• Yaay87

Namnet Saskia

Vad tycker ni om namnet Saskia? Vad får ni för associationer? 😊

• Svar på tråden Namnet Saskia
  • Anonym (AB)

Jag hör inom mig hur en flicka med det namnet kommer att bli retad i skolan; "taskiga Slaskia", "slaskiga Slaskia", "Slaskfia" och liknande. Barn kan var så elaka mot varandra.

• Xenia

Associerar till Rembrandt och hans målningar. Alltså en positiv association.

Har aldrig ens sett flaskvattnet folk skriver om. Men det är väl inget olämpligt. Brukar verkligen barn retas för namn nuförtiden, när inte alla heter typ Anna och Johan?

En nackdel är förstås att folk kan uttala eller skriva namnet fel, just för att det är så ovanligt.

• Anonym (......)
    IceFrappe skrev 2024-01-10 13:21:03 följande:

Ja OLGA vissa av oss assisterar det med FLASKVATTEN för det är det vi har sett mest frekvent, även om många kanske VET vem som hette Saskia och dem flesta av oss fattar att det antagligen är ett namn eller en plats men det var INTE det tråden frågade. TS frågade vad vi assisterade namnet SASKIA med och då är det flaskvatten oavsett om Rembrands fru hette så eller inte. På samma sätt som dem flesta associerar Bordeaux med vin och inte med regionen Bordeaux i Frankrike tex. Lek inte kultiverad här tack. 

Handlar man vatten på Lidl så är man väl ganska okultiverad. Speciellt om man skriver "assisterade" istället för associera.
  • AndreaBD

Inget fel på namnet. Jag vet inte om det är tyskt, det kan vara östeuropeiskt också. Men det är ett någorlunda vanligt namn i Tyskland. 

• IceFrappe

Vännen, jag har inte handlat vatten på Lidl, och hur  handla vatten på Lidl är okultiverat vet jag inte, kan du förklara det? Är det okultiverat att handla mjölk också på Lidl? Jag dricker faktiskt kranvatten, SÅ PASS okultiverad är jag.  
    Och vad synd att du inte ens kan koppla att min autokorrekt gjorde om ordet associera till assistera, men du kanske tycker det är okultiverat att använda autokorrekt också. Gud vad okultiverat att använda familjeliv också. 

• Anonym (K)

Låter som ett utmärkt mobbningsnamn :) Saskia-slaskia! Inga bra associationer oavsett vad man tänker sig....

• Anonym (......)
    IceFrappe skrev 2024-01-10 15:13:04 följande:

Vännen, jag har inte handlat vatten på Lidl, och hur  handla vatten på Lidl är okultiverat vet jag inte, kan du förklara det? Är det okultiverat att handla mjölk också på Lidl? Jag dricker faktiskt kranvatten, SÅ PASS okultiverad är jag.  
    Och vad synd att du inte ens kan koppla att min autokorrekt gjorde om ordet associera till assistera, men du kanske tycker det är okultiverat att använda autokorrekt också. Gud vad okultiverat att använda familjeliv också. 

Att handla på Lidl är väl rätt okultiverat oavsett vad man köper.
  • Xenia
    Anonym (......) skrev 2024-01-10 15:23:35 följande:
    Att handla på Lidl är väl rätt okultiverat oavsett vad man köper.
    Det okultiverade är inte att handla på Lidl, det skulle jag själv göra om jag bodde närmare. (Däremot miljöovänligt att köpa flaskvatten.)

Det okultiverade ligger i att inte känna till Rembrandt och hans hustru. Men det kanske gäller de flesta?
  • Anonym (F)

Får mig att tänka på slask

• Cathariiina

Altså, det är ju ett normalt flicknamn på kontinenten. Har ni påbrå därifrån? Men i Sverige blir det bara konstigt. Tänker även på ljudlikheten med "slaskiga" och "taskiga". Känns inte bra.

Svar på tråden Namnet Saskia