• Aliona

Sambos barn, utmaning

Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:05:20 följande:
    Din förnedrande barnsyn och rättfärdigande av aggression och tillrättavisanden.
    Jag är uppriktigt nyfiken för jag har inte barn med npf - menar du att man inte ska tillrättavisa sina barn? 
  • Aliona
    Anonym (Läs) skrev 2024-01-03 09:10:32 följande:
    Har du läst hur mannen tillrättavisar barnet? Är nog snarare det som folk blir upprörda över.

Ja jag har läst och undrar över hur folk uppfattar att man får och inte får tillrättavisa sina barn, i synnerhet i så extrema situationer som beskrivs i tråden när en tioåring hotar sin mamma. 

• Aliona
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-03 09:26:54 följande:
    För att det inte är ett hälsosamt sätt för barnet att bli tillrättavisad på? Orsak och verkan, har du hört talas om det någon gång? Både du och mannen i tråden är verkligen inget föräldramaterial. Att inge skam i någon är typ det sämsta sättet att uppfostra ett barn på, i synnerhet i ett barn som dessutom har en npf.

Ta det lugnt, du behöver inte bli aggressiv mot mig. Jag har varken försvarat ts eller pratat om hur jag själv uppfostrar mitt barn. Jag undrade väldigt specifikt hur andra föräldrar ser på tillrättavisning när ett barn går över gränsen. 

Om jag förstår ditt svar rätt så är det hans sätt att tillrättavisa barnet som är problemet, inte tillrättavisandet i sig. Är det så? I så fall, hur tycker du att man ska tillrättavisa när en tioåring går över gränsen för acceptabelt beteeende? 

Åter igen, jag vill bara lära mig hur ni tänker och gör. 

• Aliona
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:26:14 följande:
    Han beskriver det inte som att har vill lära sig och utvecklas, utan snarare som att barnet ska skämmas. Om han hotar sitt barn så någonstans använder han det som taktik för att han inte känner sig sedd. Ingen människa som mår bra hotar, så om man älskar sin tioåring så försöker man istället förstå Varför barnet hotar så att han lär sig ett annat tillvägagångsätt för att få fram sina känslor. Bestraffning och rädsla gör saker bara ännu värre och en förälders värsta mardröm borde vara att ens barn inte lärt sig och sen inte agerar väl mot andra utanför familjen.

Ett barn som blir älskad rätt gör inte såhär.

Tack för pedagogisk och bra förklaring, då förstår jag lite bättre hur du tänker.

Svar på tråden Sambos barn, utmaning