• Anonym (Jag)

Om jag dör

Om jag dör, då ärver mina barn mig... men de är under 18, så vad händer då? Kan deras pappa få tillgång till det på något sätt?

• Svar på tråden Om jag dör
  • Anonym (?)

"När behövs överförmyndarens tillsyn? Om barnets tillgångar överstiger åtta basbelopp, barnet äger fastighet, om barnet mottagit pengar genom arv, gåva och att det förordnats att tillgångar ska stå under särskild överförmyndarkontroll. Vårdnadshavare ska tillvarata barnets intressen och se till barnets bästa."

Så här har du en möjlighet, skriv i testamentet att det ska stå under kontroll.

Ett basbelopp är 2024:  57 300 kr

• LFF
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:27:24 följande:
    Sök hjälp istället för att fundera på en massa dumheter.
    Vi har nyligen haft en liknande diskussion här hemma utan att någon av oss planerat ta livet av oss. Vi har även gjort upp en plan för vad som behöver sägas upp, vilka fakturor som ligger på efaktura eller autogiro hos respektive person och vilka försäkringar som  löser ut samt belopp och förmånstagare på dessa. Vi har också barn under 18 så det är rätt bra att ha koll på detta innan man sitter där i sorgen.

På samma vis så vet vi vad som gäller när det kommer till  både organdonation och hur vi önskar vår begravning. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:38:44 följande:
    Precis som folk uttrycker sig när dom funderar att ta livet av sig.. De säger saker som "vad tror ni händer OM jag hoppar?" och är en varningssignal om att det är dags att ringa akutpsyk snabbt.

Men du kanske är mer intresserad av att snacka lösningar? 
    Ok, du har ingen livförsäkring förstår jag.
    För man dör ju inte förrän man väljer det.

Tack för kaffet! 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ck)
    LFF skrev 2024-01-23 10:44:54 följande:
    Vi har nyligen haft en liknande diskussion här hemma utan att någon av oss planerat ta livet av oss. 
    Oj, vad coolt. Och det vet du redan att samma gäller TS också?
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:48:57 följande:
    Typiskt av idioter att börja försöka sätta er på folk som vill kolla läget eller hälpa, istället för att lära er att hålla käften och veta när det är dags att tala. 
    Du kanske ska ta ditt egna råd där..?
  • Meddelande borttaget
  • Tukt

Eftersom jag så smått förnekar min egna dödlighet, så pass att jag inte reder ut hur det ligger till, så följer jag tråden i stället.
    Jag har alltid trott att det är "närmaste" som får ansvaret. Är man då skild så går väl ansvaret till ens eventuella syskon att förvalta arvet till barnen. Men kan ha fel...

• Anonym (Jag)

Nej jag planerar inte självmord, men har fått en diagnos som kan betyda att beslutet att dö innan barnen fyllt arton inte är mitt eget. Mer än så tänker jag inte säga om det, men snälla håll god ton. Jag behöver tråden, men kommer inte orka läsa om den urartar.

• Anonym (?)
    Tukt skrev 2024-01-23 11:10:44 följande:

Eftersom jag så smått förnekar min egna dödlighet, så pass att jag inte reder ut hur det ligger till, så följer jag tråden i stället.
    Jag har alltid trott att det är "närmaste" som får ansvaret. Är man då skild så går väl ansvaret till ens eventuella syskon att förvalta arvet till barnen. Men kan ha fel...

Är barnen under 18 så blir det vårdnadshavaren. Dvs oftast den kvarvarande föräldern. Vanligtvis är det inga problem
Svar på tråden Om jag dör