Inlägg från: Anonym (Fred) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fred)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Tycker inte tumningar tillför något. Titta här! Nu tummar jag upp mitt egna inlägg! Fl borde ta bort funktionen.

• Anonym (Fred)
    Embla twopointoh skrev 2024-01-20 20:48:53 följande:
    Det är min inställning också. Funktionen att gilla eller ogilla ett inlägg borde tas bort, speciellt tumme ned, det tillför ingenting annat än möjligheten att mobba. Många verkar använda det istället för att formulera ett svar, för att få utlopp för en negativ känsla utan att behöva anstränga sig för att bemöta det man ogillar. Tumme upp är i alla fall positivt, men även det är rätt onödigt.
    Tummen upp på allmänt hatiska inlägg genererar ingenting positivt heller.
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 13:27:17 följande:
    Det är nog ingen i tråden som menar att det är mobbing när någon har en avvikande åsikt. Det som eventuellt kan skapa en känsla av mobbing är när folk i stället för att redogöra för sina avvikande åsikter bara skriker "bu vad kass", vilket en nedåtriktad tumme tenderar att bli.
    Å andra sidan är det inte speciellt mycket till åsikt eller meningsutbyte att kontra ett inlägg med "Det är din åsikt" heller. Det är ett klassiskt retoriskt grepp för att förminska den andras åsikter i stället för att bemöta dom.
    Och vad det gäller den här dubbelanonymiteten så är den ett problem om det ska diskuteras på ett vettigt sätt. Ännu en sak Familjeliv borde jobba med.

Jag förstår inte varför du tycker att dubbelanonymitet är ett problem? De mest hatiska inläggen får jag från andra som är enkelanonyma. Vissa verkar betrakta sin enkelanonymitet som en påklistras karaktär där hen säkert inte uppvisar den personligheten irl.

Jag är heller inte intresserad av vad en person skriver i en annan tråd utan betraktar varje ämne som ett nytt kapitel. Har någon ett trevligt bemötande där så får denne trevliga svar av mig där. Har heller inget intresse av att träffa andra privat. Vill att plattformen inte ska ha enkelanonymitet öht. Tycker alla ska välja ett nytt nick till varje ny tråd hen skriver i. Jag är inte intresserad av någons personliga berättelser om det nu inte är ämnet för tråden. Jag är intresserad av diskussionen.

• Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 14:47:22 följande:
    Problemet är att med så kallade dubbelnick så vet den som diskuterar, inte vem den diskuterar med.
    Det är också ofta så när det bli tjafsigt i en tråd, att de där dubbelnicken kommer. Plötsligt är det flera med samma åsikt, och som formulerar sig väldigt likartat som trycker till. Inte sällan sådana som står ganska ensamma i diskussionen.
    Det är svårt nog att diskutera. Det blir liksom inte lättare med personer utan ett ärligt uppsåt, utan som bara vill trycka till andra i diskussionen.

Jag förstår inte problemet. Folk med enkelanonyma inlägg verkar syssla med en hel del nedtryckande. 

Sen så är jag av den åsikten att folk ska stå för det dom skriver, oavsett vilken form av anonymitet de befinner sig bakom. Tycker också att alla ska kunna känna det ansvaret att säga ifrån till hatiska inlägg.

Som jag sett och upplevt på fl så kan det vara två enkelanonyma inlägg där de känner igen varandra från andra trådar och samarbetar i hatiska inlägg. Inlägg som saknar substans eller inte tillför något till tråden. Mer är en form av innehållslös krigsföring.

• Anonym (Fred)
    Postman skrev 2024-01-21 16:11:21 följande:
    Fast nu fungerar det inte så att folk står för vad de skriver. En del härinne skriver trevligt och artigt med sina ordinarie nick men är värsta grisarna under dubbelanonymitet. Det är också svårt att undvika skribenter som ständigt rör sig med olika nick. 
    Är syftet för dig att undvika skribenter? Det enda sättet är att inte gå in på familjeliv. Jag är ointresserad av andras enkelanonyma nick, på samma sätt som dubbelanonyma. Tycker en person kan ha vettiga åsikter i en tråd och förkastliga i en annan. Jag vill att alla ska kunna känna ett ansvar för det dom skriver. Att förutsätta att någon är trevlig bakom ett enkelanonymt inlägg stämmer helt enkelt inte. Tycker snarare tvärtom. Kan ibland se två/ tre enkelanonyma som fungerar som ett tag-team för att de vill visa en enad front. Det blir inte mycket till diskussion då skribenterna mer stöttar andras innehållslösa inlägg i syftet att kränka opponenten så pass att den tystas. Har sett någon skriva ett innehållslöst inlägg som bara manar till hat, en annan tag-team medhjälpare skriver något annat innehållslöst, såsom "det var intressant information" syftet med det handlar om att uppvisa en dominant attityd för att tysta diskussionen.

Allt handlar om hur skribenten uttrycker sig, varje situation och diskussion ska ses med nya ögon. Alla ska känna ett ansvar för vad den skriver på nätet.
  • Anonym (Fred)
    Postman skrev 2024-01-21 17:21:53 följande:

Ja det händer att jag undviker att diskutera med en och annan som fultolkar, använder sig av härskartekniker och inte är intresserad utav ha en okey ton. Det finns många märkliga här   

Är det skillnad mellan att vara enkelanonym eller dubbelanonym då? Man kan ju inte blockera hatiska inläggsskrivare som tror sig stå för godheten bara för att de är enkelanonyma i alla fall. Enda sättet att tackla dessa element är ju att ifrågasätta deras nedlåtande attityd och hat baserat på inlägget de skriver och då spelar graden av anonymitet absolut ingen roll.
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 18:06:39 följande:
    Jag vill inte påstå att "enkelnick" är fria från att ställa till en massa i diskussionerna.
    Men med dubbelnick är det lite som med de som trollar. I alla fall de som trollar med viss finess. Att det finns en annan agenda bakom, än att utbyta tankar och reflektioner. Och när folk känner sig manipulerade så uppstår ofta irritation och rent av aggressivitet.
    För att få en bra diskussion krävs ofta en tydlighet med avsikt och ståndpunkt. Just det är svårt att få här, men man behöver ju inte göra det värre än nödvändigt.

Har sett en hel del uppenbart manipulativa inlägg från enkelanonyma. Det jag beskrev tidigare där orelevanta  nedlåtande/ hatiska inlägg skrivs och någon annan enkelanonym som kallar det för "intressant information" t ex. Ett talande exempel på ren manipulation där den första skribenten pratar om ett orelevant föraktfullt hat som inte berör något egentligen och den andre i tag-teamet kallar det för "information" trots att saklighet saknas. Budskapet är då att det ska framställas som att de enkelanonyma har en enad front, hat ska betraktas som fakta och agiterar andra att följa deras exempel för att själv inte bli utsatta för kränkningarna. 

Oerhört vanligt, kan beskriva hundratals olika manipulativa inlägg av varienda grad som skrivs av enkelanonyma. Det verkar också vanligt att enkelanonyma kallar andra för troll, även i de fall då det inte finns en tillstymmelse till trollande. Också en form av dominerande manipulation. De som läser inläggen uppmanas med det att välja sida, att uppfatta opponenten som någon som skriver förkastligt.

som sagt, oavsett grad av anonymitet så borde folk känna ett ansvar för vad de skriver på nätet.

• Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 18:36:37 följande:
    Men oavsett om vi har olika erfarenheter av det. Vad är vinsten att med att kunna  skapa dessa dubbelnick?
    vitsen med dubbelanonymitet är naturligtvis att man ska kunna vara så anonym som möjligt. Gissar att vitsen med enkelanonyma inlägg handlar om att denne vill bli igenkänd från andra trådar då? Varför vara anonym ens då?

Jag är inte ute efter att skapa relationer med andra på familjeliv, är enkelanonyma ute efter det?
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-21 22:00:40 följande:
    Men man är ju anonym redan från början. Och vill man vara lite mer anonym för vissa trådar, kan man ju göra sig omaket att skaffa ett nytt nick.
    Och hur anonym måste man egentligen vara? Räcker det inte med att ingen vet vem du är? Börjar ju låta som värsta agentromanen...

Skulle föredra att enkelanonymitet försvann. Ser inget syfte med den. 

Det andra skriver är det enda som räknas.

• Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-22 10:23:04 följande:
    Tänker du så också, då det är partiledardebatt i teve, eller partiledarintervjuver?
    Du föredrar att de är pixlade framför ansiktet och att namn och partitillhörighet är ändrat till "knullsugensmåbarnsmammaihökarängen".
    Det räcker väl egentligen att säga "Kaffedraken" eller "Liten man" så säger det sig väl självt att dubbelnick vore skönt att slippa.

Det är inte samma sak med partiledardebatter. Vad gäller dessa så finns det ett intresse av historik kopplat till individen.

Skulle gärna vilja att de karaktärerna du namnger är anonyma och förändrar deras dömande sätt i inläggen.  Som det ser nu så blir även dom dömda på förhand baserat på deras nick. Det är omöjligt för dessa att skapa en helt neutral frågeställning oavsett. De kanske vill förändras men finner det omöjligt. Jag förstår inte vinsten med att jag ska känna till dig och vad du skriver i andra trådar? Det enda som räknas är hur individen uppför sig i den nuvarande konversationen.

Det jag är ute efter är att folk ska känna ett ansvar för det de skriver, oavsett graden av anonymitet. Jag är intresserad av andras åsikter gällande ämnet från ett "vitt arks perspektiv" jag vill inte veta saker om andras privatliv, så lite som möjligt.

• Anonym (Fred)
    Anonym (Kanske Tukt) skrev 2024-01-22 13:55:42 följande:
    Poängen är, som jag tidigare skrivit att det blir tydligare att veta vem man pratar med. Ger sig folk in i en diskussion och sedan efter ett tag inser att det kanske är något av de nick som jag tidigare nämnde, så blir det ofta konflikter. Men i och med att de båda är hyggligt tydliga (?) med sina nick så kan folk välja. Mycket mindre konflikter så.
    Om exempelvis de två vill förändra sin syn på nicket, så är det ju bara för dom att sluta älta om sina ständigt återkommande ämnen som de låst sig vid. Svårare än så är det inte.

Fast då dömer du dessa på förhand, baserat på deras enkelanonyma nick. Det är det jag vill komma bort från. Som sagt, jag vill att alla tar sitt ansvar för det de skriver. Det enda intressanta är hur personen uttrycker sig där och då. Inte vad dessa sagt i en annan tråd, gällande andra ämnen. Den enda fördelen med ett enkelanonyma nick som du ser det är att man kan undvika vissa. Jag är enbart intresserad av argumenten där och då. Även en blind höna hittar ett korn då och då. 

• Anonym (Fred)
    Postman skrev 2024-01-22 14:56:19 följande:
    Precis så, håller med. Jag tror det skulle dämpa konflikterna som är och blir om man måste hålla sig till ett. Jag har också mer respekt för någon som håller sig till samma hela tiden istället för de som växlar mellan olika ständigt.   

Jag baserar min respekt på det någon skriver där och då. Oavsett graden på anonymitet. Har ibland sett ömkande inlägg där enkelanonyma får en massa hyllningar enbart för att denne tidigare skrivit något kränkande eller nedlåtande till andra tidigare och uppfattas tillhöra en viss sida av hyllaren. Jag önskar att fler ser saker i gråzoner i stället för exakta poler.

Kan inte se att enkelanonymitet tillför något. Eller dämpa konflikter. Snarare tvärtom. Det förstärker en polarisering.

• Anonym (Fred)
    Postman skrev 2024-01-22 15:23:14 följande:
    Ja men som sagt innan så skriver du alltid med ditt ordinarie nick så är det mer ärligt. Du vet vem då du har att göra med. Du ser det så med dubbelanonymiteten men det är inte så skribenterna på FL fungerar i stort. 
    Varför skulle det vara mer ärligt? För att kunna döma på förhand? Känns inte särskilt sakligt eller främjar en neutral diskussion. 
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-22 16:18:25 följande:
    Det blir rätt svårt att resonera när du menar att tydlighet är en avsaknad av nyanser. Det känns också som du inte riktigt vistats och skrivit så mycket här inne. Stämmer det? För den skitflod som flyter här inne är rätt svårnavigerad. Och för att hitta seriösa meningsutbyten måste man sovra lite. 
    Men som jag tolkar dig, är du helt nöjd med som familjeliv ser ut i dag?
    Jag vill inte veta andras historia (om det nu är trådens ämne) jag vill inte delge min heller. Du frågar mig hur mycket tid jag vistats på familjeliv. Det är väl såna exempel som jag själv finner ointressant för en diskussion. För att hålla neutrala ansvarsfulla diskussioner så vill jag personligen att:
    1. Enkelanonymitet försvinner 
    2. tummarna försvinner, ser inget syfte med dessa.
    3. möjlighet att filtrera bort/ gömma enskilda användare i specifika trådar. Vissa spammar eller sprider hat. Enkelanonymitet är inte ett sätt att undvika det.
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-23 16:39:38 följande:
    Just "vad" beror väl på inlägget och det humör personen befinner sig i. Om man exempelvis formulerat eller tänkt sig ett så vasst inlägg att det vanliga nicket inte kan stå för det, så har man ändå lite tid att låta känslorna landa.
    Varför kan inte förväntningarna ligga på att man uppför sig oavsett graden av anonymitet? Ska man skydda sin enkelanonyma karaktär genom fler nick i stället för att ta fullt ansvar för det man skriver? 
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-23 19:20:41 följande:
    Man kan ju ha massor förväntningar på folk i ett diskussionsforum. Men de förväntningarna behöver ju nödvändigtvis inte ha något med verkligheten att göra. 
    Nä, och då ser jag som sagt inte något syfte med enkelanonymitet. Hur andra uttrycker sig är det enda som räknas. 
  • Anonym (Fred)
    Tukt skrev 2024-01-23 22:00:25 följande:
    Kanske inte för dig, men för mig och en del andra. Bara den här diskussionen... Diskuterar jag med (Fred) eller (.) eller är det samma person. Era argument känns rätt det samma, precis som ert sätt att uttrycka er. Normalt sätt hade jag sedan länge släppt diskussionen...eller det har jag ju faktiskt gjort en gång...just för att jag inte känner det uppsåt som kommer från dig/er är ärligt. Men nu är det ju just en diskussion om sättett att diskutera, så då har jag ändå försökt....
    Skulle du inte ifrågasätta att det är två helt olika personer om en är enkelanonym och den andra dubbelanonym alltså? Förstår inte hur svårt det är att hålla isär två olika personer egentligen baserat på enkel/ dubbelanonym nick.
    Jag gillar inte att/ känns inte schysst att:
    -du insinuerar att jag figurerar som två olika personer.
    -att du innefattar "och en del andra" då det uppvisar ett polariserande "vi och dom" tankesätt.

Jag förstår att du är av en annan åsikt. Vet inte hur en sån här diskussion skulle ha ett oärligt syfte? Vad menas? I vilket syfte då?
  • Anonym (Fred)
    Tow2Mater skrev 2024-01-23 22:45:36 följande:
    Dubbelanonyma nick ändras från tråd till tråd, men ibland inte (och ibland tas samma dubbelanonyma nick av någon annan). Det är faktist svårare att hålla reda på en massa dubbelanonyma i en tråd, och vem man egentligen svarar, jämfort med vanliga enkelanonyma nick vilka ofta har en hjälpsam bild relaterat till namnet. Dessa dubbelanonyma är ett evigt otyg i de flesta diskussioner. Alltid dessa . .. .... XX etc. Men vissa har iallafall den bättre vanan att använda riktiga ord i nicknamnen som man kan komma ihåg.
    Tyngden borde läggas på hur någon uttrycker sig, oavsett om denne har tagit en annans nick. Jag finner personen bakom ointressant. Vad spelar det för roll? Det enda enkelanonymiteten syftar till då är att man förväntas känna igen och ha åsikter om denne innan man ens läser vad personen skriver. Inte alls neutralt. Och det är det jag personligen strävar efter, andras åsikter som inte är dömda på förhand. Vad har jag för nytta av att veta att någon betett sig illa i en annan tråd? 
  • Anonym (Fred)
    Tow2Mater skrev 2024-01-24 01:12:05 följande:
    Fast det är just det en del dubbelanonyma gör; de slänger sig t ex med uttryck "du som alltid (och lägg till olika mobbande epitet, ofta någon liten detalj de negativt förvrängt bortom originalt ursprung och betydelse). Att behöva starta en diskussion med att ännu en gång förklara vad man menade i  en tråd för tre veckor sedan för en dubbelanonym som bara vill vara elak och fegt gömmer sig bakom dubbelanonymiteten kan vara sjukt irriterande.

Jag forstår du inte vill ha enkelanonymitet alls, men det bidrar knappast till att känna ett ansvar för vad man skriver, tvärtom. De som faktist inte gömmer sig under dubbelanonymitet tar ju ansvar för vad man skriver - oavsett om det ar positiva eller negativa saker står man ju för det (och kan få det slängt i ansiktet i andra trådar).
    Du förutsätter att en dubbelanonym person inte tar ansvar för vad denne skriver. Att någon "gömmer sig" De mest elaka och mobbande inläggen jag sett har varit skrivna av enkelanonyma. Så det stämmer inte. Kan ibland se några enkelanonyma fungera som ett tag-team. Det ena inläggen mer absurda än det andra. Trissar varandra mer för att mobba en person och där diskussionen är innehållslös. Jag tror det handlar om att vissa vill bara ha två baser. Andra ska vara lättigenkännliga. Blir inte mycket till diskussion. Nivån på forumet skulle vara bättre med ansvarsfulla (och så anonyma inlägg det går) enligt min åsikt.
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?