• Anonym (Tinis)

Någon mer avundsjuk på de som får döttrar

Är det någon mer som är avundsjuk på de i närheten som får flickor efter att ni bara har pojkar . Skäms men skulle kännas lättare om man vet att man inte är ensam

• Svar på tråden Någon mer avundsjuk på de som får döttrar
  • Anonym (Laura)

Verkligen inte,  mina pojkar är mitt livs största glädje. 
    Ville inte ens ha någon dotter, fast det sa jag givetvis inte. 

• Anonym (g)

nä, avundsjuk på de som har barn
    ingen direkt skillnad på vad man kan göra med barnen

• Anonym (två barns mamma)

Alltså jag förstår att man kan önska ett visst kön när man är gravid men när man fått sina barn älskar man förhoppningsvis dom på samma sätt som man skulle ha gjort om man fått det kön man hoppades på.
    Sen kan jag ändå förstå längtan efter ett barn med det könet man inte fått men det får ju inte gå till överdrift.

Vad är det du tror skulle kännas annorlunda med flickor istället för pojkar?
    Jag har både en dotter och en son, mina känslor är ju inte annorlunda för någon av dom för att dom tillhör ett visst kön.
    Jag älskar dom lika mycket sen är dom ju olika personligheter.
    Dottern är framåt, gillar när det händer saker, självständig mm.
    Sonen är lugnare och försiktigare, mycket mer kramig och har varit mer "mammig" när han var mindre. 

Jag kan som sagt förstå önskan om ett kön men det är nog drömmar om hur en flicka eller pojke skulle vara istället för hur det verkligen är.
    Det är ju personer och inte stöpta på ett speciellt sätt för att dom tillhör ett visst kön.

Jag förstår att du älskar din söner men känner ändå att jag blir ledsen för alla pojkar, som om min son skulle vara mindre värd än min dotter, som att min dotter skulle betyda mer för mig för att hon är en flicka, än min son för att han är pojke så är det ju inte.

Tror de flesta med både söner och döttrar håller med om att det inte är någon skillnad i hur mycket barnen betyder för en.
    Ingen rangordnar sina barn efter kön.

Så vad är det du är avundsjuk på? 
    Vad tänker du skulle vara annorlunda med döttrar?

• Anonym (Tinis)

Jag älskar mina pojkar över allt o skulle aldrig vilja byta dem men jag drömmer om en dotter o blir fruktansvärt avundsjuk när någon får det. 

Ville bara se om någon kände igen sig. Ville inte veta vilka som inte känner så..

• Anonym (g)
    Anonym (Tinis) skrev 2024-01-12 19:40:02 följande:

Jag älskar mina pojkar över allt o skulle aldrig vilja byta dem men jag drömmer om en dotter o blir fruktansvärt avundsjuk när någon får det. 

Ville bara se om någon kände igen sig. Ville inte veta vilka som inte känner så..

så du har verkligen aldrig hört någon som tycker sig önska ett annat  kön?
  • Anonym (Fattar)

Jag förstår dig. Tror det finns många som förstår men det är tabu att uttrycka det och många gillar att förfasas när folk uttrycker sig som du på familjeliv.
  • Anonym (Hm)

Ingen är v äl avundsjuk på vilket kön det än är

• Anonym (En till)

Jag hade nog tyckt samma som du fast tvärtom. Nu fick jag pojkar, precis som jag ville, så jag är nöjd.
  • Avundsjuk pojkmamma

Jag har bara pojkar som jag älskar något enormt, över allt annat.
    Så lyckligt lottad som har fått två så fina söner.
    Men jag är vansinnigt avundsjuk på de som får flickor också. 
    Att vara den som bryter länken av kvinnor i släkten, att inte få möjlighet att bli mormor, att inte få ett barn av samma kön som mig själv, att ha längtat efter en flicka hela livet och inte få det.
    Det smärtar faktiskt och jag kommer att vara avundsjuk på flickföräldrar för resten av livet.
    Men det är väl så med livet.
    Du kan inte få allt.
    Man kan faktiskt vara lycklig över de barn man har fått OCH samtidigt längta enormt efter det som aldrig kommer.

• Anonym (Jens)

Dessa sorters trådar lockar fram riktiga moraltanter. Givetvis kan man hoppas och önska barn av olika kön. Låt ingen få er att tro något annat. Alla har sin bild av barn och att vara förälder. Och man undrar hur det är att ha det man inte har. 

Jag har äran att ha barn av bägge könen vilket jag är överlycklig över. Med handen på hjärtat blev jag jättebesviken när jag fick veta könet på min äldsta, men det gick snabbt över och blev ju hur bra som helst. 

Barn nummer 2 blev av motsatt kön. 

Barn nummer 3 spelade mindre roll då vi hade ett av varje men både jag och min fru hoppades lite extra på det ena könet men det blev det andra, men satan så bra av allt blev ändå. Kunde inte ha varit lyckligare med hur det blev. 

Svar på tråden Någon mer avundsjuk på de som får döttrar