• Anonym (Skevt)

Ekonomi, fördelning

Rakt på sak! En nära bekant har barn med en man hon inte bor tillsammans med.
    Min bekant (kvinnan) har alltid betalat allt. Utrustning, kläder, glasögon, fritidsaktiviteter, läkarbesök, etc.
    Sedan ca 2 år så går det "indrivning" via myndighet för att han ska betala lite iaf. I starten betalade han inte trots indrivning vilket ledde till en skuld.
    Nu har han betalt den skulden och tycker att de är kvitt och att han inte borde behöva betala något mer.
    Skulden från de första 7 åren ser han inte som skuld eftersom ingen myndighet har registrerat den skulden. Min bekant får "skylla sig själv" för att hon inte gick till myndigheter tidigare.
    De 9 åren som är kvar tycker han inte heller att han ska behöva betala något för eftersom barnet ibland är hos honom.
    Detta till trots för att han aldrig betalar något förutom mat när barnet är hos honom.

Jag tror på riktigt att mannen är för dum för att förstå att han har fel och att han borde betala 50% av kostnaderna för barnet samt att han faktiskt har en skuld då han inte betalat något första 7 åren.
    Hur får man en misslyckad, dum snart medelålders man att förstå hur fel han har?

• Svar på tråden Ekonomi, fördelning
  • Agda90

Varför ens försöka om han är så korkad?
    Ta det via försäkringskassan så får FK driva in det från pappan sen. 

• Anonym (Ny fråga)

Hur kommer det sig att så många föräldrar är totalt oekononomiska?
    I detta fallet båda föräldrar.

• Anonym (M)

Alltså, varför har din vän inte gått genom FK från början? 

Varför vill du lära honom? 

• Jemp

Stämmer nog att de första åren är körda. Hon får fortsätta ta det via myndigheterna. I praktiken lär det aldrig bli 50% tyvärr. Mycket, tex fritidsaktiviteter, blir ju upp till henne hur mycket hon kan och vill lägga på. 

Glasögon och läkarbesök är gratis för barn. 

Svar på tråden Ekonomi, fördelning