• Anonym (mamma)

Failar på uppkörning igen

Min son har övningskört i över 3 år för mig, sin pappa och på körskola. Han har normalt sett mycket lätt för att lära och vi har senaste månaderna filat på smådetaljer, men vi tycker alla (även körläraren har sagt) att han kör utmärkt. 

Nu har han misslyckats på uppkörning igen. Kör upp privat. Den feedback vi får är väldigt vag tycker jag. Typ att kan körde lite för långsamt i nån situation och lite för snabbt i nån. Inte varit tillräckligt uppmärksam och inte planerat sin körning på rätt sätt. 

Vi har verkligen gjort ALLT nu känns det som. Känner inte att fler lektioner eller att öva mer kommer att hjälpa. Han är egentligen inte nervös för att köra, men såklart nervös på uppkörning efter att kuggat flera gånger. 

Jag tror att man kan få be att få vara med på uppkörningen? (För att höra deras feedback och med egna ögon se situationerna han kuggar på) Ser det dåligt ut? Är det större risk att dom kugga honom om man vill ha förälder med?

• Svar på tråden Failar på uppkörning igen
  • Anonym (mamma)
    Anonym (B) skrev 2024-01-24 12:03:55 följande:

Ett tips gällande uppmärksamheten!

Säg till gossen att tydligt visa med små huvudrörelser att han har koll på sker och ting. Dvs inte bara lyfta blicken till speglarna utan att vrida huvudet lite samtidigt också. Även när han tittar i backspegeln. På så vis visar han tydligt att han har koll. 

Bra tips. Exakt det där har vi tränat en del på. Jag tycker att han gör det, men kanske ska göra det ännu mer övertydligt. Kollar speglar är väl nåt av det viktigaste så det har vi haft mycket focus på. Och att ligga i rätt fil tidigt har vi också övat på. Det var inte helt lätt i början, men nu sitter det. 
  • Anonym (U)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 12:41:00 följande:

Jag har samma känsla. När jag körde upp fick jag inte minsta kommentar. Tror alla mina vänner klarade det på första. 

Han kör ju lite bra som jag gör nu ungefär, så jag undrar verkligen vad det är han behöver öva på. Jag hade garanterat inte klarat hans uppkörning. Och jag är ju van att köra. Tror jag kör kanske lite försiktigt, men ändå rätt bra. Hans pappa kör mycket bra, det vet jag. Han har bland annat kört taxi många år. Och har stort bilintresse. 

"Typ att kan körde lite för långsamt i nån situation och lite för snabbt i nån. Inte varit tillräckligt uppmärksam och inte planerat sin körning på rätt sätt. "

Rätt tydligt varför han blev underkänd. Bara för att det funkar under övning betydeer det inte att det funkar under uppkörningen.

Några lektioner på körskola kan vara en bra idé. Lätt att man missar saker när man kör privat.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 12:28:47 följande:

Tack för tips om att berätta allt han ser. Den övningen har vi inte gjort. 

Jag och hans pappa tycker ju att han har rätt hastighet, rätt fil i god tid etc. Dessa saker har vi övat mycket på och han har blivit bra på det. 

Något protokoll har jag inte fått se i alla fall. Tack. 

Alla misstag jag sett (det var många i början) har vi övat på om och om igen, så nu ser jag egentligen inga misstag längre när jag kör med honom. 

Ang. det här med hastighet så tänk på att det är andra normer vid uppkörning än när man faktiskt kör på riktigt. Då måste man tänka extra mycket på att särskilt inte köra för fort eftersom det inte är trafiksäkert, men ändå inte såsa på för det visar osäkerhet.
  • Anonym (hasse)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 12:28:47 följande:

Tack för tips om att berätta allt han ser. Den övningen har vi inte gjort. 

Jag och hans pappa tycker ju att han har rätt hastighet, rätt fil i god tid etc. Dessa saker har vi övat mycket på och han har blivit bra på det. 

Något protokoll har jag inte fått se i alla fall. Tack. 

Alla misstag jag sett (det var många i början) har vi övat på om och om igen, så nu ser jag egentligen inga misstag längre när jag kör med honom. 

Instruktör här som hoppar in på min frus konto.

Det här låter som att det han brister i är kroppsspråket för bilen. Många som kör upp och kuggar gör det pga att de har en mekanisk körstil utan dynamik eller flyt, och det kan göra att eleven inte riktigt kommunicerar med andra trafikanter.

Det kan exempelvis vara en otydlighet i lateral förflyttning, dvs sidledes i sin fil. Det är sånt man gör omedvetet om man har kört länge, men som måste övas in i början. T ex om du ska svänga höger ett par hundra meter längre fram, så börjar du förflytta bilen sakta åt höger i din fil, långt innan du börjar blinka eller sakta ner. Bilen bakom dig noterar att du antagligen har för avsikt att svänga och anpassar sig genom att hålla lite större avstånd inför den kommande inbromsningen, samt lägga sig mera åt vänster. Kolla och öva detta.

För långsamt eller för fort tyder på att han kanske har för stor uppmörksamhet på hastghetsmätaren och missar uppmärksamheten utåt. Farten ska man kunna avgöra utan att titta på mätaren med en precision på 5-10 kmh plus minus, när som helst. Öva på detta.

Till sist skulle jag kolla hur han rör sig i stolen. En aktiv sittställning är viktig där att han ofta vrider på huvudet för att ha koll och alltså inte bara flyttar blicken, samt att han lutar sig fram och bak ofta och går fram och tillbaka med nacken för att se förbi A-stolpen och liknande.

Det här är småsaker som man lätt missar när man övningskör hemma. Trafikskolan ska kunna lägga in några punktlektioner kring just detta, så ska det nog gå bra.
  • Anonym (M)

Ts: För att vissa helt enkelt inte har i trafiken att göra oavsett hur bra de kör när de övningskör. 

Helt ärligt, det du beskriver att din son missar på en sådan person vill jag absolut inte möta i trafiken. Makan till farligare person finns inte. 

Att varken du, hans pappa eller han själv tar in feedbacken om vad han gör fel är också ett stor orosmoment. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-01-24 13:03:06 följande:

Ts: För att vissa helt enkelt inte har i trafiken att göra oavsett hur bra de kör när de övningskör. 

Helt ärligt, det du beskriver att din son missar på en sådan person vill jag absolut inte möta i trafiken. Makan till farligare person finns inte. 

Att varken du, hans pappa eller han själv tar in feedbacken om vad han gör fel är också ett stor orosmoment. 

Vi har övat på de flesta saker som nämns här. 

Dock har vi inte övat på att hur han rör sig i stolen. Det har jag inte tänkt på. Tack. 

Lateral förflyttning är en av som saker körskolan uppmärksammat honom på redan första lektionen, så det har vi övat mycket. 

Att avgöra hastigheten utan att kolla på mätaren är jag själv inte så bra på. Måste ibland ta en titt på mätaren för säkerhets skull. Även sonen gör likandant. Det kanske vi kan öva extra på. 

• Zaro

Jag har för mig att man får deras bedömning per papper. Mitt tips är isåfall att läsa det.

• Anonym (Lätt fånget)

Jag tänker att bilkörning verkligen är en förmåga som är lätt att överskatta och att ni faktiskt behöver byta strategi om ni inte vet hur ni ska ta er vidare.

Uppenbarligen fanns det flera saker som kunde kritiseras på uppkörningen och även om ni och körskoleläraren tycker han är good enough, så tycker inte uppköraren att det duger.

Min upplevelse är att detta inte är ett speciellt ovanligt scenario hos unga människor med vana av att göra bra ifrån sig. Bilkörning är komplext och både de själva och många i omgivningen tycker de är tillräckligt duktiga. Dock för de "små misstag" på uppkörningen som vittnar om att det faktiskt ännu inte är redo för körkortet. Att inte anpassa hastigheten korrekt kommer liksom inte bli bättre när körkortet väl finns,så där behöver nivån vara tillräcklig.

• TvillingmammaVästgöte

Mina tvillingar körde upp via körskolan, som fixade allt inklusive ett  genrep och en uppvörmningslektion precis i anslutning till själva uppkörningen. Jag tyckte att körskolan lärde ut mycket bättre än vi föräldrar. 

• TvillingmammaVästgöte

Nör körskolan bokar uppkörningen så har ju de bedömt att man är klar, annars bokar de inte uppkörning, så det är ju inte konstigt om de kollar privatister ännu lite noggrannare.

Svar på tråden Failar på uppkörning igen