CSN - återbetalning
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Jag måste fråga du skrev att du blev tvungen att betala dubbelt upp. Hur stor vinst gjorde du?
jJag tänker för egen del när jag pluggat klart kanske jag har ca 300 000 i CSN lån. När jag är färdigutbildad och förhoppningsvis får jobb och bättre lön än nu är ett av mina mål att flytta. Har idag en bostadsrätt som jag kommer göra en ordentlig vinst på. Men planen är ju att de pengarna ska in på nästa boende, inte tvingas betala på ett lån jag tänkt betala av under lång tid. Just CSN är ju toppen pga den låga räntan. Vi säger att jag gör 1 miljon i vinst kan jag bli tvungen att betala tillbaka allting i samband med att jag säljer min bostad i så fall?? Så himla kul är det ju inte?
Det räknas som inkomst av kapital. Kan även påverka bostadsbidrag och annat som utgår från inkomst.
Så funkar inte CSN, det spelar ingen roll att riksbanken höjer räntan. Räntan just nu är 1,23% det är ingenting. Självklart ska man inte låna bara för att men det är mer fördelaktigt att ta ut lån från CSN istället för banken om man exempelvis ska köpa en lägenhet.
Studier brukar i allmänhet leda till högre lön.
Så funkar inte CSN, det spelar ingen roll att riksbanken höjer räntan. Räntan just nu är 1,23% det är ingenting. Självklart ska man inte låna bara för att men det är mer fördelaktigt att ta ut lån från CSN istället för banken om man exempelvis ska köpa en lägenhet.
Studier brukar i allmänhet leda till högre lön.
Se det från den ljusa sidan ts. Blir jobbigt i år att betala mer, men å andra sidan kommer ju skulden försvinna lite snabbare.
Eftersom återbetalning beror på inkomsten så är ju bara det året man har inkomst från försäljning man betalar av så mkt mer. Sedan återgår det väl till det vanliga.
Se det från den ljusa sidan ts. Blir jobbigt i år att betala mer, men å andra sidan kommer ju skulden försvinna lite snabbare.
Ja, jag får tänka så.....det blir roligare sen ...:)
Jag pluggade tre år på högskola ( kandidatexamen) på 90-talet.
Tog bara bidragsdelen.
Har varit så skönt att slippa egala tillbaka på det i mitt vuxna liv.