• Anonym (Jill)

Inredning sovrum hjälp

Jag behöver hjälp! Har flyttat till en så fin och mysig lägenhet att jag måste bry mig lite om sovrummet med för att det ska matcha. Men kan noll om inredning, alla tips äf välkomna.

Förutsättningar:
    Ganska litet
    Parkettgolv, ljusa enfärgade väggar
    En dörr, ett litet fönster

Nu möblerat med:
    En säng med grönt överkast
    En vit smal byrå som nattygsbord
    Tvättkorgar, vi måste ha smutstvätten här
    En blå matta

Kan tänka mig byta ut saker, lägga till saker, måla om osv, men behöver helst inte bli jättedyrt. Vill ha mysigare, mer harmoniskt men gärna funktionellt och lättstädat.

• Svar på tråden Inredning sovrum hjälp
  • Anonym (Milla)

En matta under sängen. Dold förvaring, om du måste ha förvaring. Snygga tvättkorgar, kanske korgar? 

Inte en massa saker framme, det distraherar bara. 

• Anonym (Bosse)

Krukväxter och någon textil på väggen. Kala väggar ger jobbig akustik. 

• Tink
    Anonym (Jill) skrev 2024-01-21 11:38:16 följande:
    Inredning sovrum hjälp

Jag behöver hjälp! Har flyttat till en så fin och mysig lägenhet att jag måste bry mig lite om sovrummet med för att det ska matcha. Men kan noll om inredning, alla tips äf välkomna.

Förutsättningar:
    Ganska litet
    Parkettgolv, ljusa enfärgade väggar
    En dörr, ett litet fönster

Nu möblerat med:
    En säng med grönt överkast
    En vit smal byrå som nattygsbord
    Tvättkorgar, vi måste ha smutstvätten här
    En blå matta

Kan tänka mig byta ut saker, lägga till saker, måla om osv, men behöver helst inte bli jättedyrt. Vill ha mysigare, mer harmoniskt men gärna funktionellt och lättstädat.

Vita väggar blir ganska stelt, men exempelvis svagt violett eller askgrått kan fungera bättre. Gult blir inte så snyggt i just sovrum, men det är mitt eget personliga tycke.

Det finns otroligt vackra väggpaneler som ser ut som exempelvis driftwood eller sten som man kan beklä väggen bakom sänggaveln med, annars fungerar till och med vanliga golvpaneler om man orkar.

Se till att ha bra belysning för olika ändamål: stort takljus för städning, små punktbelysningar i hörn och mot väggar, praktiska läslampor vid sängen och kanske något vackert varmt glödande ljus vid fönstret för ett mera romantiskt sken.

Underskatta inte betydelsen av störra tavlor på väggen samt varma accentfärger för att skapa en skön och lugn känsla. Ha inga tunga hängande gardiner eller stora växter om du har ett litet fönster, utan kanske en panelgardin eller rullgardin för mörkläggning och istället utnyttja ljuset för att låta föremål kasta mjuka skuggor på väggarna, t ex färgade vaser av glas eller liknande. 

• Anonym (Mimmi)

Du skriver att du behöver hjälp för att det ska matcha. Vad är det som skär sig i nuvarande inredning?

När man bara har ett parkettgolv att utgå ifrån och allt annat är utbytbart, färg- och stilmässigt, så finns det ju en oändlig mängd olika varianter som kan fungera. Det är lättare om man tar fasta på någon/några saker man tycker om och vill behålla och sedan bygga på utefter det. 

• Anonym (Jill)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-21 12:19:40 följande:

Du skriver att du behöver hjälp för att det ska matcha. Vad är det som skär sig i nuvarande inredning?

När man bara har ett parkettgolv att utgå ifrån och allt annat är utbytbart, färg- och stilmässigt, så finns det ju en oändlig mängd olika varianter som kan fungera. Det är lättare om man tar fasta på någon/några saker man tycker om och vill behålla och sedan bygga på utefter det. 

Jag gillar mitt gröna överkast. Funderar på att byta ut det blå och lägga till mer grönt och kanske mer naturfärger till. Men vill inte köpa massa om jag ändå inte får till det snyggare  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jill) skrev 2024-01-21 12:34:12 följande:
    Jag gillar mitt gröna överkast. Funderar på att byta ut det blå och lägga till mer grönt och kanske mer naturfärger till. Men vill inte köpa massa om jag ändå inte får till det snyggare  
    Det låter som en bra början. Och smart tänkt att inte springa iväg och köpa en massa nytt med en gång! 

Vilken grön nyans har överkastet? Och vilken färg har väggarna? Känns det som att de funkar ihop?

Har du funderat över tapeter? Det finns ju många varianter med blommor och blad som man kan välja ifall man vill få in mer naturkänsla i rummet. Men det kan också kännas som för mycket, beroende på vilken smak man har.
  • OlgaElvira

Jag föreslår att du utgå från det gröna överkastet. Grönt är en lugnande färg som anses vara bra i sovrum. Förvaring av kläder som ska tvättas är viktigt. Kanske en sittpuff med förvaring kan fungera. På Jysk finns det en grön avlång sittpuff med förvaring, hel Den kostar 600kr. Byt ut de. blå mattan mot en grön, gärna enfärgad, välj en så stor ni får plats med. Det ger ett mer sammanhållet intryck om man inte har så många färger eller mönster. Jag tror att de förändringarna räcker långt. Lycka till

Svar på tråden Inredning sovrum hjälp