Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 12:28:47 följande:
Tack för tips om att berätta allt han ser. Den övningen har vi inte gjort.
Jag och hans pappa tycker ju att han har rätt hastighet, rätt fil i god tid etc. Dessa saker har vi övat mycket på och han har blivit bra på det.
Något protokoll har jag inte fått se i alla fall. Tack.
Alla misstag jag sett (det var många i början) har vi övat på om och om igen, så nu ser jag egentligen inga misstag längre när jag kör med honom.
Instruktör här som hoppar in på min frus konto.
Det här låter som att det han brister i är kroppsspråket för bilen. Många som kör upp och kuggar gör det pga att de har en mekanisk körstil utan dynamik eller flyt, och det kan göra att eleven inte riktigt kommunicerar med andra trafikanter.
Det kan exempelvis vara en otydlighet i lateral förflyttning, dvs sidledes i sin fil. Det är sånt man gör omedvetet om man har kört länge, men som måste övas in i början. T ex om du ska svänga höger ett par hundra meter längre fram, så börjar du förflytta bilen sakta åt höger i din fil, långt innan du börjar blinka eller sakta ner. Bilen bakom dig noterar att du antagligen har för avsikt att svänga och anpassar sig genom att hålla lite större avstånd inför den kommande inbromsningen, samt lägga sig mera åt vänster. Kolla och öva detta.
För långsamt eller för fort tyder på att han kanske har för stor uppmörksamhet på hastghetsmätaren och missar uppmärksamheten utåt. Farten ska man kunna avgöra utan att titta på mätaren med en precision på 5-10 kmh plus minus, när som helst. Öva på detta.
Till sist skulle jag kolla hur han rör sig i stolen. En aktiv sittställning är viktig där att han ofta vrider på huvudet för att ha koll och alltså inte bara flyttar blicken, samt att han lutar sig fram och bak ofta och går fram och tillbaka med nacken för att se förbi A-stolpen och liknande.
Det här är småsaker som man lätt missar när man övningskör hemma. Trafikskolan ska kunna lägga in några punktlektioner kring just detta, så ska det nog gå bra.