• Tukt

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Anonym (M) skrev 2024-01-22 00:23:59 följande:
    Fast med dubbel anonymitet så kan ingen kontakta dig privat. Man slipper otäcka PM. 
    Man måste ju inte läsa PM. Det är ju ett val man gör. Inte tror jag de är speciellt många heller, även om...
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 01:27:12 följande:

Skulle föredra att enkelanonymitet försvann. Ser inget syfte med den. 

Det andra skriver är det enda som räknas.

Tänker du så också, då det är partiledardebatt i teve, eller partiledarintervjuver?
    Du föredrar att de är pixlade framför ansiktet och att namn och partitillhörighet är ändrat till "knullsugensmåbarnsmammaihökarängen".
    Det räcker väl egentligen att säga "Kaffedraken" eller "Liten man" så säger det sig väl självt att dubbelnick vore skönt att slippa.
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-22 10:34:44 följande:
    Ja, så varför skulle man då som du verkade föreslå, skapa ett nytt konto enbart för att kunna skriva i en specifik tråd?
    Därför att det ändå är ett medvetet val med en påföljande arbetsinsats. Det vill säga det ger lite betänketid innan man klickar på "sänd-knappen".
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 14:07:15 följande:

Fast då dömer du dessa på förhand, baserat på deras enkelanonyma nick. Det är det jag vill komma bort från. Som sagt, jag vill att alla tar sitt ansvar för det de skriver. Det enda intressanta är hur personen uttrycker sig där och då. Inte vad dessa sagt i en annan tråd, gällande andra ämnen. Den enda fördelen med ett enkelanonyma nick som du ser det är att man kan undvika vissa. Jag är enbart intresserad av argumenten där och då. Även en blind höna hittar ett korn då och då. 

Jag tycker bara att det är onödigt tjafsigt i forumen. Om de som stör sig på upprepade frågeställningar kan undvika de nicken/personerna de stör sig på. så är mycket vunnet för klimatet här inne. Sedan har jag svårt att tro, att om de nick som återkommande startar frågor på samma tema, skulle komma med något nytt, så skulle folk som annars undviker, seriöst gå in och svara.
    Och nu vet jag ju precis din inställning till det hela. Vi har stött och blött detta till en gräns att det inte finns mer att säga. Varför ska vi börja om i en annan tråd med det samma? Det för knappast diskussionen framåt.
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 15:46:54 följande:
    Varför skulle det vara mer ärligt? För att kunna döma på förhand? Känns inte särskilt sakligt eller främjar en neutral diskussion. 
    Det blir rätt svårt att resonera när du menar att tydlighet är en avsaknad av nyanser. Det känns också som du inte riktigt vistats och skrivit så mycket här inne. Stämmer det? För den skitflod som flyter här inne är rätt svårnavigerad. Och för att hitta seriösa meningsutbyten måste man sovra lite. 
    Men som jag tolkar dig, är du helt nöjd med som familjeliv ser ut i dag?
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-22 18:50:41 följande:
    Jag vill inte veta andras historia (om det nu är trådens ämne) jag vill inte delge min heller. Du frågar mig hur mycket tid jag vistats på familjeliv. Det är väl såna exempel som jag själv finner ointressant för en diskussion. För att hålla neutrala ansvarsfulla diskussioner så vill jag personligen att:
    1. Enkelanonymitet försvinner 
    2. tummarna försvinner, ser inget syfte med dessa.
    3. möjlighet att filtrera bort/ gömma enskilda användare i specifika trådar. Vissa spammar eller sprider hat. Enkelanonymitet är inte ett sätt att undvika det.
    Jag finner närvaron bland diskussionsforum rätt intressant om man ska förstå varandra. Om någon tittar förbi en gång i veckan, eller om man är inne fem gånger om dagen ger förmodligen rätt olika upplevelser.
    Men, man. Jag tror vi släpper diskussionen. Det här var ju ändå en tråd om tummar.
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-23 11:03:56 följande:
    Mer arbete ja så varför skulle någon göra det när det är smidigare att använda anonymfunktionen?

Och det blir ju ingen skillnad för läsarna heller, eftersom de hittar den användaren bara i den tråden då.
    Poängen är väl att om man tar bort anonymfunktionen så måste den som av någon anledning behöver vara mer anonym än den redan är, skaffa ett nytt konto.
    Att skaffa ett nytt, extra konto är inte svårt. Men tillräckligt för att tänka till. Att vara dubbelanonym är bara en tusendels sekunds arbete.
    Så vill man att folk inte ska tänka efter, innan de klickar på sändknappen, så är dubbelanonymitet bra. Men röstar man för en viss eftertanke...
  • Tukt
    OlleSQ skrev 2024-01-23 11:28:51 följande:

Finns ju gott om inlägg som inte är värda att svara på för att de är så dåliga men en tumme ner visar att vad man anser.

Sen borde folk som skriver direkta lögner gång på gång (oftast av politiska anledningar) bli avstängda.

Fast dåligt, på vilket sätt? Kan ju finnas mängder olika och oklara anledningar. I bland får ju folk en tumme ned bara för att de inte följer med strömmen, utan tänker lite utanför lådan.
    Men vad det gäller lögner så får du en tumme upp! Skrattande
  • Tukt
    Anonym (Nedtumningar) skrev 2024-01-23 12:09:37 följande:
    Jag upplever att det ofta är så. Den som inte håller med eller är av en annan uppfattning än majoriteten på forumet tummas ned nästan oavsett hur diplomatiskt och ödmjukt hen försöker förmulera sig.
    Precis, och därför vore det bästa att amputera bort skiten! Glad
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-23 14:43:49 följande:
    Vad är du menar man ska tänka extra för att man skapar ett nytt konto? Finns ju folk som skapar hur många konton som helst och missbrukar forumet, kanske tänka ut nya sätt att jävlas?
    De som har onda avsikter går sällan att stoppa. Det gäller i de flesta lägen. Men för den mer vanliga användaren, så är ett par minuters fix med att skapa ett nytt konto förmodligen nog för att tänka ett extra varv. Det är också det beteendet som går att komma åt. De med "onda" avsikter eller en politisk agenda krävs det helt andra verktyg för.
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-23 15:18:24 följande:
    Ja men du svarar inte på vad det är du menar att den personen ska tänka extra då? 
    Just "vad" beror väl på inlägget och det humör personen befinner sig i. Om man exempelvis formulerat eller tänkt sig ett så vasst inlägg att det vanliga nicket inte kan stå för det, så har man ändå lite tid att låta känslorna landa.
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-23 18:42:02 följande:
    Varför kan inte förväntningarna ligga på att man uppför sig oavsett graden av anonymitet? Ska man skydda sin enkelanonyma karaktär genom fler nick i stället för att ta fullt ansvar för det man skriver? 
    Man kan ju ha massor förväntningar på folk i ett diskussionsforum. Men de förväntningarna behöver ju nödvändigtvis inte ha något med verkligheten att göra. 
  • Tukt
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-23 21:41:04 följande:
    Nä, och då ser jag som sagt inte något syfte med enkelanonymitet. Hur andra uttrycker sig är det enda som räknas. 
    Kanske inte för dig, men för mig och en del andra. Bara den här diskussionen... Diskuterar jag med (Fred) eller (.) eller är det samma person. Era argument känns rätt det samma, precis som ert sätt att uttrycka er. Normalt sätt hade jag sedan länge släppt diskussionen...eller det har jag ju faktiskt gjort en gång...just för att jag inte känner det uppsåt som kommer från dig/er är ärligt. Men nu är det ju just en diskussion om sättett att diskutera, så då har jag ändå försökt....
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-01-23 23:01:57 följande:
    Är väl ingen större skillnad härinne från slasktratten Flashback. Därinne är det också tillåtet med flera konton, även om det då handlar om originalkonton enbart.

Tumfunktionen är bra tycker jag. Då kan man ge sin kritik helt utan några skrivna ord. Enkelt o behändigt.
    Att något är dåligt på ett ställe är väl inte ett argument för att det ska vara dåligt på ett annat. Eller?
    Och diskussionen här handlar ju inte i fall det är tillåtet med flera konton, utan att man utöver sitt konto kan vara så kallat dubbelanonym. Vilket då i mitt och vissas tycke spär på den redan dåliga stämningen här inne.
    Vad det gäller tummen så är det inte bara ett väldigt oprecist verktyg i diskussionen, utan kan i bland användas för mobbingliknande tendenser.Men det där avhandlades ju redan i början av tråden...
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-01-23 23:38:27 följande:
    Min poäng var att du klagar över något som är vanligt på de största forumen. Onödigt med andra ord då reglerna knappast kommer att ändras enbart för din skull.

Och dubbelanonymitet skiljer sig inget nämnvärt från att ha flera originalkonton, likt på Flashback. Det är same same i stort sett.

Tummen ner är bara bra och det står jag fast vid. Idioter och troll härinne ska inte känna sig välkomna alls då de bara sabbar, förstör och sänker forumets standard.
    Jag klagar inte. Använd inte fulretorik. Jag diskuterat. I det här fallet dubbelnick och tummar. Att jag inte kan ändra på det, betyder inte att jag inte kan diskutera.
    Om alla diskussioner här inne skulle baseras på att saker kunde ändras, så vore det ett tomt forum.

Det som skiljer är att det tar mer tid att regga ett nytt konto, eller att byta över till ett extra befintligt, än det tar att klicka i anonymknappen.  En tröskel som kan vara nog för att stävja hatiska och illasinnade kommentarer. Samt gör det enklare för de med "gott" uppsåt att diskutera, då det i alla fall går att ha ett hum om vem man resonerar med.

Säger inte att allt är dumt med tummen. Men att den också kan ha användas för mobbingliknande taktik och därmed spä på onödig ilska.

I övrigt ber jag dig läsa tråden. För nu börjar det gå rundgång i diskussionen...
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-23 23:54:32 följande:

Fast det där vet du ju inte om det är två öppna användare heller som du diskuterar med. Om det är samma person som ligger bakom. Du skrev ju själv att man kan skapa en ny användare om man inte vill använda sin vanliga. 

Varför du nu behöver veta vem det är. Skriver någon att himlen är grön så kan du väl argumentera emot oavsett om den som skrev det använder sitt vanliga eller anonymfunktionen. Och oavsett vilka fler konton eller dubbelanonyma i tråden som skriver liknande.

Varför tar du andra människor i hand? Varför presenterar du dig för okända personer du möter? Varför hälsar (de flesta) på grannar man möter i trappan? Varför säger du "godmorgon"? Varför säger du "tack så mycket" till expediten i kassan? Varför tar den som är man (oftast) en liten extra lov när han passerar en kvinna på en ödslig plats i mörker?
    Allt är, om man ser det helt kliniskt, onödigt. Men det är ofta små gester som skapar trivsel och trygghet.
    Du säger exempelvis inte "hej" till någon i trappan för att det är så roligt att hälsa. Det gör man för att visa att man inte har onda avsikter och den andra kan känna sig lite trygg. Självklart kan man ha onda avsikter ändå. Men det är ett sätt att visa andra respekt. Den typ av respekt samhället i någon mån vilar på.
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-01-24 00:03:05 följande:
    Äh. Vill folk hata så kommer de inte att låta sig hindras av de futtiga extra minuter det tar att skapa ett nytt konto. 

Jag har redan läst tråden. Och vem är du att bestämma vilka tummar som utgör mobbing eller inte? Vill man inte få tummen ner så får man tänka lite innan man skriver korkade inlägg eller trollande dito.
    Om du ska diskutera - diskutera. Håll inte på med en massa fulspel i försök att reta upp mig. 
    Jag diskuterar här inne för det ska vara givande. Sådana där påhop som "vem är du att bestämma..."
    Jag har väl aldrig sagt att det är jag som ska bestämma något. Jag diskuterar.
    Sluta med det där, om du vill fortsätta diskussionen.
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-24 13:29:36 följande:
    Om du ska jämföra med verkligheten och det du skriver om här så borde du också presentera dig i varje tråd du går in i, hälsa artigt, ha bild på ditt leende ansikte uppladdat. Men det gör du ju inte.
    Att göra inget, bara för man inte kan göra allt, är ingen ursäkt för att försöka.
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?