• Anonym (Anonymajag)

Min sambo bryr sig inte om jag äter eller ej

min sambo skiter i om jag äter eller inte Inprincip. 

haft anorexia sen tidigt i tonåren, men nu kommer tankarna tilbaks. jag kan inte se något annat än att jag behöver gå ner i vikt just nu. Jag försöker värkligen motstå alla jobbiga tankar o tvingar i mig mat endå, men min sambo värkar inte bry sig alls. Jag har sagt till han att jag fått jobbiga tankar o att jag gärna vill att han hjälper mig så gott som går, tex hjälper o Stöttar med o fråga vad jag ätit osv. Men jag får ingen hjälp av han, o jag vill inte höra av mig till en ätstörnings enhet Igen de triggas ju lite av de.
    jag vet inte hur jag ska få han att förstå alvaret som kan bli om jag fortsätter, jag vill ju inte detta men jag får ju inte någon som helst hjälp på vägen. o visst jag har ett ansvar själv men i en relation ska man väll stötta i hjälpa varandra. Får nästan känslan av att han skiter i om jag går ner så pass mycket att jag knappt kan stå upp , som att de nästan är de han vill, att han vill att jag ska bli smalare.. 
    o snälla någon snäll själ som kan hjälpa mig med vad jag ska göra. o helst inte ta kontakt med någon psykolog då jag känner att de inte hjälper o mest triggar mer utav de! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo bryr sig inte om jag äter eller ej
  • Anonym (f)

Vad TS eller inte sa är knappast viktigt när TS inte stannade kvar i tråden.

• Hysteri
    Anonym (...) skrev 2024-01-28 14:25:44 följande:
    Ingen har sagt något om att det ska tjatas, förutom du. Detsamma med att ta ansvar och lägga det på andra. TS har inte skrivit det.
    Det är ju exakt vad hon säger 

Hon lägger över ansvaret på hennes sambo som ska tjata på henne om eller vad hon har ätit varje dag

Han är också tydligen elak som inte gör det 

Har man alltså inget ansvar för sitt eget liv enligt dig? 

Din sambo kanske behöver säga till dig att du ska äta annars klarar du inte av det själv? 

Jag tycker inte det är ok att lägga över ansvaret för sitt mående och att man ska göra dom mest basala sakerna på egen hand på sin partner 
  • Hysteri
    Anonym (Anonymajag) skrev 2024-01-25 12:16:03 följande:
    Min sambo bryr sig inte om jag äter eller ej

min sambo skiter i om jag äter eller inte Inprincip. 

haft anorexia sen tidigt i tonåren, men nu kommer tankarna tilbaks. jag kan inte se något annat än att jag behöver gå ner i vikt just nu. Jag försöker värkligen motstå alla jobbiga tankar o tvingar i mig mat endå, men min sambo värkar inte bry sig alls. Jag har sagt till han att jag fått jobbiga tankar o att jag gärna vill att han hjälper mig så gott som går, tex hjälper o Stöttar med o fråga vad jag ätit osv. Men jag får ingen hjälp av han, o jag vill inte höra av mig till en ätstörnings enhet Igen de triggas ju lite av de.
    jag vet inte hur jag ska få han att förstå alvaret som kan bli om jag fortsätter, jag vill ju inte detta men jag får ju inte någon som helst hjälp på vägen. o visst jag har ett ansvar själv men i en relation ska man väll stötta i hjälpa varandra. Får nästan känslan av att han skiter i om jag går ner så pass mycket att jag knappt kan stå upp , som att de nästan är de han vill, att han vill att jag ska bli smalare.. 
    o snälla någon snäll själ som kan hjälpa mig med vad jag ska göra. o helst inte ta kontakt med någon psykolog då jag känner att de inte hjälper o mest triggar mer utav de! Tacksam för svar!

Ursäkta om jag säger det men du kan inte lägga över hela ansvaret för ditt liv på dina nära och kära 

Om du inte klarar av att äta på egen hand bör du kontakta psykiatrin, dom arbetar med att hjälpa folk som har det svårt. Din sambo är varken utbildad eller ska behöva ta det ansvaret  
  • Anonym (...)
    Hysteri skrev 2024-01-28 14:51:48 följande:
    Det är ju exakt vad hon säger 

Hon lägger över ansvaret på hennes sambo som ska tjata på henne om eller vad hon har ätit varje dag

Han är också tydligen elak som inte gör det 

Har man alltså inget ansvar för sitt eget liv enligt dig? 

Din sambo kanske behöver säga till dig att du ska äta annars klarar du inte av det själv? 

Jag tycker inte det är ok att lägga över ansvaret för sitt mående och att man ska göra dom mest basala sakerna på egen hand på sin partner 
    Nej det är inte exakt det hon säger.

Tala då om för mig var i texten det står exakt TJATA och att han ska ta ANSVAR 

du verkar inte förstå skillnaden på att bry sig och att ta på sig ansvaret
  • Anonym (Evie)
    Anonym (...) skrev 2024-01-28 14:57:57 följande:

Hon skriver fråga hur det går med maten, hjälpa mm

Det är för jobbigt för de flesta människor. Det är väldigt tungt att leva med någon som har en ätstörning. Han gör vad han kan för att orka med. Han kanske inte kan göra mer. 

Det får hon acceptera. Den hjälp hon behöver kan inte komma ifrån honom. Så är det bara. 

• Hysteri

Det är ju det hon menar 

Han ska fråga henne om eller vad hon har ätit annars är han elak

Det är att lägga ansvaret på han , bara för hon inte nämner ordet ansvar så är det fortfarande det hon indirekt säger 

Hon kräver att han ska bry sig, men verkar inte förstå att för dom flesta vuxna människor blir de lite konstigt om man ska hålla korsförhör om dess matvanor 
  • Hysteri

Sen måste du väl förstå att bara ordagrant inte säger nåt så kan man ändå menar det 
  • Anonym (...)
    Anonym (Evie) skrev 2024-01-28 15:02:14 följande:

Hon skriver fråga hur det går med maten, hjälpa mm

Det är för jobbigt för de flesta människor. Det är väldigt tungt att leva med någon som har en ätstörning. Han gör vad han kan för att orka med. Han kanske inte kan göra mer. 

Det får hon acceptera. Den hjälp hon behöver kan inte komma ifrån honom. Så är det bara. 

Det kanske är tungt och jobbigt, har inte påstått något annat. Läs vad jag skrev istället.

Vad man accepterar hos en partner är upp till var och en, det bestämmer inte du.
  • Anonym (...)
    Hysteri skrev 2024-01-28 15:02:38 följande:
    Det är ju det hon menar 

Han ska fråga henne om eller vad hon har ätit annars är han elak

Det är att lägga ansvaret på han , bara för hon inte nämner ordet ansvar så är det fortfarande det hon indirekt säger 

Hon kräver att han ska bry sig, men verkar inte förstå att för dom flesta vuxna människor blir de lite konstigt om man ska hålla korsförhör om dess matvanor 

Det är din tolkning. Du för inte TS talan om att hon menar ansvar när hon skriver bry sig. Korsförhör är också ett ord som du lagt till hennes text.
  • Anonym (...)
    Hysteri skrev 2024-01-28 15:05:53 följande:
    Sen måste du väl förstå att bara ordagrant inte säger nåt så kan man ändå menar det 
    Kan ja. Du kan ju mena det ena och andra som du inte skrivit också. Ska jag anklaga dig om det då.
Svar på tråden Min sambo bryr sig inte om jag äter eller ej