• barajag98

Döm inte ! men hjälp 😟😻

jag är 43 år gammal och jag har haft mens varje månad hittills och med det var det oregelbundna och rikliga mens. I okt, nov har jag fått kortare och lite annorlunda mens. Jag var inställd på en tidigt klimakteriet i med att jag hade dem symtom och en test bevisat positivt på att jag är i klimakteriet gjort hemma.(köpt på apoteket).den andra testet visade förra veckan  otydligt att jag har nått en tidigt klimakteriet. 
    jag skulle fått mens den 18/12 men utebliv mensen.sen dess har det gått 22 dagar sen jag skulle fått nens . och 49dagar ifrån första dag av sista mensen. jag hade hårda och spända bröst, illamående,  kissnödig ofta, molande värk, ont i ryggen  innan 18/12 och några dagar efter sen blev allt som normalt nästan, bara lite öma bröst och lite värk på vänster sidan ibland. det galnaste är att jag har gjort minst 12 tester olika sorter och alla är negativa. ringde vårdcentralen,  barnmorskan, och gyn .som skickade mig fram och tillbaka till varandra. till slut så fick en tid hos läkaren på vårdcentralen och ska träffas på fredag. kan man vara gravid trots så många negativa tester? saken är också den att jag och min man är inställda att inte ha barn . 
    har ni varit med om sånt?

• Svar på tråden Döm inte ! men hjälp 😟😻
  • Cookee
    Lynx123 skrev 2024-01-15 09:18:51 följande:
    Du menar hormonproverna? Du har inte kommit in i fullt klimakterium förrän mensen uteblivit i ett år. Under några år innan det befinner du dig i ett slags förstadium som kan "pendla" och ge alla möjliga symptom. Om du har besvär ska du absolut få hjälp från läkare, och det är bra att vara extra uppmärksam på saker som smärta eftersom det kan tyda på andra, underliggande problem.
    Och ja, jag har erfarenhet - både egen och från andra.
    Man har väl läst om någon enstaka där hcg inte påvisas i urin (och man då får negativt på test) men det är ju OERHÖRT ovanligt, ofta är det nog då att de tagit testet fel eller för tidigt. Men oavsett så kan man ALLTID se på blodprov om man är gravid eller ej, så du kan ju gå och ta ett privt hcg- blodprov om du inte litar på utinproven, på werlabs kan man beställa det, så får du svart på vitt hur det ligger till. 
  • Minfamilj

Jag blir 46 i år och är i förklimakteriet och har varit i 3-4 år. Mensen kan vara hur som helst, riklig eller ingenting, klumpar, oregelbunden osv. Jag har nu inte haft mens sedan oktober och har vallningar flera gånger om dagen. Inte kul men jag är i alla fall inte gravid och det är inte du heller. Du är i förklimakteriet eller pre menopause som det heter på engelska.

• barajag98

mina prover för tidigt klimakteriet kan jag sätta upp så ni få se och som en annan läkare sa utifrån dem prover så är jag inte i tidigt klimakteriet.  

jag har haft magvärk sen i söndag av och till. värst är på morgonen när jag vaknar tycker jag.

har haft sen i söngas blödning lik mens .

har köp  en tid på werlabs och ska ringa och boka tid. 
    tack för allt info. 

• Lynx123

Oregelbundna blödningar är klassiska tecken på förklimakterium, men det är bra att du ska bli ordentlumigt undersökt. Har de kollat att du inte har polyper eller myom i livmodern, cystor på äggstockarna etc.? 

• barajag98

bokat tid den 30ejanuari. helt sjukt att man måste betala så mycket,  med remis och ändå vänta i snart 2 veckor till. 

det var ett tag sen dem kollade efter polyper och sånt.

• barajag98

har avbokat tiden för blodprovet den 30e januari till 23e januari. 

känns lite bättre att vänta 1 vecka istället för 2 veckor. 

var ni också lika stressade som  jag är i början av tidigt klimakteriet/ graviditet eller var ni helt lugna?

• Lynx123

Inte särskilt stressad men alla är olika. Hade varit det om det varit frågan om graviditet - vilket det ju inte är i ditt fall. Det kommer att gå bra!

• Nyponet01

Du kan väl ta en temp. Glad Tempen går ju upp och ligger runt 37 om man är gravid.
    I klimakteriet sjunker tempen och ligger lägre än din normal temp. Ifall du har koll på den.

• Cookee
    Lynx123 skrev 2024-01-16 19:44:22 följande:

Inte särskilt stressad men alla är olika. Hade varit det om det varit frågan om graviditet - vilket det ju inte är i ditt fall. Det kommer att gå bra!

Förstår inte vad du är så stressad över? Att mensen är sen en gång, dvs att du hoppat över ägglossning en månad? Det är jättevanligt, särskilt i åldern 40+. Goggla lite på det så får du se. Jag är själv i den åldern och mensen kan bete sig lite hursomhelst nuförtiden, även om den tidigare (innan 40) var väldigt regelbunden. Kan fortfarande bli gravid och är inte i klimakteriet, men mensen kan ändå krångla. Är den borta i mer än 3 månader bör du söka läkarhjälp. 
  • Cookee
    Nyponet01 skrev 2024-01-16 20:40:23 följande:

Du kan väl ta en temp. Glad Tempen går ju upp och ligger runt 37 om man är gravid.
    I klimakteriet sjunker tempen och ligger lägre än din normal temp. Ifall du har koll på den.

Viktigt att poängtera då att tempen måste tas direkt på morgonen precis när man vaknar med två-decimals termometer. Sedan ligger inte alla på 37, utan det beror helt på ens individuella bastemp, så gör att kunna se en förhöjd temp som tyder på graviditet behöver du ha tempat ett tag innan, för att kunna se mönstret och temphöjningen. 

tar man bara tempen på vanligt sätt under dagtid vidar den ju nästan alltid runt 37, för alla.

Svar på tråden Döm inte ! men hjälp 😟😻