Lever i en ofrivillig vänskapsrelation
Behöver skriva av mig och ska försöka göra mig så kortfattad som möjligt.Jag har ett barn från ett tidigare längre förhållande. Barnet är idag 9 år gammalt. Nu i efterhand kan jag se att vi borde gått isär tidigare än vad vi gjorde. Kärleken fanns inte kvar. Vi hade snarare en vänskapsrelation än en kärleksrelation. Efter den separationen lovade jag mig själv att inte hamna där igen.
För ca sex år sen träffade jag "mannen i mitt liv". En stilig, kärleksfull kille som fick mitt självförtroende att stiga till skyn. Jag fick mycket fysisk bekräftelse, dels sex men också i form av kramar osv. Han har alltid haft svårt för att ge komplimanger men någon gång då och då fick jag nån slags kärleksförklaring. Allt kändes väldigt bra. Efter ca tre år flyttade vi ihop och det var där någonstans allt började. Han började ta fysiskt avstånd till stor del. Nästan inget initiativ till sex. Mycket mindre kramar och "gos i soffan". Jag tänkte att han var inne "i en sån period", vilket kan va naturligt för oss alla, och gav honom space. Vi pratade lite om det efter en tid och han sa att han hade fått minskad lust. Okej tänkte jag, så kan det ju va. Upptäckte dock ett tag senare (av en slump) att han konsumerat mycket (?) porr sedan han börjat ta avstånd från mig. Porrsurfade runt 2-4ggr/v. Då hade vi gått från att ha sex kanske 3ggr/v till typ 2-3ggr/mån.
Vi pratade om det också och jag fick väl ingen riktig förklaring till varför det blivit så. Ett tag sa han att han var deprimerad vilket ju såklart absolut kan vara en orsak till att han tar avstånd, och efter en tid fick jag honom att söka hjälp för det (inte bara för min skull såklart). Han gick väl hos psykologen 3-4ggr, sedan avslutades den kontakten (enligt honom mådde han redan bättre). Detta var ca ett år sedan nu men situationen i vårat förhållande är densamma, om inte sämre, sen jag blev gravid (är i v. 33 nu). Graviditeten var ett gemensamt beslut.
Alltså det är inte det att han är elak på något sätt. Han är trevlig, pussar mig "hej" och "hej då", vi delar på sysslor osv men inte mycket mer än så. För mig känns det som att jag återigen hamnat i en vänskapsrelation. Vi har inte haft sex under hela graviditeten (vilket jag såklart accepterat då han tycker det känns konstigt). Men han tar även fysiskt avstånd på andra sätt. Vi sitter i varsin ände av soffan. Han håller inte om mig i sängen. Ger mig inga kramar. Lägger jag mig i hans knä ligger hans arm kvar på ryggstödet i soffan. Tro mig, jag är inte på något sätt klängig men ibland har jag försökt vara den som tar första steget för att det inte ska rinna ut i sanden helt. Tilläggas är att jag innan graviditeten påtalade hur viktigt det kommer vara för mig att få lite extra bekräftelse i och med den fysiska och psykiska omställningen som en graviditet innebär. När jag pratar med honom verkar han inte riktigt ta det på allvar, hur mycket det påverkar och sårar mig. Enligt honom är han nöjd med vårat förhållande, säger att han inte har behov av fysisk närhet. Han säger att det är naturligt att det blir så efter några år, att det blir så för alla. Säger att jag övertänker allt det här. När jag frågar om han tappat attraktionen för mig säger han "delvis" men skyller också på att det är normalt efter en tid. Senast sa han "även om jag hade varit tillsammans med en skitsnygg tjej så hade jag nog även då tappat attraktionen efter ett tag". Vet inte syftet var att han skulle "va snäll" och "lugna mig" med den kommentaren, men det sårade mig snarare ännu mer då jag uppenbarligen inte tillhör kategorin "skitsnygg" enligt honom.
Jag tar fortfarande hand om mig, är relativt vältränad osv så ingen förändring där om någon undrar.
Vi har tidigare varit hos familjerådgivningen men förgäves. Hon gav tips och råd som han inte riktigt tog till sig mer än kanske en vecka.
Jag känner mig försummad, fysiskt och känslomässigt, och det bryter ner mig. Och nu sitter jag här, snart höggravid, återigen i en relation som för mig inte annat ser ut att vara mer än vänskap.
Jag känner mig så kass. Otillräcklig. Ful. Nedstämd. Ensam. Och jag undrar hur jag hamnat i "samma" situation som jag en gång redan varit i, trots att jag lovat mig själv att se varningssignalerna innan. Känner mig så korkad.