Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Frånväxt

Anonym (Emelie) skrev 2024-01-03 12:20:38 följande:

Fast detta är väl någon som skojar. Min treårigA tjej väger 21kg. Förvisso snart 4 år men ändå . 

Hans vikt är inte konstig eftersom han är så kort. Han har en helt hälsosam vikt till sin längd, så den behöver man inte fokusera på. Jag själv och min son vägde båda 17 kg när vi var 6 år. Vi är dock normallånga, om än lite kortare än genomsnittet. 

Det är längden som är extrem i TS fall. Jag skulle utan tvekan begära remiss till endokrin enhet på närmaste sjukhus för utredning och eventuell hormonbehandling. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 12:52:18 följande:

Ja, det är verkligen två extremer. Alla tror att sonen är lillebror. Dom tror att han är 6-7 år, och hans syster 9-10 år. Vi har gjort många utredningar, naturligtvis. Han har alltid varit liten, och liten i maten

Jag ber om ursäkt, jag såg inte att ni redan hade gjort utredningar.

Var ligger han på längdkurvan? Hur många kurvor under medel...? 
  • Mrs Moneybags

Förlåt många inlägg men:

Vilka prover har de tagit vid sina utredningar?
    Har han kommit i puberteten än?

• Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-03 15:06:16 följande:
    Vikt driver längd, man bör börja med vikten, dvs mer mat och protein. Men parallellt med detta bör ju utredningar göras.
    Han har som sagt en normal vikt. Det låter inte som att det är vikten som är hans stora problem. Han behöver mer än att bara växa 2-5 cm. Det hade varit annat om han hade varit underviktig, men det är han ju inte. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 16:13:42 följande:

Ja, det blir bara värre och värre. Idag fick jag hjälpa honom, hans syster bråkade med honom, han har inte en chans. Det blir så konstigt allt. Hon ska ju kunna ha hans kläder, men dom har alltid varit för små. Nu är dom mycket för små till och med. Jag hängde upp hans byxor på tork, jag började gråta. Ser ut som vi har en sexåring i huset.

Istället för att gråta och jämföra honom med andra barn kanske du kan kräva fler utredningar och bli lite mer aktiv? Jag hoppas att dina barn inte såg dig gråta över detta? 

Är du lika orolig för din dotter som ju tyvärr är överviktig? Vad gör du för hennes hälsa och tillväxt? 

Gå tillbaka till skolläkaren och gör upp en konkret plan för era barn så att ni kan känna att ni har gjort allt ni kan. Sedan kan det mycket väl vara så att man inte kan förändra något, men då vet ni det i alla fall. 
Svar på tråden Frånväxt