Anonym (Jill) skrev 2024-01-21 11:38:16 följande:
Inredning sovrum hjälp
Jag behöver hjälp! Har flyttat till en så fin och mysig lägenhet att jag måste bry mig lite om sovrummet med för att det ska matcha. Men kan noll om inredning, alla tips äf välkomna.
Förutsättningar:
Ganska litet
Parkettgolv, ljusa enfärgade väggar
En dörr, ett litet fönster
Nu möblerat med:
En säng med grönt överkast
En vit smal byrå som nattygsbord
Tvättkorgar, vi måste ha smutstvätten här
En blå matta
Kan tänka mig byta ut saker, lägga till saker, måla om osv, men behöver helst inte bli jättedyrt. Vill ha mysigare, mer harmoniskt men gärna funktionellt och lättstädat.
Vita väggar blir ganska stelt, men exempelvis svagt violett eller askgrått kan fungera bättre. Gult blir inte så snyggt i just sovrum, men det är mitt eget personliga tycke.
Det finns otroligt vackra väggpaneler som ser ut som exempelvis driftwood eller sten som man kan beklä väggen bakom sänggaveln med, annars fungerar till och med vanliga golvpaneler om man orkar.
Se till att ha bra belysning för olika ändamål: stort takljus för städning, små punktbelysningar i hörn och mot väggar, praktiska läslampor vid sängen och kanske något vackert varmt glödande ljus vid fönstret för ett mera romantiskt sken.
Underskatta inte betydelsen av störra tavlor på väggen samt varma accentfärger för att skapa en skön och lugn känsla. Ha inga tunga hängande gardiner eller stora växter om du har ett litet fönster, utan kanske en panelgardin eller rullgardin för mörkläggning och istället utnyttja ljuset för att låta föremål kasta mjuka skuggor på väggarna, t ex färgade vaser av glas eller liknande.