Hur ser det faktiskt ut?
Jag undrar det här för att få perspektiv från insidan. Det är dyrt i butikerna, ränotnra är höga och kostnader osv för allt möjligt är dyrt. SLs årskort vill man inte ens tänka på och 42 kr för en enkel resa...
Jag bor i en etta i Stockholm med ränta+amortering 12k i månaden plus avgift till förening och försäkringar, el osv (ca 3000). Ingen bil men har en stående delbetalning ett år till på 2,5k och sen unnar jag mig privat sjukvård för 700kr/månaden, en streamingtjänst på 59kr/mån, och kostnad för a-kassa, mobilabonnemang och då och då går jag till psykolog privat som kostar 1400kr. (max en gång i månaden).
Jag får in 30.000kr efter skatt och är 30 år. Kan max spara 2000-3000kr i månaden då jag också äter ute någon gång då och då samt köper drinkar (räknat med typ 2500-3000kr i månaden) och sen vanliga matkostnader, lite shopping typ max en tröja i månaden och ibland småköp.
Att tjäna 40.000kr då i mån ålder anses vara bra, så jag är i djup chock över hur det kan se ut för andra? Speciellt om man har fler delbetalningar än jag och olika lån osv. Jag tycker folk verkar gå ut och äta osv ändå, så jag undrar 1) hur går det ihop 2) för er/de ni vet om där det inte går ihop - hur gör ni? Hur gör man då om det verkligen inte går ihop? (Alltså även efter olika försäkringar som a-kassa, försäkring på räntekostnader via banken osv om man blir av med jobbet)
Säg att jag skulle tjäna mindre, eller till exempel ha ett barn hemma, så att det inte går runt även när jag slutar med alla onödiga kostnader - hur gör man? Insett hur tacksam jag är med min familj som alltid klarat sig, men nu sitter jag ju verkligen här och är nära breakeven. Jag vill få ärliga svar, för jag undrar hur det faktiskt ser ut för vissa idag, säg om man inte kan sälja för att man bor redan minimalt utanför stan osv. Eller bor i hyres. Är det bara bättre lön som är lösningar då? (plus såklart besparingar osv som man också kan investera med)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-05 17:20
Det går ju att strypa mina kostnader men egentligen inte överdrivet mycket för att jag samtidigt "ska ha ett liv" - så min fråga är egentligen om typ större delen av Sverige inte kan leva alls idag?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-05 17:40
Kommentera inte MINA val utan mitt inlägg var som perspektiv för hur lite man får. Någon tog psykolog och sjukvård som exempel, det är det sista man vill dra in på men tvingas ju (tror väldigt få besök) och tänk då att man redan nog mår dåligt pga att man inte klarar sig. Jag vill bara få en diskussion om hur jag tror stora delar av Sverige har det idag