Anonym (Sanna) skrev 2024-07-30 08:59:27 följande:
TS, jag tycker att man ska göra sitt yttersta för att hålla ihop familjen. Om inte annat för vetskapen att man faktiskt gjort det man kunnat.
Ni har dessutom attraktionen till varandra (till skillnad mot mig, som iof sig är äldre, men där attraktionen minskat, dock är allt annat relationen bra, men det är en annan historia).
Med det sagt, de tjafs du beskriver skulle jag aldrig stå ut med. Som det där med Bordershopen, hon känns ju oerhört omogen, osäker och dessutom svår att förstå sig på, väldigt impulsiv och verkar bara se saker från sitt perspektiv. Skulle aldrig orka med det där, skulle hela tiden känna mig otrygg när man inte vet hur ens partner kommer reagera på helt vardagliga situationer.
Ni har ju dessutom en situation där ni redan separerat (skrev nog detta tidigare i tråden) och liksom redan tagit det första jobbigaste steget när man ska berätta för barnen, alla runtom, fixa boenden mm. Och landa i det själv förstås.
För att fortsätta tillsammans skulle jag kräva en rejäl nystart och att ni liksom sätter upp spelregler och hittar strategier för er relation. Exempelvis att man ALDRIG får hota med skilsmässa. När hon blir irriterad (exempelvis vid Bordershoppen) får man ta 10 djupa och tidigast diskutera saker en timma senare på ett lugnt sätt. De här utbrotten och bristen på impulskontroll tror jag annars kommer att ta död på er relation, fast det kanske tar ett tag, redan nu beskriver du ju hur det går upp och ner).
Sen, om ni inte redan gör det, gå i terapi. Ni behöver lära er att kommunicera och hon på att verkligen lyssna på dig och ditt perspektiv. Och försöka förstå varandra på riktigt.
Tack!
Jag tycker också att man ska göra sitt yttersta för att få det att funka, speciellt med tanke på att vi har barn och det finns något mer än bara vänskap efter så många år ihop. Jag tänker också att om man verkligen hänger sig och verkligen vill, så kan man få det att funka så länge relationen i övrigt inte är död. Också som du säger, jag vill inte leva med tanken på ?vad hade hänt om vi försökt?? - om det inte skulle funka nu så vet jag iallafall det.
Personligen ger det mig så mycket när jag känner att vi är en familj, att se barnen glada, att se min fru glad, att göra saker ihop osv. Jag har svårt att se det allt det framför mig på samma sätt, om jag skulle satsa på någon annan med bonusfamilj och allt vad det innebär. Min fru har många bra sidor och som alla människor är hon alltifrån rolig till allvarlig, glad till sur osv, det gäller att vi försöker locka fram det bra hos varandra. Där har både hon och jag ett ansvar att först se till så vi själva är lyckliga, efter det kommer ansvaret vi har för vår egna relation tillsammans.
Jag tycker också ett sådant tjafs som ang taxfree-butiken är konstigt och onödigt. Samtidigt så finns det tjafs och riktiga konflikter. Jag försöker tänka att det inte handlar om mig direkt och att frustrationen tyder på något annat. Hon kände kanske att det återigen bevisar att jag inte har henne i tankarna, jag hade ju kunnat köpa en flaska rosévin till henne bara för att visa att jag bryr mig oavsett. Istället köper jag öl och cigg till mig och hon ser kanske framför sig hur jag ska sitta vid stugan och bara dricka öl och röka cigg. Hon bad om ursäkt för tjafset någon dag senare med och sa att hon var dum som drog igång det.
Sen finns det dom riktiga konflikterna och där vill jag att vi ska prata igenom allt innan vi isf flyttar ihop. Det gäller hur vi ska hantera relationen till min mamma, hur vi ska hantera allt det vardagliga och hur vi ska hantera våra interna tjafs och motsättningar. Jag vill inte som du beskriver det behöva gå på äggskal och vara rädd för att alltid göra fel. Jag kan fortfarande känna bitterhet över hela separationen - hur vi hamnat mer i skuld för att ha råd med allt, hur min fru sårade mig och hur jag upplevde det som att hon och hennes dotter (min bonusdotter) gaddade ihop sig mot mig. Där dom verkade anse att jag bara var ett manipulativt as. Jag känner att vi hade kunnat komma till dessa insikter vi nu fått tidigare, utan att behöva gå igenom allt som varit med hjärtekross och nya lån, men jag kan släppa allt med och acceptera om hon kan göra detsamma.
Jag känner att min fru kommit till insikter ändå. Hon går i terapi och har jobbat en del med emetionell reglering, hon har även kommit till insikter om att mycket ligger på henne med och att jag inte förtjänar att bli en ventil för hennes frustration på det sättet. Sådant gör mig hoppfull. Hon kan se på sin egna familj och se hur hennes syster och pappa kan bete sig på ett liknande sätt som henne och det är något hon själv inte uppskattar. Men ja, vi är olika som personer och det finns så klart utmaningar. Jag är knappast perfekt. Jag tror det är viktigt att tänka att vi båda gör saker utifrån våra personliga anknytningsmönster och hur det präglar våra beteenden.