• Tukt

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Problemet är väl inte att folk tummar ned. Eller upp heller för den delen. Problemet är att Familjeliv ens har funktionen i och med att det skapar dålig stämning och en känsla av mobbing. Om folk inte kan uttrycka sig och diskutera, så är det nog bättre att deras känslor inte får utrymme. 
    Så nej, jag tummar inte ned.

• Tukt
    Embla twopointoh skrev 2024-01-20 20:48:53 följande:
    Det är min inställning också. Funktionen att gilla eller ogilla ett inlägg borde tas bort, speciellt tumme ned, det tillför ingenting annat än möjligheten att mobba. Många verkar använda det istället för att formulera ett svar, för att få utlopp för en negativ känsla utan att behöva anstränga sig för att bemöta det man ogillar. Tumme upp är i alla fall positivt, men även det är rätt onödigt.
    Kom på mig lite här med att kasta sten i glashus. Det händer jag gör en tumme upp. Och det är då i regel på svar typ ditt. Någon har formulerat ett svar på mitt egna inlägg. Men det är mer en bekräftelse på det jag skrivit utan att det riktigt finns något att spinna vidare på. Då kan jag i bland göra en tumme upp. Men inte nu då i den här tråden. Hur skulle det se ut? Cool
    På en del andra forum finns det ju en motsvarande funktion, men där ens nick radas upp. Då är det aningen mer ärligt, även om effekten blir den samma.
  • Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2024-01-21 09:45:33 följande:

Det är din åsikt att det används så. 

Och där kom anklagelsen om dubbelanonymt, du gillar den va? 

Det är nog ingen i tråden som menar att det är mobbing när någon har en avvikande åsikt. Det som eventuellt kan skapa en känsla av mobbing är när folk i stället för att redogöra för sina avvikande åsikter bara skriker "bu vad kass", vilket en nedåtriktad tumme tenderar att bli.
    Å andra sidan är det inte speciellt mycket till åsikt eller meningsutbyte att kontra ett inlägg med "Det är din åsikt" heller. Det är ett klassiskt retoriskt grepp för att förminska den andras åsikter i stället för att bemöta dom.
    Och vad det gäller den här dubbelanonymiteten så är den ett problem om det ska diskuteras på ett vettigt sätt. Ännu en sak Familjeliv borde jobba med.
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-21 14:33:11 följande:

Jag förstår inte varför du tycker att dubbelanonymitet är ett problem? De mest hatiska inläggen får jag från andra som är enkelanonyma. Vissa verkar betrakta sin enkelanonymitet som en påklistras karaktär där hen säkert inte uppvisar den personligheten irl.

Jag är heller inte intresserad av vad en person skriver i en annan tråd utan betraktar varje ämne som ett nytt kapitel. Har någon ett trevligt bemötande där så får denne trevliga svar av mig där. Har heller inget intresse av att träffa andra privat. Vill att plattformen inte ska ha enkelanonymitet öht. Tycker alla ska välja ett nytt nick till varje ny tråd hen skriver i. Jag är inte intresserad av någons personliga berättelser om det nu inte är ämnet för tråden. Jag är intresserad av diskussionen.

Problemet är att med så kallade dubbelnick så vet den som diskuterar, inte vem den diskuterar med.
    Det är också ofta så när det bli tjafsigt i en tråd, att de där dubbelnicken kommer. Plötsligt är det flera med samma åsikt, och som formulerar sig väldigt likartat som trycker till. Inte sällan sådana som står ganska ensamma i diskussionen.
    Det är svårt nog att diskutera. Det blir liksom inte lättare med personer utan ett ärligt uppsåt, utan som bara vill trycka till andra i diskussionen.
  • Tukt
    Anonym (Nedtumningar) skrev 2024-01-21 15:30:26 följande:
    Samtidigt som man kan ha viss förståelse för de som gör det. Det är aldrig roligt att vara ensam om en åsikt eller tanke och få en lynchmobb efter sig, utan att ha någon som håller med och/eller tar denne i försvar. Och med tanke på vilka drev vissa får efter sig bara för att de inte tycker som majoriteten här, så kan man förstå behovet av någon som "rycker in".
    Det hela är ju omöjligt att bevisa, precis som det är svårt att diskutera.
    Men när jag ser tendenser til dubbelnick så är det sällan någon som tar till det då den blir attackerad av flera. Utan det är oftare de som har en mer tydlig agenda än att utbyta åsikter. Antingen en politisk sådan, eller att de ser diskussionen mer som en debatt och som därmed ska vinnas.
    Men det är såklart min uppfattning.
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-21 15:59:06 följande:

Jag förstår inte problemet. Folk med enkelanonyma inlägg verkar syssla med en hel del nedtryckande. 

Sen så är jag av den åsikten att folk ska stå för det dom skriver, oavsett vilken form av anonymitet de befinner sig bakom. Tycker också att alla ska kunna känna det ansvaret att säga ifrån till hatiska inlägg.

Som jag sett och upplevt på fl så kan det vara två enkelanonyma inlägg där de känner igen varandra från andra trådar och samarbetar i hatiska inlägg. Inlägg som saknar substans eller inte tillför något till tråden. Mer är en form av innehållslös krigsföring.

Jag vill inte påstå att "enkelnick" är fria från att ställa till en massa i diskussionerna.
    Men med dubbelnick är det lite som med de som trollar. I alla fall de som trollar med viss finess. Att det finns en annan agenda bakom, än att utbyta tankar och reflektioner. Och när folk känner sig manipulerade så uppstår ofta irritation och rent av aggressivitet.
    För att få en bra diskussion krävs ofta en tydlighet med avsikt och ståndpunkt. Just det är svårt att få här, men man behöver ju inte göra det värre än nödvändigt.
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-21 18:23:14 följande:

Har sett en hel del uppenbart manipulativa inlägg från enkelanonyma. Det jag beskrev tidigare där orelevanta  nedlåtande/ hatiska inlägg skrivs och någon annan enkelanonym som kallar det för "intressant information" t ex. Ett talande exempel på ren manipulation där den första skribenten pratar om ett orelevant föraktfullt hat som inte berör något egentligen och den andre i tag-teamet kallar det för "information" trots att saklighet saknas. Budskapet är då att det ska framställas som att de enkelanonyma har en enad front, hat ska betraktas som fakta och agiterar andra att följa deras exempel för att själv inte bli utsatta för kränkningarna. 

Oerhört vanligt, kan beskriva hundratals olika manipulativa inlägg av varienda grad som skrivs av enkelanonyma. Det verkar också vanligt att enkelanonyma kallar andra för troll, även i de fall då det inte finns en tillstymmelse till trollande. Också en form av dominerande manipulation. De som läser inläggen uppmanas med det att välja sida, att uppfatta opponenten som någon som skriver förkastligt.

som sagt, oavsett grad av anonymitet så borde folk känna ett ansvar för vad de skriver på nätet.

Men oavsett om vi har olika erfarenheter av det. Vad är vinsten att med att kunna  skapa dessa dubbelnick?
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-21 21:46:33 följande:
    vitsen med dubbelanonymitet är naturligtvis att man ska kunna vara så anonym som möjligt. Gissar att vitsen med enkelanonyma inlägg handlar om att denne vill bli igenkänd från andra trådar då? Varför vara anonym ens då?

Jag är inte ute efter att skapa relationer med andra på familjeliv, är enkelanonyma ute efter det?
    Men man är ju anonym redan från början. Och vill man vara lite mer anonym för vissa trådar, kan man ju göra sig omaket att skaffa ett nytt nick.
    Och hur anonym måste man egentligen vara? Räcker det inte med att ingen vet vem du är? Börjar ju låta som värsta agentromanen...
  • Tukt
    Anonym (M) skrev 2024-01-21 22:54:41 följande:
    Originalkontot kan man ha för att skriva mer neutrala saker från. Sånt som inte upprör och riskerar att ge en arga eller oanständiga privatmeddelanden från andra medlemmar.

Dubbelanonymiteten kan användas för att skriva lite mer fritt och kritiserande över sånt som man inte gillar. Känsliga ämnen typ. Ingen kommer åt en då. 
    Ja, men man är ju fortfarande anonym. Och om, så går det ju regga två nick för den som verkligen har behov av det. Det är ju liksom inte Facebook. Och kanske vore det bättre för diskussionen om folk kunde stå lite mer för det de skriver.
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-21 23:26:49 följande:
    Vad blir skillnaden menar du? Om jag skapar ett nytt konto enkom för att skriva i en viss tråd, eller använder istället anonymfunktionen för den saken?
    Skillnaden är väl den arbetsinsats det ändå tar att ratta två konton. Att klicka i att vara anonym tar sekunder och lättare variera i oändlighet.  
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?