Inlägg från: Anonym (Nedtumningar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nedtumningar)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Ibland kan man se nedtumningar av inlägg som faktiskt är bra och tillför något, därför undrar jag om ni som tummar ned gör det av ren "ryggmärgsreflex" dvs bara att ni spontant och kanske känslomässigt ogillar en viss inställning till saker, eller om ni faktiskt läser och begrundar innan.

Många nedtumningar kan man förstå, eftersom en del uttrycker sig elakt eller bakåtsträvande. Finns det något som just du spontant tummar ned?

• Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?
  • Anonym (Nedtumningar)
    Anonym (Tummen) skrev 2024-01-20 18:18:05 följande:

Tumme-ner förstör bara sidan. Tumme upp är en sak. Då håller man med det som står.

Men tumme-ner blir bara löjligt att ha på sidan eftersom det inte tillför något alls. Vill man ge kritik så använd ord! Berätta vad du tycker är fel i det som står i inlägget. Förstår inte varför tumme ner ens ska finnas.

Ja, jag saknar ofta att man förklarar varför man tummar ned. Det hade gett mer nyanser till diskussionen.

• Anonym (Nedtumningar)
    Anonym (Hej hopp) skrev 2024-01-20 18:41:55 följande:

Det har aldrig slagit dig att folk tycker olika? Det du tycker är "bra och tillför något" kanske jag tycker är dåligt och vice versa?

Självklart, och det är jag också okej med. Men vissa verkar tumma ned utan att ens ha läst och begrundat inlägg.

• Anonym (Nedtumningar)
    Anonym (Hej hopp) skrev 2024-01-20 18:53:37 följande:
    Men hur vet du det? Det är ett konstigt antagande tycker jag.
    Jag menar att ofta verkar det som att vissa missförstått vad man vill ha sagt med ett inlägg.

• Anonym (Nedtumningar)
    Tukt skrev 2024-01-21 14:47:22 följande:
    Problemet är att med så kallade dubbelnick så vet den som diskuterar, inte vem den diskuterar med.
    Det är också ofta så när det bli tjafsigt i en tråd, att de där dubbelnicken kommer. Plötsligt är det flera med samma åsikt, och som formulerar sig väldigt likartat som trycker till. Inte sällan sådana som står ganska ensamma i diskussionen.
    Det är svårt nog att diskutera. Det blir liksom inte lättare med personer utan ett ärligt uppsåt, utan som bara vill trycka till andra i diskussionen.
    Samtidigt som man kan ha viss förståelse för de som gör det. Det är aldrig roligt att vara ensam om en åsikt eller tanke och få en lynchmobb efter sig, utan att ha någon som håller med och/eller tar denne i försvar. Och med tanke på vilka drev vissa får efter sig bara för att de inte tycker som majoriteten här, så kan man förstå behovet av någon som "rycker in".

• Anonym (Nedtumningar)
    Tukt skrev 2024-01-21 18:06:39 följande:
    Jag vill inte påstå att "enkelnick" är fria från att ställa till en massa i diskussionerna.
    Men med dubbelnick är det lite som med de som trollar. I alla fall de som trollar med viss finess. Att det finns en annan agenda bakom, än att utbyta tankar och reflektioner. Och när folk känner sig manipulerade så uppstår ofta irritation och rent av aggressivitet.
    För att få en bra diskussion krävs ofta en tydlighet med avsikt och ståndpunkt. Just det är svårt att få här, men man behöver ju inte göra det värre än nödvändigt.
    Stämmer att man måste förtydliga sig, då folk här tolkar inlägg efter sina egna preferenser och ofta rent känslomässigt. Ett inlägg som inte är avsett att vara provokativt kan tolkas som det av en del. Själv har jag dock inga problem med att förstå vad en trådstartare menar och har inget intresse av att fultolka.

• Anonym (Nedtumningar)
    Tukt skrev 2024-01-23 11:32:26 följande:
    Fast dåligt, på vilket sätt? Kan ju finnas mängder olika och oklara anledningar. I bland får ju folk en tumme ned bara för att de inte följer med strömmen, utan tänker lite utanför lådan.
    Men vad det gäller lögner så får du en tumme upp! Skrattande
    Jag upplever att det ofta är så. Den som inte håller med eller är av en annan uppfattning än majoriteten på forumet tummas ned nästan oavsett hur diplomatiskt och ödmjukt hen försöker förmulera sig.

• Anonym (Nedtumningar)
    Auditanne skrev 2024-01-23 23:38:27 följande:
    Min poäng var att du klagar över något som är vanligt på de största forumen. Onödigt med andra ord då reglerna knappast kommer att ändras enbart för din skull.

Och dubbelanonymitet skiljer sig inget nämnvärt från att ha flera originalkonton, likt på Flashback. Det är same same i stort sett.

Tummen ner är bara bra och det står jag fast vid. Idioter och troll härinne ska inte känna sig välkomna alls då de bara sabbar, förstör och sänker forumets standard.
    Fast vem som betraktas som "Idiot" eller "troll" kan ju vara högst subjektivt, beroende på vilka åsikter och vilken inställning man själv har.

Vissa gapar "troll" så fort det är någon som inte tycker som  de, det är väldigt oseriöst och man ska aldrig anklaga någon för att vara troll eller idiotförklara personen om det inte är uppenbart att denne är det. Det är dessutom emot reglerna att kalla någon troll, även på Flashback har jag för mig om.

• Anonym (Nedtumningar)
    Auditanne skrev 2024-01-24 17:19:53 följande:
    Håller inte med. Har man varit här ett tag så är det ganska lätt att se skillnad mellan oseriösa puckon och normala medlemmar som vill ha riktiga diskussioner. Troll blir alltid nertummade av mig då de aldrig tillför något vettigt utan mest verkar ute efter att blåsa upp onödiga stormar.
    På samma sätt som det finns "oseriösa" nedtummare, dvs folk som tummar ned bara för att det är en viss person de inte gillar som skriver, utan att ens läsa och ta in vad personen skriver, eftersom det av dessa förutsätts att "alla" dennes inlägg är oseriösa eller försök att provocera och trolla.

Lite måste man förstå varför man reagerar på ett inlägg och spontant ger en nedtumning för att man inte gillar personen.
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?