Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Jag tänker efter före. Tummar oftast ner inlägg som jag anser vara oseriösa eller osmakliga vilket inte hör hemma på forumet.

• Auditanne
    Tukt skrev 2024-01-23 22:00:25 följande:
    Kanske inte för dig, men för mig och en del andra. Bara den här diskussionen... Diskuterar jag med (Fred) eller (.) eller är det samma person. Era argument känns rätt det samma, precis som ert sätt att uttrycka er. Normalt sätt hade jag sedan länge släppt diskussionen...eller det har jag ju faktiskt gjort en gång...just för att jag inte känner det uppsåt som kommer från dig/er är ärligt. Men nu är det ju just en diskussion om sättett att diskutera, så då har jag ändå försökt....
    Är väl ingen större skillnad härinne från slasktratten Flashback. Därinne är det också tillåtet med flera konton, även om det då handlar om originalkonton enbart.

Tumfunktionen är bra tycker jag. Då kan man ge sin kritik helt utan några skrivna ord. Enkelt o behändigt.
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-01-23 23:19:03 följande:
    Att något är dåligt på ett ställe är väl inte ett argument för att det ska vara dåligt på ett annat. Eller?
    Och diskussionen här handlar ju inte i fall det är tillåtet med flera konton, utan att man utöver sitt konto kan vara så kallat dubbelanonym. Vilket då i mitt och vissas tycke spär på den redan dåliga stämningen här inne.
    Vad det gäller tummen så är det inte bara ett väldigt oprecist verktyg i diskussionen, utan kan i bland användas för mobbingliknande tendenser.Men det där avhandlades ju redan i början av tråden...
    Min poäng var att du klagar över något som är vanligt på de största forumen. Onödigt med andra ord då reglerna knappast kommer att ändras enbart för din skull.

Och dubbelanonymitet skiljer sig inget nämnvärt från att ha flera originalkonton, likt på Flashback. Det är same same i stort sett.

Tummen ner är bara bra och det står jag fast vid. Idioter och troll härinne ska inte känna sig välkomna alls då de bara sabbar, förstör och sänker forumets standard.
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-01-23 23:50:15 följande:
    Jag klagar inte. Använd inte fulretorik. Jag diskuterat. I det här fallet dubbelnick och tummar. Att jag inte kan ändra på det, betyder inte att jag inte kan diskutera.
    Om alla diskussioner här inne skulle baseras på att saker kunde ändras, så vore det ett tomt forum.

Det som skiljer är att det tar mer tid att regga ett nytt konto, eller att byta över till ett extra befintligt, än det tar att klicka i anonymknappen.  En tröskel som kan vara nog för att stävja hatiska och illasinnade kommentarer. Samt gör det enklare för de med "gott" uppsåt att diskutera, då det i alla fall går att ha ett hum om vem man resonerar med.

Säger inte att allt är dumt med tummen. Men att den också kan ha användas för mobbingliknande taktik och därmed spä på onödig ilska.

I övrigt ber jag dig läsa tråden. För nu börjar det gå rundgång i diskussionen...
    Äh. Vill folk hata så kommer de inte att låta sig hindras av de futtiga extra minuter det tar att skapa ett nytt konto. 

Jag har redan läst tråden. Och vem är du att bestämma vilka tummar som utgör mobbing eller inte? Vill man inte få tummen ner så får man tänka lite innan man skriver korkade inlägg eller trollande dito.
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-01-24 00:12:12 följande:
    Om du ska diskutera - diskutera. Håll inte på med en massa fulspel i försök att reta upp mig. 
    Jag diskuterar här inne för det ska vara givande. Sådana där påhop som "vem är du att bestämma..."
    Jag har väl aldrig sagt att det är jag som ska bestämma något. Jag diskuterar.
    Sluta med det där, om du vill fortsätta diskussionen.
    Håller inte på med några fulspel, besvarar endast det du skrivit. Om du blir så irriterad så behöver du inte svara.

Du tog upp detta med mobbing och jag säger att en nedåtpekande tumme inte bevisar någon mobbing. Därav rätt meningslöst att ens dra upp det. 
  • Auditanne
    Anonym (Nedtumningar) skrev 2024-01-24 06:11:12 följande:
    Fast vem som betraktas som "Idiot" eller "troll" kan ju vara högst subjektivt, beroende på vilka åsikter och vilken inställning man själv har.

Vissa gapar "troll" så fort det är någon som inte tycker som  de, det är väldigt oseriöst och man ska aldrig anklaga någon för att vara troll eller idiotförklara personen om det inte är uppenbart att denne är det. Det är dessutom emot reglerna att kalla någon troll, även på Flashback har jag för mig om.
    Håller inte med. Har man varit här ett tag så är det ganska lätt att se skillnad mellan oseriösa puckon och normala medlemmar som vill ha riktiga diskussioner. Troll blir alltid nertummade av mig då de aldrig tillför något vettigt utan mest verkar ute efter att blåsa upp onödiga stormar.
  • Auditanne
    Anonym (Nedtumningar) skrev 2024-01-24 17:31:12 följande:
    På samma sätt som det finns "oseriösa" nedtummare, dvs folk som tummar ned bara för att det är en viss person de inte gillar som skriver, utan att ens läsa och ta in vad personen skriver, eftersom det av dessa förutsätts att "alla" dennes inlägg är oseriösa eller försök att provocera och trolla.

Lite måste man förstå varför man reagerar på ett inlägg och spontant ger en nedtumning för att man inte gillar personen.
    Som sagt, jag läser alltid texterna innan jag tummar ner. Och upp förstås. 
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?