Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Kan trycka nedtumme på något som är ovidkommande till det som personen citerar. Alltså det är inget relevant svar eller motargument

• Anonym (.)
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-20 21:40:40 följande:

Konstigt att det kallas mobbing när någon inte håller med om en åsikt. 

Som i kort mannen trådarna.
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-21 23:24:03 följande:
    Ja, men man är ju fortfarande anonym. Och om, så går det ju regga två nick för den som verkligen har behov av det. Det är ju liksom inte Facebook. Och kanske vore det bättre för diskussionen om folk kunde stå lite mer för det de skriver.
    Vad blir skillnaden menar du? Om jag skapar ett nytt konto enkom för att skriva i en viss tråd, eller använder istället anonymfunktionen för den saken?
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-22 00:48:53 följande:
    Skillnaden är väl den arbetsinsats det ändå tar att ratta två konton. Att klicka i att vara anonym tar sekunder och lättare variera i oändlighet.  
    Ja, så varför skulle man då som du verkade föreslå, skapa ett nytt konto enbart för att kunna skriva i en specifik tråd?
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-22 10:44:46 följande:
    Därför att det ändå är ett medvetet val med en påföljande arbetsinsats. Det vill säga det ger lite betänketid innan man klickar på "sänd-knappen".
    Mer arbete ja så varför skulle någon göra det när det är smidigare att använda anonymfunktionen?

Och det blir ju ingen skillnad för läsarna heller, eftersom de hittar den användaren bara i den tråden då.
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-23 11:14:27 följande:
    Poängen är väl att om man tar bort anonymfunktionen så måste den som av någon anledning behöver vara mer anonym än den redan är, skaffa ett nytt konto.
    Att skaffa ett nytt, extra konto är inte svårt. Men tillräckligt för att tänka till. Att vara dubbelanonym är bara en tusendels sekunds arbete.
    Så vill man att folk inte ska tänka efter, innan de klickar på sändknappen, så är dubbelanonymitet bra. Men röstar man för en viss eftertanke...
    Vad är du menar man ska tänka extra för att man skapar ett nytt konto? Finns ju folk som skapar hur många konton som helst och missbrukar forumet, kanske tänka ut nya sätt att jävlas?
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-23 14:56:54 följande:
    De som har onda avsikter går sällan att stoppa. Det gäller i de flesta lägen. Men för den mer vanliga användaren, så är ett par minuters fix med att skapa ett nytt konto förmodligen nog för att tänka ett extra varv. Det är också det beteendet som går att komma åt. De med "onda" avsikter eller en politisk agenda krävs det helt andra verktyg för.
    Ja men du svarar inte på vad det är du menar att den personen ska tänka extra då? 
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-23 22:00:25 följande:
    Kanske inte för dig, men för mig och en del andra. Bara den här diskussionen... Diskuterar jag med (Fred) eller (.) eller är det samma person. Era argument känns rätt det samma, precis som ert sätt att uttrycka er. Normalt sätt hade jag sedan länge släppt diskussionen...eller det har jag ju faktiskt gjort en gång...just för att jag inte känner det uppsåt som kommer från dig/er är ärligt. Men nu är det ju just en diskussion om sättett att diskutera, så då har jag ändå försökt....

Fast det där vet du ju inte om det är två öppna användare heller som du diskuterar med. Om det är samma person som ligger bakom. Du skrev ju själv att man kan skapa en ny användare om man inte vill använda sin vanliga. 

Varför du nu behöver veta vem det är. Skriver någon att himlen är grön så kan du väl argumentera emot oavsett om den som skrev det använder sitt vanliga eller anonymfunktionen. Och oavsett vilka fler konton eller dubbelanonyma i tråden som skriver liknande.

• Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-24 00:08:35 följande:
    Varför tar du andra människor i hand? Varför presenterar du dig för okända personer du möter? Varför hälsar (de flesta) på grannar man möter i trappan? Varför säger du "godmorgon"? Varför säger du "tack så mycket" till expediten i kassan? Varför tar den som är man (oftast) en liten extra lov när han passerar en kvinna på en ödslig plats i mörker?
    Allt är, om man ser det helt kliniskt, onödigt. Men det är ofta små gester som skapar trivsel och trygghet.
    Du säger exempelvis inte "hej" till någon i trappan för att det är så roligt att hälsa. Det gör man för att visa att man inte har onda avsikter och den andra kan känna sig lite trygg. Självklart kan man ha onda avsikter ändå. Men det är ett sätt att visa andra respekt. Den typ av respekt samhället i någon mån vilar på.
    Om du ska jämföra med verkligheten och det du skriver om här så borde du också presentera dig i varje tråd du går in i, hälsa artigt, ha bild på ditt leende ansikte uppladdat. Men det gör du ju inte.
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-24 13:46:24 följande:
    Att göra inget, bara för man inte kan göra allt, är ingen ursäkt för att försöka.
    Det kan du väl.
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?