• Lönnsirap

Chansen för gemensam vårdnad?

Anonym (?) skrev 2024-01-03 21:13:26 följande:

jag vet inte varför han börjar med detta nu. har ingen inblick alls i hans leverne eller livssituation. 

skulle han stämma för gemensam vårdnad så behövs det ju att umgänget byggs upp över tid och det kommer isåfall vara en del i processen och det skulle han inte orka med? men så psykiskt påfrestande att få de mailen?

Jag tänker att du gör en tabbe i att blanda ihop vårdnaden och umgänget och helt verkar ha missat att gemensam vårdnad faktiskt är det som eftersträvas.

På familjeliv verkar folk tro att de har koll på vad som är vad och rätt slarvigt resonera om hur domstolen kommer resonera framöver.

För att behålla enskild vårdnad behöver du snarare fokusera på att förvalta den väl, och ha tydliga bevis på att samarbetet faktiskt inte fungerar tillräckligt väl för gemensam vårdnad. Inte hålla på och blanda in ditt ex's umgänge.
  • Lönnsirap
    Anonym (S-G) skrev 2024-01-04 12:05:15 följande:
    Eller missförstod jag dig, och rätten kan tycka det är irrelevant om föräldern alls träffar barnet, den kan få vårdnad ändå?
    Rätten har ju den information att ta ställning till som parterna lägger fram och att inbilla sig att man kan svara i vårdnadsfrågan, utan att faktiskt ha tillgång till den information som rätten kommer ha tillgång till när ärendet avgörs.

Så rätten kommer ju fatta beslut i vårdnadsfrågan på mer information än trådstarten, eller vi här kan tänka oss. 

Så presenterar den andre föräldern en rimlig förklaring till att det inte blivit umgänge på ett rimligt sätt, samt att han faktiskt samverkar, så vill det till att TS har ordentligt på fötterna för att få behålla enskild vårdnad.... Annars framstår det som att det är hon som inte samverkar.
Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?