• Jemp

Aktivitetsstöd täcker inte utgifter

Patton skrev 2024-01-13 15:26:15 följande:
    Är utbildad till processoperatör inom life science och jobbade som labbtekniker fram till augusti. Efter det har jag haft hopplöst svårt att hitta nytt trots helt ok referenser. Garderar mig nu för worst case scenario, dvs att jag som läget är nu kommer bli hemlös eftersom aktivitetsstödet inte täcker alla mina utgifter. Är ingen extrem networker så mitt kontaktnät är rätt litet. Drar i de trådar som finns, men inget napp hittills. Nån intervju varannan månad. 
    Men då kan ju inte a-kassan redan vara slut?
  • Jemp

Du kan också ansöka om nedsättning hos CSN pga låg inkomst oavsett vad den inkomsten kommer ifrån. 

• Jemp
    Patton skrev 2024-01-13 17:20:18 följande:
    Nej, men snart. Jag måste hitta ett jobb fort som attan (vilket jag historiskt sett haft svårt för). Tänker mig vad som helst just nu. Har inte råd att vara kräsen.

Ja, det är väl en självklarhet strax efter man blir arbetslös? 

Låter underligt med CSN.

Återgick du till en redan påbörjad period med a-kassan i augusti alltså? Annars borde du ju ha majoriteten av dagarna kvar. 

Dags att börja agera hur som helst. Ring socialkontoret på måndag och fråga ang försörjningsstöd och hyran. Ställ dig i bostadsköer direkt. Börja leta ny lägenhet. Sök inom tex restaurang, timjobb i butik, vikariepooler osv. 

Och skulle du börja gå back 1000kr/månad är det naturligtvis viktigast att betala hyran framför befintliga skulder, så du inte blir bostadslös. 

Svar på tråden Aktivitetsstöd täcker inte utgifter