• Anonym (L)

När ska man hinna träna egentligen?

Jag kliver upp 5 varje morgon och roddar med småbarn, sen iväg till jobb med en timmes resväg dit. Kommer hem strax efter 17 och ställer mig och lagar middag med en gång. Barnen sover vid 19.30-20. Men då är jag oftast så trött att jag somnar med dem, alternativt har jobb att ta itu med. 

På helgerna jobbar maken, så då har jag barnen helt själv. Att hinna träna känns som en ren omöjlighet i dagsläget. Eller hur gör ni som har liknande förutsättningar som jag? 

• Svar på tråden När ska man hinna träna egentligen?
  • Anonym (Två?)

Maken tar två kvällar i veckan med matlagning och barn så du kan träna

• SURTURRISING

Man hjälps åt såklart..maken får ta några kvällar alternativt några mornar så att du har utrymme att hinna med din träning.
    Jag jobbar kvällar och nätter medans min fru har normal kontorstid så där gjorde vi så att jag tog barnen 4 mornar i veckan där hon åkte och tränade innan jobbet sedan hämtade hon på dagis/skola och jag tränade innan mitt jobb.

• Elis73

Tufft schema att få in träning i... Vad gör din make på kvällarna om han jobbar på helgerna? Kanske kan ni turas om att få "egentid" under veckorna. När du beskriver din vardag så är det inte bara träningen som uteblir, utan även egentid för annat. Kanske behöver ni prata igenom hur ni fördelar arbetet.

Men självklart är träning svårt att få till i en period i livet när barnen kräver mycket och ständigt måste passas. När de blir lite äldre är det mer en prioriteringsfråga där planering och motivation krävs. 

Men träningstips: 

Se till att göra träningen enkel när tiden är knapp. Det finns pass på youtube som kan göras utan (eller med enkla) redskap hemma. Sök t.ex på Sandra Friberg. Kan göras även om man ansvarar för barn. Löpning och raska promenader i hemmakvarteret är också tidseffektivt. 

Jag har tränat (mest sprungit) när barnen varit på egna aktiviteter. Har också sprungit och låtit dem cykla bredvid. Att springa uppför och nerför pulkabacken fungerade också vintertid  

Planera hushållsarbete (främst matlagning) så att tid frigörs. Lagar man stora portioner så kan man laga mat varannan dag t.ex. 

OBS: sikta inte för högt. Träningen ska inte kännas så jobbig att den inte blir av. Gillar man inte att springa, så börja med att gå. Kan göras med barn i vagn eller barn på cykel också. När man etablerat vanan kan man (ifall man vill) höja ribban. 

• Anonym (Line)

Fixa mat som bara är att värma på kvällen, så slipper du stå i köket länge.

Tänk kvantitet istället för kvalitet- 15 minuter är bättre än inget.
    Kolla på träna-hemma-videos på instagram och gör ett snabbt program som du kan köra en liten stund varje dag.

• Mrs Moneybags

Vissa perioder hinner man inte träna. 

Du har lång restid till jobbet, annars kan man ju passa på att cykla till jobbet. 
    Men det verkar knepigt när det är så långt. 

Ibland får man bara skjuta det på framtiden och satsa på vardagsträning istället. Typ gå i trappor, dansa en stund med barnen, göra x antal situps och pushups varje morgon, ha promenadmöten på jobbet osv. 

Har ni gym på jobbet förresten? Det har vi och många går på lunchen eller på friskvårdstimmarna. Några går iväg och spelar pingis en stund tillsammans. 

• Anotherone

Ibland kan det ju vara värt kvällstid, även om man inte är så taggad just då. Det kan ge mer energi på sikt.
    Jag har valt att jobba deltid, för att få ihop vardagen. Och där ingår faktiskt även träning. Så jag har inte gått ner i tid för att hinna träna men det är ett av skälen.
    Ibland har jag inga möten förrän senare på förmiddagen, då kan jag löpträna i samband med att jag lämnar. Sen jogga hem, duscha och ta första mötet vid kanske 930. 
    Ibland lägger jag träningen på lunchen och kör skrivbordslunch.
    Ibland är enda alternativet kvällsträning och då kan det bli en löprunda eller så kan jag träna med skivstång och kolla på gamla BodyPump-pass på Youtube i gästrummet.. Det beror på om min man är hemma eller om han jobbar (han jobbar skift).
    På helgerna är vi bra på att ge varandra tid så att den som vill kommer iväg.  Men helgens fysiska aktivitet kan också vara en långpromenad med korvgrillning alla tillsammans. 

• Familjesus

Håller med flera i tråden, du och din man måste dela upp roddandet med barnen så att en tar barnen och en kan träna/få annan egentid.

Att få till två egna träningspass är bättre än inget (sätt inte ribban för högt). Om inte morgonträning passar alls borde du kunna få till två dagar direkt efter jobbet kl 17-18. Din man sköter hämtning och matlagning och du är hemma vid 18.30 och kan äta med familjen. Du sköter nattning, så att du får barntid, och din man sköter undanplock efter mat.

Hur jobbar din man och hur är barnen på förskolan?
    Jobbar han varje helg? Annars är det fullt rimligt att få till ett bra träningspass på egen hand de helger han är ledig. 

• Anonym (Blomman)

Ni har väl sex. Det räknas som träning.

• Mimosa86

Vi hinner träna för att vi lever jämställt, han tar barnen så jag får träna eller träffa vänner, jag tar barnen så han får göra detsamma.

sen underlättar det att kunna jobba hemma 1-2 dagar och slippa resväg och kunna träna på lunchen, 

Svar på tråden När ska man hinna träna egentligen?