• Steffe78

    Partner som ältar det förflutna om och om igen

    Min sambo hade några ganska vilda tonår och de tidiga 20 åren. Detta är händelser 15-20 år sedan tillbaka i tiden som hon ofta tänker på och pratar om. Hon går även då och då till psykolog och pratar av sig. I princip varje dag pratar hon om saker som hände då och som hon blir nedstämd över. Det är saker som hon berättat flera hundra gånger känns det som. Jag har lyssnat och vet vad som kommer att sägas när hon kör igång med ältandet. Hon blir alltid nedstämd när hon pratar om det och grinig på mig för att jag inte lyssnar. Vad kan jag göra för att hon ska släppa och gå vidare?

  • Svar på tråden Partner som ältar det förflutna om och om igen
  • Deeru

    Har du sagt till henne att "Nu ältar du samma sak igen för 700e gången, kan vi tala om något annat?"

  • Tilolo

    Hej :)
    Jag tror hon ältar för att hon har ett behov av att vilja förstå det som hänt och sig själv med varför hon befann sig i dessa situationer, men att hon verkar ha fastnat för att hon just inte finner någon förståelse. 

    För den som ältar kan det kännas provocerande när motparten säger att man måste sluta älta och gå vidare eftersom man bara inte kan gå vidare. Det är som en låsning som behöver bearbetas på ett känslomässigt och förstående plan innan man kan gå vidare. 

    Då jag inte vet vad hon har varit med om (du behöver inte säga) så är det svårt att tipsa om hjälp-videos för att kunna vara en hjälp på vägen att reda i nystandet.

    Men det du kan göra är isåfall att hjälpa henne att hitta såna hjälp-videos. Sen kanske det finns böcker på temat med människor som har liknande erfarenheter som hon kanske kan ta del av. :)

Svar på tråden Partner som ältar det förflutna om och om igen