Inlägg från: Anonym (fd anorektiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd anorektiker)

Min sambo bryr sig inte om jag äter eller ej

Jag har varit svårt sjuk i anorexi och kände verkligen att ingen kunda hjälpa mig förutom jag själv, och det skedde när jag kom till insikt. Jag hade att välja mellan att fotsätta eller att dö.
    Det var inget jag värkte fram utan det kom som en smocka mitt i natten, jag vaknade och insåg vart jag var på väg.

Hade också en sambo på den tiden och honom gjorde jag klart för att ju mer han tjatade desto mer triggad blev jag.
    Det är svårt med triggers. Väldigt svårt.

När jag var sjuk fanns inga ätstöringskliniker, detta var 70- och sent 80-tal. Så ja, jag fick ett återfall. Sju resor värre än första gången.

När jag kom till insikt tog jag bort alla speglar, så jag inte kunde stå och beundra min magra kropp. Använde säckiga kläder så jag inte av misstag skulle se min spegelbild någonstans.

Jag vet inte vad jag ska råda dig, men du kanske känner igen något... du får gärna fråga om du vill.

Jag har nu varit frisk i över 30 år och ser ingen risk att ramla tillbaka igen.

Anonym (Stockholmstjej) skrev 2024-01-25 13:20:17 följande:
    Vilket otroligt fint och bra inlägg! Och vilken grej att du lyckades göra dig fri, och att du dessutom varit frisk i så många år! Det värmer verkligen i hjärtat ♥️
    Tack!
    Jag hoppas att min historia kan ge ts hopp. Det går att bli frisk. Det är jag ett levande bevis på. Hjärta

Det finns inte en ätstörning jag inte har haft, men resterande är irrelevant för tillfället.
    Anonym (C) skrev 2024-01-26 06:46:22 följande:

Din kille gör helt rätt. Du vill slå världen med häpnad genom att krångla med maten. Att han ignorerar problemet är helt rätt. Med det sagt så innebär det inte att han inte bryr sig eller orolig. DU måste ta tag i problemet. Orsaken till att du inte har kontakt med vården kan vara att du trots allt vill hålla på och krångla. Du har någon slags sekundär vinst i det. Söka uppmärksamhet mm. Du har en allvarlig sjukdom som kräver avancerad vård. Snälla ta kontakt med din gamla vårdkontakt eller ring din hälsocentral redan nu på morgonen. 

Slå världen med häpnad?

Nu vet jag såklart inte hur ts fungerar och tänker, men när det kommer till mig och min sjukdom så hade det inget med något "slå världen" att göra.
    Jag var helt inne i min egen sjukdom, den enda jag hade något att bevisa för var mig själv.

Det är lite svårt att förklara då jag inte vill gå in i några detlajer om hur sjukdomen styrde mig, då jag är rädd att ts kan ta det på fel sätt och att jag förstör ännu mer för henne.

Att vara anorektiker är inte att krångla med maten för det första. Det är inte som att man är ett tjurigt barn som vägrar att äta. Det är så mycket mer komplext än så. Och har man inte insikt eller kunskap så kanske man inte ska sitta och skuldbelägga en sjuk människa.

Säger du till alkoholister att det "är var bara att sluta dricka och inte krångla med alkoholen"?
    Inte samma problem, men ändå sjukdomar som vissa individer tror att det bara är att sluta med så blir det bra. Så enkelt är det inte.

Att, som du, sitta och klistra på en sjuk människa åsikter och känslor kan faktiskt förvärra allting.

Sen angående den sekundära vinsten. Som sagt så kan jag bara uttala mig från min egen erfarenhet. 
    I mitt fall, ja det fanns en sorts vinst när vågen dalade och kroppen frtvinade. Det är svårt att förklara och jag vet inte ens om jag vill, för som sagt så vill jag inte trigga ts eller andra som lider av anorexi med mina berättelser.

Jag hoppas innerligt att du aldrig behöver ha en partner som insjuknar i denna extremt nedbrytande sjukdom. Med dig som "stöd" är chanserna att tillfriskna betydligt mindre. Du borde tänka ett varv till, om du fortfarande står för det du skrivit här ovan... ja, då kanske du inte ska kommentera i trådar som den här.

Till sist så hoppas jag att du är frisk och aldrig får någon svår sjukdom, där någon anhörig tycker att du kan lösa det själv.
    Och då tänker jag på sjukdomar som t ex har psykiska orsaker eller beroende. Sånt som du verkar tycka att man som anhörig bara kan bortse från.
    Anonym (M) skrev 2024-01-26 08:01:01 följande:
    Har pratat om triggers med henne och hon säger att träning och mat inte triggar henne vilket jag ju får lita på. Men innerst inne undrar jag om det kan stämma men jag får gå på vad hon säger. Vill inte undvika "normala" områden, det skulle bli fel att behandla henne som en känslig typ som behöver skyddas. Hon är en typisk högpresterare som är mkt för kontroll av sig själv. Vilket kanske är mönstret när det gäller anorexia.

Såklart, maktlösheten är förjävlig men jag får göra vad jag kan på rätt sätt. Tack.
    Jag blev min egen trigger, i en tävling mot mig själv.
    Anteckningsboken var då min bästa vän som hjälpte mig att slå mina egna rekord var och varannan dag. (Detta var innan alla hade datorer.)

Mina, som jag tyckte då, snillerika idéer hur man löser situationer skrevs också ner. 

Ja fy fasen, vilken plåga denna sjukdom är. Fast i ärlighetens namn, i stunden, är vägen ur den svårare än att leva med den. Problemet är bara att då dör man.
    Anonym (C) skrev 2024-01-26 13:26:33 följande:

Ätstörning och alkoholism är sjukdomar  Beroende på ett eller annat sätt och behöver både nörd och läkemedel. När den som är sjuk tappar det helt får man tvångsvårda. Ätstörning har ju bakomliggande orsaker. Som anhörig kan du inte gå in och bli medberoende. Det innebär inte att ignorera utan stötta och pusha till att ra emot vård. Slå världen b men ed häpnad är referens till socker conny. Tänk på vilken uppmärksamhet du får när du börjar krångla med maten. Alla kommer på ett eller annat vis uppmana och locka till att äta. Den typer av uppmärksamhet ska man inte ge den sjuke. 

TS söker uppmärksamhet från din kille. Är sur för att han inte bryr dig. Helt fel väg att gå. Du är alltid ansvarig för dina handlingar. Oavsett om du skadar dig själv. Det är ditt ansvar. Det handlar om allvarlig sjukdom som leder till livslånga skador och emellanåt till döden. 

Jag vet det. 
    Jag har levt med både ock, jag själv som anorektiker och en nära anhörig som alkoholist.

Och återigen, det handlar inte om att "krångla med maten".

Jag tror inte att du förstår alls hur detta fungerar. Det är iallafall det intryck du ger med det du skriver.
Svar på tråden Min sambo bryr sig inte om jag äter eller ej