Anonym (kroppen) skrev 2024-01-28 09:37:05 följande:
Ja, så är det . De måste lära sig balansera, hitta balansen. De måste först bli medvetna om det, och inse att det här kan skapa problem. Jättebra din flickvän träffar en terapeut om det här. Jag höll på i flera år att försöka nå fram till min partner, belysa det negativa med det här, både för hans del, och min, och vår, och det var tufft, särskilt när det också var till min natur att träda tillbaka, dra mig inåt, efter jag sagt mitt, då jag inte känner den samhörigheten längre. Män söker också i mindre utsträckning vård, psykiatrisk form av det. Jag har märkt av som kvinna att där fanns mer krav på mig från hans sida av familjen men jag satte bara ner foten. Jag har ett sätt när jag säger vad jag tycker som är stadigt lugnt men bestämt, och jag öppnar inte upp för någon diskussion, det är mitt sätt att visa mina gränser, så här är jag, så här tänker jag, så här funkar jag. Du får tycka jag är en sämre människa för det, men jag tycker inte det, och andra tycker inte det. Det betyder att det som då kan utnyttjas som en sårbarhet, att jag inte når upp till den nivån, inte blir det, för jag ställer mina egna mått, jag är stark i mig själv. Om jag är fel för dem, då får jag väl vara det, för jag är rätt för mig själv och hur jag vill leva mitt liv och det är upp till var och en av oss. Jag går alltså inte in på deras områden, men de ska inte ge sig in i mitt område. Då ser det att jag respekterar deras. Då ser de ännu dummare ut om de försöker fortsätta passera min. Det är väl det som är mitt tips då antar jag att man vädrar en annan åsikt, man kritiserar inte den andre, men man säger sitt vad som gäller för en själv, en själv som i ett par, en själv som i en familj.
Jag tror tyvärr att man under hans barndom har straffat genom att ta ifrån kärlek på olika sätt, kan bara vara genom en blick, en tystnad, något sådant. Så ska kärlek aldrig användas. Där tror jag den stora skillnaden är mellan oss två. Jag har alltid haft känslan från andra och också då från mig själv att jag är älskad oavsett vad jag gör och inte gör, det håller jag åtskilt. Jag gjorde ju tvärtom, när jag gjorde tonårsrebell, och då märkte jag att nämen, jag är precis lika älskad nu som innan, och den som vill straffa mig, för där fanns en sån förälder, med att ta ifrån sig sin kärlek från mig - då är det en kärlek jag ändå inte vill ha, jag värderar inte den, då värderar jag inte den personen i gengäld, jag har andra. Så det funkade inte på mig, den psykningen. Då var det istället att jag klarar mig bra ändå, med andra, som inte använder kärleken på det sättet. Så det fick den här andra personen lära sig den hårda vägen, att så gör man inte som förälder. Så som den personen höll på så var det ju för att få kontroll, få makt över mig. Det är inte kärlek. Jag märkte ju också att den föräldern mjuknade, att det inte var så att den slutat älska mig, men man måste utmana en sådan förälder för de skapar osäkra individer, vuxna barn, om man inte brottas med dem och till slut vinner. Det är de som gör fel.
Jag fick bli sån här bestämd en när pressad, för att innan kunde jag hänga med i svängen, min rädsla var att han skulle se ner på mig, att hans familj skulle se ner på mig och påverka honom att han förtjänade bättre. Då drog jag mig undan. Där var stunder då jag inte alls trodde han skulle komma efter, men så gjorde han det. Det var då jag tänkte att jag behöver inte vara rädd för att förlora honom, att det var ju min rädsla, och en rädsla som någon annan använde emot mig att han kan bli vänd mot mig, han fortsätter ju följa efter mig, han följer inte efter dem. Det var ett slags uppvaknande där. "Det är du och jag" kunde han säga ."Du och jag. Jag vill inte förlora dig". Han måste också ha märkt att min kärlek till honom hade inget med hans prestationer att göra, jag är inte materialistisk eller pengakåt, eller är imponerad av de som vill klättra karriärmässigt, så precis allt det som han fått lära sig han skulle uppfylla för att duga, för att få "kärlek", det fanns inte hos mig. Det var inte så jag älskade honom, jag älskade/älskar honom på mitt sätt, och det var det jag ville han skulle förstå, och jag tror han fattade det, och det var därför han fortsatte följa efter mig. För nånstans borde han förstå att det sättet inte var det rätta, han sabbade ju bara för sig själv, och för oss.
Det jag ser har gått fel innan för min partner är att han har en förälder som är fruktansvärt kritisk av sig, bara letar efter fel för att bemästra, hittar man inge så hittar man på fel, som då ska vara sårbart som då ska användas emot min partner. Allt i "all välmening" (Inte välmening, helt sjukt är det, psykisk misshandel). Min partner har lärt sig att ha en tuff fasad då mot det, och tänkte inte på det, det var jag som fick påpeka det att så uppför sig inte en normal förälder, det här är inte okej. Jag fick meddela att jag tyckte han var bäst som han var, bara han mådde bra i det, det andra är inte viktigt. Det var som att hur bra han än presterade så var det aldrig bra nog för den föräldern. Där var alltid nåt.
Vår relation har både varit stadig, stark, men också stormig. Han tycker också den varit krävande, men att det varit bra för han förstår att han behövde det, att så han lärt sig innan hur han ska tänka och känna, är fel.
Jag har försökt få honom mer till mina trakter, till det jordnära. Ta bort allt det andra. Jag har förstått att han gillar det. Använd naturen. Använd det här stadiga. Inte alla dessa intryck, krav, påkopplad alltid, byt natur. Gå ut i skogen bara eller nån annan natur, dra det jordnära till dig, till er. Ta bort pulsen.
Lång förklaring det här blev, men det är väl det jag kommit fram till. Att när man märker den andre går över både sin egen nivå, och trampar in på min, då måste man konstatera det man ser.
En perfektionist väljer en annan perfektionist, en med samma sårbarhet, många gånger, för någon annan hade de ju blivit total knäppa på, så jag vet inte om det kan vara någon tröst för dig i allt det konstiga, att du också minsann duger precis som du är, men att du inte följer med i de här sjuka svängarna, gå inte in i leken, i känslorna, att du måste prestera mer för att duga i din älskades ögon, eller i dens familjs ögon.
Hans perfektionism höll på att driva mig till vansinne i hemmet, jag trodde jag var ordningsam av mig, men han tog priset, och jag kunde inte slappna av i mitt eget hem och försökte leva upp till hans, men det gick inte, så till slut fick jag bara säga att jag tror vi måste bli särbor, för jag måste ha nånstans där jag kan känna jag är hemma, och jag duger bra, och hemmet duger bra som det är. Han kunde bara få den känslan efter han städat precis efter hans mått, då kom belöningen, så OCD funkar. Det finns det som påstår att låt de bara hålla på så då, men jag, och andra professioner, håller inte med. Allt det där är sätt att försöka bemästra, leva med sin ångest, men ångesten ska ju inte vara där, det är den som ska städas bort, inget annat.
Så stå pall. Stå pall precis där du står. Det kommer innebära en trygghet, och styrka för henne med, för du blir för svår att flytta på, och då kan hon inte viras upp i sitt eget, tills det att hon börjar tänka mer som du, då kommer hon också reglera sig, så då kommer du inte märka av det i samma utsträckning. Jag märker inte av det på samma sätt alls idag som innan, och båda mår bättre, men fan, alltså, sån sjuk resa, men jag har lärt mig mycket :)
Jag förstår vad du menar. Även i hennes fall finns en familj med höga krav där misslyckande inte verkar ha varit ett alternativ. Mitt förhållningssätt är att jag vet vem jag är, det som är jag påverkas inte av vad jag presterar. Det går inte att dra med mig över gränser även om jag kan gilla att närma mig dom som en utmaning bara för min egen skull. Jag konstaterar så som du beskriver när jag ser ett beteende som inte verkar helt bra för mig eftersom jag bryr mig. Är tydlig med att det är min åsikt och så får det vara bra så. Vet inte men det är så jag känner att jag behöver förhålla mig.