med negativa saker finns kvar. Det är som att jag måste bevisa mig värdig av hennes kärlek många gånger. Hon känner exakt samma sak när jag påpekar detta. Att hennes personlighet och missnöje inte accepteras och att hon måste bevisa för mig att hon är härlig och positiv. Men det är inte så jag ser det. Jag känner att jag alltid accepterat henne och det var inte jag som ville separera.

Innan det kunde jag inte tänka mig något annat alternativ än min fru. Men efter separationen har jag ju också fått känna att det finns andra som tycker jag är attraktiv och min rädsla över att bli ensam försvann med den bekräftelsen. Samtidigt är det svårare att hitta kärlek än sex. 
  • Anonym (Dearest)

Jag har nu nog kommit till en punkt där jag känner att jag inte vill fortsätta relationen med min fru. Vilket så klart ändå känns jobbigt och jag är rädd för beslutet med.

Min mamma var på besök i helgen. Relationen mellan min mamma och min fru är otroligt ansträngd. Min fru hatar min mamma i stort sett och menar att min mamma traumatiserat henne. Min mamma är alkoholist och har tidigare kommit upp på besök och eftersom hon bor i en annan stad än oss så har hon även sovit över. Jag har förståelse för att mamma betett sig gränslöst emellanåt och att jag satt mammas känslor och hennes rätt att träffa barnbarnen framför min frus behov. Där har jag bett om ursäkt och verkligen kommit till insikt och jag har pratat med mamma om detta och hon håller med att hon gjort fel. 

Jag har inte träffat mamma sedan julen 2022. Har sagt att jag inte vill att barnen ska träffa henne under negativa omständigheter och har därför valt att inte åka till henne på besök eller så vidare. Nu har hon en period ansträngt sig mycket och har sökt hjälp för sitt missbruk även om hon inte är helt nykter. 

Jag sa att hon kan komma upp en helg när jag inte har barnen utan då dom är hos min fru. Så kan jag och mamma träffa dom dagtid men att dom sover hos min fru. Jag och min fru kom överens om att jag skulle ha barnen torsdag och fredag mellan kl 11 - 19 så dom kan träffa farmor. Barnen vill träffa farmor och dom var väldigt peppade. 

Jag upptäcker sen att jag har kundmöte på jobbet kl 10 på fredagen och att jag inte kan hämta barnen förrän kl 12. Jag frågar då om vi kan lägga en timme på lördagen för en fika istället eftersom min fru även ville ha dom redan från kl 18 på fredagen sen. Jag vill mena att jag bara framförde en fråga i förbifarten men min fru tog det som att jag vill ändra vårt kontrakt och att jag är respektlös och manipulativ. Detta ledde till en ändlös diskussion på chatt kring hur jag är hal och inte respekterar henne osv. Där hon vill ta ut skilsmässa och avboka semesterresan vi precis bokat.

Min mamma har skött sig jättebra hela helgen och barnen var glada att se henne. Vi åkte till lekland på torsdagen och shoppade i centrum på fredagen. Min fru erbjöd till och med barnen att sova över hos mig på fredagen. Detta helt på eget bevåg och det var någonting jag inte ens hade tänkt eller frågat om. För att hon inte ville straffa barnen sa hon. 

Men ändå handlar diskussionen om att jag är respektlös och att hon inte kan lita på mig och hur hon är traumatiserad av mamma. Där känner jag återigen att det spelar ingen roll vad jag gör, allt blir bara fel. Jag hade förstått om jag faktiskt brutit mot överenskommelsen, men barnen var hemma i tid hos min fru och mamma har skött sig. Jag vet inte om jag orkar och tänker att det kommer bara fortsätta så här, där jag upplever att jag hela tiden blir anklagad och hon känner sig felbehandlad och missnöjd. Samtidigt skriver hon idag att hon vill försöka lösa allt. 

• Anonym (Dearest)
    Fjäril kär skrev 2024-05-13 14:39:42 följande:
    Förlåt om jag är lite krass och bitsk nu men kommer du kunna hålla det ? Att avsluta? 
    Eller kommer du fortsätta dansa er destruktiva dans för att det nånstans är det "bättre" valet än att ta konsekvenserna av att stå på dig om skilsmässa?  

Mycket av det du beskriver här är ju trots allt saker du vet inte fungerar och lovat att bryta och förbättra men fortfarande gör ni samma sak idag som för ett halvår sedan. Du har av olika skäl valt att inte ta dom bättre valen som du vet att du borde gjort då. Nu vet du vad du borde gjort redan då  men har du självinsikt nog att bryta helt denna gång? 
    Jag förstår dig och helt ärligt så känns det läskigt. Jag vet att min fru inte kommer vilja ha någon kontakt med mig isf på ett bra tag. Jag vill ju oavsett att vi ska ha en bra relation, där vi kan ses och umgås som en familj oavsett. Men jag tror det kommer vara för svårt för min fru att acceptera. Vilket så klart skrämmer mig.

Samtidigt så känner jag att hon har ett val här, om jag är så respektlös och hal som hon säger så bör hon inte vara kvar i relationen heller. Och väljer hon att stanna så tycker jag inte att hon har rätt att vara så missnöjd, för då tar hon aktivt rollen som offer. Jag tvingar inte henne till att vara ihop med mig och jag vill inte ha en relation som är negativ.

Nu är det som att jag är medberoende till hennes missnöje. Där jag tassar på tår, inte ger konsekvenser (har sagt att jag inte accepterar hoten om skilsmässa ex) och ska finna mig i saker bara. Jag känner att jag förvägras mina känslor och min sida av saken hela tiden för säger jag något annat än vad hon tycker så är jag manipulativ. 
  • Anonym (Dearest)
    Fjäril kär skrev 2024-05-13 17:57:23 följande:
    Jag tror att du kommer till en början få  tänka om vad gäller att umgås som familj. Det är där det blir tankevurpa och dikeskörning och läge för missförstånd.   Och kanske är det därför vissa saker skiter sig mellan er just nu? 
    Nånstans långt framåt i tiden kanske ni kan närma er en vuxen relation utifrån att ni är föräldrar och ska kunna fira skolavslutning och födelsedagen ihop. Men dit är det jävligt långt. Det kanske inte händer förrän tidigast om 1 år.. 
    Just för att ni idag har så dysfunktionell relation att allt prat om familjesaker bara gör att ni aldrig kommer separera på riktigt.  

Du måste Nånstans förstå vad det innebär att slut är slut. Att förstå vad en skilsmässa innebär i skyldighet och rättigheter.  
    En skilsmässa innebär att man inte kan kräva sin rätt som familj för den finns inte längre. Man ska samarbeta och hålla god ton och kunna vistas i samma rum men något annat är hon inte skyldig att göra. Hon är inte skyldig att fira jul med dig och du kan inte kräva att äta påskmiddag och åka på semester ihop.  Man kan önska och jobba framåt mot ett sånt mål men det är något annat.
     Men helt ärligt är ju det bara en ursäkt att fortsätta er relation. 
    Ni måste kunna släppa varandra och skapa egna liv helt utan varandra och hålla föräldraskapet på en strikt affärsmässig nivå med egna fasta regler för barnen.  Iallafall så länge ni har en toxic relation som ni har nu. 

Samarbete är bra men ni kanske behöver stanna upp och fundera på varför det är så viktigt att fortsätta som familj om ni ändå ska skiljas. Varför är det så svårt att släppa taget?  

En skilsmässa skulle ju ge barnen en bättre relation med sin farmor tex  om dom kan träffa henne tillsammans med enbart dig och känna sig trygg med att slippa drama från mamman.  Och mamma kan å sin sida åka med barnen själv  på sin  semester till sin släkt och få lugnet utan tjafs med dig . 

Rent krasst, att hålla på rätten som familj gör det jäkligt svårt för en eventuell ny partner att kunna hitta sin plats där . Vilket från min sida känns som ett sätt att pinka revir .. kontrollbehov.  Svartsjuka? 
    Jag förstår vad du menar och visst blir det svårare att ta sig vidare om man också ses. Kanske hade vi varit vid det läge nu att vi gått vidare och att vi kan umgås om vi inte bestämt oss för att försöka på nytt. Jag vet inte. Kanske kommer vi aldrig komma dit. 

För egen del så är det just gemenskapen med barnen som blir det svåraste och att beröva dom oss båda. Det har ju varit fint och positivt dom perioderna mellan våra tjafs och då uppskattar jag verkligen att se barnen glada och att vi alla gör saker ihop. Jag tror jag kommer ha lättare att släppa taget nu med isf än vid separationen. Nu har vi ändå försökt igen och blir det inte bättre än så här är det inget att sörja. Då slipper jag leva med den tanken liksom om vad som skulle ha hänt och kan förhoppningsvis lättare acceptera en ny partner för henne.  
  • Anonym (Dearest)
    Anonym (Om så vore) skrev 2024-05-13 18:49:36 följande:

Var i TS situation för många år sedan. Precis som i TS fall var det min fru som initierade separationen.

Precis som TS träffade jag en ny kvinna som jag blev passionerat förälskad i. medan min fru insåg att jag nog var bästa alternativet och ville inte gå vidare med skilsmässan. Jag föll till föga, tänkte på barnen och allt det andra runt familjen så jag gick tillbaka till min fru. Något jag ganska omedelbart ångrade. I alla år har jag ångrat detta val. Vi har levt ett hyffsat liv och är nu på grund av pensionering tvingade att leva tillsammans 24/7.  Otaliga gånger har min fru påmint mig om kvinnan jag lämnade, hon har haft koll på henne hela tiden och rapporterat till mig om henne. Jag har mått väldigt dåligt av detta och förbannat mig själv över att jag inte tog steget och skilde mig.

Tack för ditt inlägg! Det är precis detta jag är rädd för. Att jag bara ska finna mig i relationen med min fru utan att det blir bättre, att åren får fortgå och att jag kommer känna att jag svek mig själv om 10-15 år. Jag fyller 40 år i början av nästa år och känner väl också att det är nu jag isf kan ha kul innan jag tappar i attraktivitet. 
  • Anonym (Dearest)
    Anonym (Förhandlingar) skrev 2024-06-28 05:30:05 följande:
    Jo, svårt att välja rätt. Relationer är tyvärr inte smärtfria och det gör lite ont att åldras med. Hur är läget nu?

Tack för att du kollar läget! Ledsen för dålig återkoppling från mitt håll. 

Läget känns på en del sätt bättre och på en del sätt likadant. Jag har valt att fortsätta relationen iallafall. Vi har varit iväg på semester ihop allesammans och det var fint tycker jag. Vi hade också en himla bra vecka runt midsommar kände jag, där vi kom bra överens och tillbringade tid med barnen. Det gjorde mig hoppfull! Jag kände då att jag faktiskt var peppad på allt och även att flytta ihop igen. Sen hamnade vi i lite av en svacka efter det.

Vi kom bra överens på semestern som sagt men hade några småtjafs. Inga större grejer men liksom vardagliga tjafs. Vi åkte färja till Åland, jag frågade min fru om hon ville handla inne på taxfree men hon sa att hon inte ville ha något. Jag gick då in med vår son och köpte ett par solglasögon till honom samt ett flak öl och en limpa cigg till mig. Min fru blev då sur för att jag inte köpt något till henne. Så då hamnade vi i ett tjafs där hon menade att jag inte bryr mig om henne och bara tänker på mig själv. Medan jag menade på att jag ju frågade om hon ville gå in och handla innan jag gick in. Det var väl ett ganska typiskt tjafs för oss. 

Sen hade vi ett tjafs där jag skulle hem till min hemstad i några dagar då jag inte hade barnen. Jag ville hälsa på min mamma och träffa kompisar och komma bort lite. Jag erbjöd mig att låta barnen hänga med och tänkte det kunde vara skönt för min fru att få några extra dagar för sig själv. Min fru hatar ju min mamma och var inte alls pepp på den idén och kände att jag försökte föra henne bakom ljuset och ta med barnen utan hennes tillåtelse. Jag accepterade att hon inte ville det utan tjafs. Men min fru blir återigen rädd att jag ska sätta mamma framför min fru. 

I sådana stunder är det lätt för min fru att uttrycka att hon blir tveksam till oss och om vi kan få det att funka och det sårar mig. Hon messade mig medan jag var bortrest och bad om ursäkt för att hon varit sur och att hon förstår att mycket ligger på henne själv att göra sig själv lycklig. Samtidigt messar hon dagen efter och undrar varför jag tagit selfies på mig själv (bilderna synkas med barnens iPa) och om jag skulle ha dom till Tinder. Vilket återigen bekräftar hennes misstro mot mig. Jag tar selfies på mig själv ibland för jag är osäker kring mig själv, fick en väldig nojja kring mina gamla acneärr efter separationen och jag vill se hur jag ser ut i vissa ljus för att bekräfta för mig själv att det inte är så farligt. 

Jag fortsätter att gå i terapi och pratar med min terapeut några gånger i månaden. Jag tog upp att jag kanske borde ha en exitplan för om jag tycker det gått för långt. Han tyckte inte det var en bra idé, att det är lätt då att luta sig mot den så fort saker blir jobbigt. Han anser att vi har mycket att kämpa för då vi har barn ihop och då det ändå finns en attraktion efter så lång tid, att man kan reda ut det mesta så länge det finns. Vilket jag håller med om också.

Jag har ju börjat se framför mig att vi ändå kan flytta ihop, att vi så skulle få massa mer pengar över och kanske kan skaffa ett fritidshus i Småland som jag kommer ifrån. Det skulle kunna vara en kompromiss ang mamma med att vi då kan umgås med henne över dagen och sen åka hem till stugan igen eller att mamma kommer och hälsar på oss medan min fru är iväg. Jag blir ju väldigt glad när allt funkar mellan mig och min fru och känslan att vara en familj och se barnen glada ger mig mycket. 

Men ja, livet och relationer är svårt. Jag såg att den tjejen jag dejtade förra hösten la upp en bild på sig själv med en ny kille häromdagen och det kände jag faktiskt inte speciellt mycket för alls, blev mest glad för hennes skull. Och det är ju fint att kunna känna så. 

Ledsen för långt och kanske ointressant svar. Men jag uppskattar allt engagemang och är tacksam för fler reflektioner och erfarenheter från andra! 

• Anonym (Dearest)
    Anonym (Förhandlingar) skrev 2024-07-27 20:00:09 följande:

Roligt TS, att du fortsätter relationen. Jag tycker faktiskt det blivit för många skiljsmässor. Det vill säga par som skiljs åt, men där det inte finns så många fel egentligen. Jag menar att vi är inte mer än människor och vi släpar runt på mer eller mindre tungt bagage. Fint om vi kan hjälpas åt och stötta varandra och finnas där, tycker jag. Att man slipper känna sej som någon bytbar slit och släng produkt och att istället få växa tillsammans. Din fru visar att hon kommit till insikt med en del. Jag tycker också ni har mycket att kämpa för. Du funderar mycket och söker goda råd. Det kommer du och ni långt med. Fortsatt lycka till! 

Tack för ditt engagemang och glada tillrop! Även om vi är olika och det finns utmaningar så är dom bra stunderna himla fina tycker jag. Hade det inte funnits attraktion och vi bara hade varit kompisar så hade jag aldrig velat försöka igen. Men nu känns det som att vi faktiskt har saker att lämpa för och min fru har uttryckt förståelse för mig på ett sätt som inte gjorde innan och det glädjer mig med. 
  • Anonym (Dearest)
    Anonym (Förhandlingar) skrev 2024-07-30 06:10:12 följande:
    Du tänker rätt där, tror jag. För mej och min man blir det nog en separation till slut. Han vill... men inte jag. Jag trodde det var en övergående period. Men det verkar inte vara så. Han är värd att va med någon som tycker om honom mer än en vän. Detsamma gäller för mej själv också förstås. Jag önskar att jag kunde älska honom, så som han älskar mej.

Hur länge har du gått med dessa känslor? Och vad krävs för att du verkligen ska våga separera? Jag får intrycket att du fortfarande väntar på att ta ett definitivt beslut. 

Jag tycker det känns jätteviktigt att det finns något mer än bara vänskap. Jag hade blivit väldigt nedstämd ifall jag inte tände på min fru eller kände en attraktion och tanken på att leva resten av livet så. Då hade jag aldrig velat igen. Jag hade nog inte velat igen om vi inte hade barn, där tror jag min stolthet hade sagt nej eftersom det ändå var min fru som ville separera och som började med att träffa andra. 

• Anonym (Dearest)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-07-30 08:59:27 följande:

TS, jag tycker att man ska göra sitt yttersta för att hålla ihop familjen. Om inte annat för vetskapen att man faktiskt gjort det man kunnat.
    Ni har dessutom attraktionen till varandra (till skillnad mot mig, som iof sig är äldre, men där attraktionen minskat, dock är allt annat relationen bra, men det är en annan historia).

Med det sagt, de tjafs du beskriver skulle jag aldrig stå ut med. Som det där med Bordershopen, hon känns ju oerhört omogen, osäker och dessutom svår att förstå sig på, väldigt impulsiv och verkar bara se saker från sitt perspektiv. Skulle aldrig orka med det där, skulle hela tiden känna mig otrygg när man inte vet hur ens partner kommer reagera på helt vardagliga situationer.

Ni har ju dessutom en situation där ni redan separerat (skrev nog detta tidigare i tråden) och liksom redan tagit det första jobbigaste steget när man ska berätta för barnen, alla runtom, fixa boenden mm. Och landa i det själv förstås.

För att fortsätta tillsammans skulle jag kräva en rejäl nystart och att ni liksom sätter upp spelregler och hittar strategier för er relation. Exempelvis att man ALDRIG får hota med skilsmässa. När hon blir irriterad (exempelvis vid Bordershoppen) får man ta 10 djupa och tidigast diskutera saker en timma senare på ett lugnt sätt. De här utbrotten och bristen på impulskontroll tror jag annars kommer att ta död på er relation, fast det kanske tar ett tag, redan nu beskriver du ju hur det går upp och ner).

Sen, om ni inte redan gör det, gå i terapi. Ni behöver lära er att kommunicera och hon på att verkligen lyssna på dig och ditt perspektiv. Och försöka förstå varandra på riktigt.

Tack!

Jag tycker också att man ska göra sitt yttersta för att få det att funka, speciellt med tanke på att vi har barn och det finns något mer än bara vänskap efter så många år ihop. Jag tänker också att om man verkligen hänger sig och verkligen vill, så kan man få det att funka så länge relationen i övrigt inte är död. Också som du säger, jag vill inte leva med tanken på ?vad hade hänt om vi försökt?? - om det inte skulle funka nu så vet jag iallafall det. 

Personligen ger det mig så mycket när jag känner att vi är en familj, att se barnen glada, att se min fru glad, att göra saker ihop osv. Jag har svårt att se det allt det framför mig på samma sätt, om jag skulle satsa på någon annan med bonusfamilj och allt vad det innebär. Min fru har många bra sidor och som alla människor är hon alltifrån rolig till allvarlig, glad till sur osv, det gäller att vi försöker locka fram det bra hos varandra. Där har både hon och jag ett ansvar att först se till så vi själva är lyckliga, efter det kommer ansvaret vi har för vår egna relation tillsammans.

Jag tycker också ett sådant tjafs som ang taxfree-butiken är konstigt och onödigt. Samtidigt så finns det tjafs och riktiga konflikter. Jag försöker tänka att det inte handlar om mig direkt och att frustrationen tyder på något annat. Hon kände kanske att det återigen bevisar att jag inte har henne i tankarna, jag hade ju kunnat köpa en flaska rosévin till henne bara för att visa att jag bryr mig oavsett. Istället köper jag öl och cigg till mig och hon ser kanske framför sig hur jag ska sitta vid stugan och bara dricka öl och röka cigg. Hon bad om ursäkt för tjafset någon dag senare med och sa att hon var dum som drog igång det.

Sen finns det dom riktiga konflikterna och där vill jag att vi ska prata igenom allt innan vi isf flyttar ihop. Det gäller hur vi ska hantera relationen till min mamma, hur vi ska hantera allt det vardagliga och hur vi ska hantera våra interna tjafs och motsättningar. Jag vill inte som du beskriver det behöva gå på äggskal och vara rädd för att alltid göra fel. Jag kan fortfarande känna bitterhet över hela separationen - hur vi hamnat mer i skuld för att ha råd med allt, hur min fru sårade mig och hur jag upplevde det som att hon och hennes dotter (min bonusdotter) gaddade ihop sig mot mig. Där dom verkade anse att jag bara var ett manipulativt as. Jag känner att vi hade kunnat komma till dessa insikter vi nu fått tidigare, utan att behöva gå igenom allt som varit med hjärtekross och nya lån, men jag kan släppa allt med och acceptera om hon kan göra detsamma.

Jag känner att min fru kommit till insikter ändå. Hon går i terapi och har jobbat en del med emetionell reglering, hon har även kommit till insikter om att mycket ligger på henne med och att jag inte förtjänar att bli en ventil för hennes frustration på det sättet. Sådant gör mig hoppfull. Hon kan se på sin egna familj och se hur hennes syster och pappa kan bete sig på ett liknande sätt som henne och det är något hon själv inte uppskattar. Men ja, vi är olika som personer och det finns så klart utmaningar. Jag är knappast perfekt. Jag tror det är viktigt att tänka att vi båda gör saker utifrån våra personliga anknytningsmönster och hur det präglar våra beteenden.

• Anonym (Dearest)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-08-10 23:51:56 följande:

Åh Fyfan, 

Här är en grej du behöver förstå: Det GÅR inte att bevisa sin kärlek för någon som söker bevis. Det är en bottenlös brunn.

Orkar inte skriva en så lång redogörelse men detta spel ni spelar är 

Frun: Du ska täcka mina emotionella hål, och jag behöver få lasha ut alla mina ohämmade känslor över dig och du ska vara min golvmatta
    Du: Jag är villig att offra mig själv för att bevisa min kärlek till dig, allt för att bli älskad för att jag inte kan älska mig själv.

Att hon går i terapi och att detta skulle förändra henne på grundbasis är extremt ovanligt. Man kan göra små förändringar med att börja i terapi, och stora förändringar över ca 15 år. Detta är bara ett exempel men min poäng är att du kommer vilja stanna i flera år till för att du drar dig till ert spel, men som du själv sa, när ni hade separerat så började du må bra igen. Du blev fri från spelet. Önskar dig all lycka och att du lyckas bryta dig loss från sötman att få vara offer och offra dig för din fru.

Ouch! Jag kan ju absolut känna att det du skriver bär sanning. När hon hotar med att dra sig ur eller liknande så skapar det hos mig en angelägenhet att komma närmare, att jag vill bevisa att jag bryr mig. Att jag vill vara till lags och är villig att offra mycket för att hon ska tycka om mig. I mitt mönster ligger det att vilja undvika obehagliga känslor och det yttrar sig delvis genom att jag vill komma vidare från ev konflikt snabbt och göra vad som önskas för att det ska bli så, samt rädsla för att svika och såra. 

Jag kan märker på min fru att hon anstränger sig men att mönsterna så klart också finns kvar. Exempelvis när det blir mycket för henne att hantera så är det lätt att dom gamla mönsterna skiner igenom. Som nu när jag var på festival i Oslo hela veckan och hon fick vara hemma med barnen. Trots att hon vetat om denna resa i månader innan och vi gått igenom upplägg så blir hon triggad och vad jag upplever som konfliktsökande. Dock kommer hon nu själv till insikt att det handlar om yttre saker och inte bara om mig och hon ber efter ett tag om ursäkt. Men jag märker att det lite kontrollerande och osäkra beteendet finns kvar. 

Jag kände mig stundtals lycklig efter separationen.  Men det var också blandade känslor. Jag kände svartsjuka gentemot min fru, jag saknade att vara en familj och jag tyckte tankarna på att bygga upp en ny familj med någon annan och investera så mycket av sig själv i något annat kändes jobbigt och läskigt. När jag kramar min fru och kommer henne nära så känns det väldigt bra och jag älskar liksom att se barnen glada och när vi gör saker ihop som en familj. Det finns liksom en attraktion mellan oss som jag känner betyder något efter alla dessa år. Men det är också bitterljuvt ibland för jag är ju rädd att vi ska hamna där vi var innan med konflikter och missnö.

En hel del ligger på mig med, jag är liksom inte perfekt på något sätt så klart. Det finns mycket i mitt sätt som jag kan bli bättre på. 

Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?