• Eelleennaa

Lämna 15 mån i trapphuset

Hej

Tänk er att ni bor i en bostadsrätt och ska gå ut med er 15 mån dotter i vagnen och ni kommer på att ni glömt nycklarna till lägenheten så ni lämnar er dotter själv vid porten inomhus och går upp för en liten trappa, in i lägenheten och kollar efter nycklarna. eftersom du inte hittar på nycklarna så ropar du efter din sambo och frågar vart nycklarna är, medans din dotter sitter vid porten själv i vagnen. Det tar inte allt för lång tid. 

Min fråga är, skulle ni kunna lämna er dotter själv i vagnen utan uppsikt i ert trapphus? 

• Svar på tråden Lämna 15 mån i trapphuset
  • Anonym (Millan)

Har bott i ca 6 olika lägenhetshus med trapphus.

I 4 av dem så nej, hade inte lämnat barnet ensamt i trapphuset. I 2 av dem ja.

(har alltså inte bott med små barn i 6 olika lägenhetshus men OM jag haft små barn i dessa hus).

• Anonym (Hej)

Beror på vart jag bor. Där jagbor nu så ja men där jag bodde innan nej
    Sen beror det ju på vilket humör barnet är,  om vaken el sover om sitter fast el inte

• Anonym (Sanna)

Nej, det hade jag aldrig gjort

• Cereal Killer

Det beror ju helt på. Vad bor det för folk i huset? Finns det någon risk att barnet smiter ut när någon annan går in genom porten? Finns det någon trappa eller annan hög höjd som barnet kan ramla ned för? Så mycket som spelar in. 

• ElaineBenes

Nej, 
    Jag hade främst varit rädd för att vagnen skulle välta med mitt barn i.
    Om jag inte fick med mig barn och vagn upp skulle jag ringt min sambo och bett honom kasta ut nycklarna från fönstret eller balkongen 

• Anonym (Liv)

Ja utifrån de förutsättningarna du skriver och förutsatt att det är ett hus som känns tryggt. Jag hade inte åkt upp i en hiss eller gått upp 5 våningar. 

• Anonym (Trebarnsmamman)

Tveksamt. Vad menas med en liten trappa? Där min lägenhet låg var det en halvtrappa och sen en halvtrappa till till plan 1. Där hade jag inte lämnat. Antar att det är så det ser ut? Skulle velat se barnet i alla fall.

• Agda90

Aldrig!

Vi bodde i en lägenhet där porten alltid var låst och det krävdes kod för att komma in. Sen väl inne på gården var alla portar låsta de med och där krävdes det nyckel för att komma in. På något vis hade vi en hemlös man i trappan i tid och otid ändå. Skulle aldrig falla mig in att lämna mitt barn ensam i en trapp hur "säker" man än tror att den är!

• MsM84

Pratar vi om en halvtrapp så man ser vagnen från dörren, barnet är lugnt och nöjt och fastspänt i vagnen. Dessutom känner jag mig trygg i trapphuset och att vagnen inte står ivägen, ja då hade jag lämnat. Annars hade jag sannolikt lyft upp barnet och tagit med barnet men lämnat vagnen.

• Anonym (M)
    ElaineBenes skrev 2024-01-13 20:46:44 följande:

Nej, 
    Om jag inte fick med mig barn och vagn upp skulle jag ringt min sambo och bett honom kasta ut nycklarna från fönstret eller balkongen 

Varför inte bara bett honom komma ut i trapphuset med nycklarna? 
  • Anonym (Nä)

Nej, inte helt utan uppsikt. Jag har lämnat ett äldre barn, en tvååring, fastspänd i vagn med ett äldre syskon en gång. Vår hiss var trasig och det äldre barnet behövde ha sin cykel med sig. Jag var därför tvungen att gå ner med barn och vagn, och sen springa tillbaka upp  fem våningar för att hämta cykel. Man kan säga att jag hade puls, men det gick bra. 

• Anonym (L)

Ja. Man hör ju om barnet skriker, man är borta en jättekort stund. Vad ska hända? Ska man släpa upp vagn och barn igen för att titta efter nycklarna i ett par sekunder?

Jag har gjort detta massor av gånger när dottern var liten och jag glömt något i lägenheten...

• Anonym (L)
    ElaineBenes skrev 2024-01-13 20:46:44 följande:

Nej, 

Vad hade du för vagn som välte i tid och otid?
    Agda90 skrev 2024-01-15 08:08:17 följande:

Aldrig!

Vi bodde i en lägenhet där porten alltid var låst och det krävdes kod för att komma in. Sen väl inne på gården var alla portar låsta de med och där krävdes det nyckel för att komma in. På något vis hade vi en hemlös man i trappan i tid och otid ändå. Skulle aldrig falla mig in att lämna mitt barn ensam i en trapp hur "säker" man än tror att den är!

Du måste ha ett jättejobbigt liv som är så rädd för allt.

Folk har lämnat sovande barn utomhus i barnvagn i decennier, som har överlevt. Tror att ett vaket barn klarar sig några sekunder i en vagn inne i ett trapphus då.

• ElaineBenes
    Anonym (L) skrev 2024-01-15 13:46:40 följande:
    Vad hade du för vagn som välte i tid och otid?
    Agda90 skrev 2024-01-15 08:08:17 följande:

Aldrig!

Du måste ha ett jättejobbigt liv som är så rädd för allt.

Folk har lämnat sovande barn utomhus i barnvagn i decennier, som har överlevt. Tror att ett vaket barn klarar sig några sekunder i en vagn inne i ett trapphus då.

Den har inte vält alls, men skulle inte lita på att inte mitt barn som inte sitter stilla en sekund skulle få för sig att kränga eller kasta sig i vagnen. 
    Och nej jag lämnade aldrig henne obevakad ute och sov heller. 

Tycker inte att svaren du citerar tyder på att man är rädd för allt bara för att man inte lämnar sitt barn i trapphuset utan tillsyn. 
Svar på tråden Lämna 15 mån i trapphuset