• Anonym (Jag)

Om jag dör

Om jag dör, då ärver mina barn mig... men de är under 18, så vad händer då? Kan deras pappa få tillgång till det på något sätt?

• Svar på tråden Om jag dör
  • Anonym (XXX)

...för övrigt har riktlinjerna till överförmyndarmyndigheten blivit mycket hårdare, och det tycker jag är bra. Nu måste pengar som vårdnadshavaren tar ut verkligen gå DIREKT till barnet. Låt säga ett sommarläger, en språkresa, en cykel, terminsavgifter i någon förening. Förr kunde vårdnadshavaren plocka ut pengar med ursäkten att "han ska ju också åka i bilen", "hon ska ju också med på lyxresan till Maldiverna" - och sedan på myndighetsdagen fanns det inga pengar kvar. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 11:57:30 följande:
    Jag kopierar in min första kommentar här, känns faktiskt relevant.

"Mins sons pappa avled när sonen var minderårig.
    Det fanns inte så mycket att ärva men det föll ut en större försäkring.

Beloppet sattes först under överförmyndarspärr men efter att jag varit i kontakt med överförmyndaren släppte de spärren och jag kunde investera sonens pengar i fonder. Tur var det, dessa pengar växte avsevärt tills sonen blev myndig.

Sen slösade han visserligen rätt rejält när han väl fick tillgång till pengarna, men det gick till bra saker också som körkort, bil och andra vettiga saker."
    Försäkringar är inte arv. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-24 12:02:37 följande:
    Herregud alltså, det spelar ingen roll. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 11:59:07 följande:

...för övrigt har riktlinjerna till överförmyndarmyndigheten blivit mycket hårdare, och det tycker jag är bra. Nu måste pengar som vårdnadshavaren tar ut verkligen gå DIREKT till barnet. Låt säga ett sommarläger, en språkresa, en cykel, terminsavgifter i någon förening. Förr kunde vårdnadshavaren plocka ut pengar med ursäkten att "han ska ju också åka i bilen", "hon ska ju också med på lyxresan till Maldiverna" - och sedan på myndighetsdagen fanns det inga pengar kvar. 

Jo men så är det säkert.

När vår sak hände så var det inga problem, de kollade upp mig och min ekonomi och såg att jag inte var en slarver och att min son redan innan hade ett relativt bra sparande. Så risken med att ge mig "makt" över hans pengar fanns inte.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-24 12:02:37 följande:
    Utbetalning till spärrat konto

När ett barn får en utbetalning som överstiger ett prisbasbelopp på grund av arv, försäkring, ersättning enligt brottsskadelagen eller liknande måste pengarna, enligt lag, sättas in på ett överförmyndarspärrat konto. Överförmyndaren har också möjlighet att besluta om att ett barns konton ska överförmyndarspärras, om särskilda skäl finns.

goteborg.se/wps/portal/enhetssida/for-dig-som-ar-god-man-forvaltare-eller--formyndare/formyndare-for-barn/overformyndarsparrat-konto

• Anonym (XXX)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 11:57:30 följande:
    Jag kopierar in min första kommentar här, känns faktiskt relevant.

"Mins sons pappa avled när sonen var minderårig.
    Det fanns inte så mycket att ärva men det föll ut en större försäkring.

Beloppet sattes först under överförmyndarspärr men efter att jag varit i kontakt med överförmyndaren släppte de spärren och jag kunde investera sonens pengar i fonder. Tur var det, dessa pengar växte avsevärt tills sonen blev myndig.

Sen slösade han visserligen rätt rejält när han väl fick tillgång till pengarna, men det gick till bra saker också som körkort, bil och andra vettiga saker."
    Jomen det är ju skillnad. Ett stort försäkringsbelopp är barnets pengar, de ska skyddas tills han eller hon fyller 18. Men när det gäller arv så finns inget specifikt belopp som ska skyddas, utan den överlevande föräldern (om föräldern var gifta och alla barnen gemensamma) sitter i orubbat bo, och barnen får inget förrän den överlevande föräldern också är död. Och den överlevande föräldern kan om han eller hon vill faktiskt slösa bort alla pengar under sin återstående livstid. Det är inte olagligt på något sätt.

Det har varit sådana fall på Social Scamfish (en Youtubekanal om romansbedrägerier). Det har varit änkor som bit för bit har gett bort makens förmögenhet som hon fått förvalta - ibland fantasibelopp som en miljon dollar! - till några svarta män i Nigeria som använder falska engelska namn och stulna foton, och får kvinnan att tro att hon skriver med en amerikansk general i Afghanistan, eller en brittisk ingenjör på en oljeplattform. Och sedan finns det inget kvar till barnen av deras farsarv...

I ljuset av det, så kan det vara vettigt att inte låta maken eller frun få allting när man dör, om man är den som har varit familjens breadwinner - utan testamentera i alla fall en del till barnen på en gång.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 12:07:55 följande:
    Utbetalning till spärrat konto

När ett barn får en utbetalning som överstiger ett prisbasbelopp på grund av arv, försäkring, ersättning enligt brottsskadelagen eller liknande måste pengarna, enligt lag, sättas in på ett överförmyndarspärrat konto. Överförmyndaren har också möjlighet att besluta om att ett barns konton ska överförmyndarspärras, om särskilda skäl finns.

goteborg.se/wps/portal/enhetssida/for-dig-som-ar-god-man-forvaltare-eller--formyndare/formyndare-for-barn/overformyndarsparrat-konto

Alltså detta gäller ju arv från en förälder som inte var gift med den andra föräldern, eller från mormor, farfar... eller för den delen från en förälder som VAR gift med den andra föräldern, men ändå valde att skriva i sitt testamente, att ett visst belopp skulle gå till barnet direkt (och då hamna under överförmyndarspärr om barnet är omyndigt när föräldern död). Vissa gifta personer gör ju så, för att de inte riktigt litar på att det kommer att finnas något kvar till barnet en dag, om maken/makan får sitta i orubbat bo.

Dessutom kan man tänka att barnet får mer nytta av dessa pengar när han eller hon är ung, än när den andra föräldern går bort och barnet är medelålders och har allt han/hon behöver redan.  
  • Elin pelin

Om du vill kan du skriva testamente att barnen får sin laglott (hälften) när de blir myndiga och resten vid senare tidpunkt som du bestämmer. Du kan även ha en särskild förvaltare (ex en släkting) som ska förvalta dessa pengarna. Ärver barnen en större summa kan det vara väl värt att fundera på, så kan de inte spendera allt när de blir myndiga.
    Hoppas att du får se denna barn växa upp och att läkaren ha fel i sin prognos <3

• Anonym (Oj)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 12:04:26 följande:
    Herregud alltså, det spelar ingen roll. 
    Klart det spelar roll. En försäkring tillfaller barnet, ett arv tillfaller inte barnen om föräldrarna är gifta och en av de lever. Så jo, det är skillnad på om ett det betalas ut arv eller försäkringspengar. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-23 23:17:46 följande:
    Om jag dör
    Om de var gifta så ärver inte barnen, utan hon sitter kvar i orubbat bo. Så din berättelse stämmer inte. 
    Ts är inte gift. Eller ens sambo med pappan.
Svar på tråden Om jag dör