Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-04 22:22:30 följande:
På vilket sätt är det relevant för vården men inte i övrigt? Ser ingen logik i det. Ger mig gärna exempel hur det används inom vården men ej i vardagliga livet. Bedömningen görs ju just för att det ska finnas en förståelse för hur person fungerar i vardagen.
Okända människor snokar knappast i mina barns hälsotillstånd. Jag lämnar aldrig ut information som på något sätt skulle kunna spåras till dem.
Om det nu så tydligt närks vilken nivå personen befinner sig på skulle väl nivåerna knappast vara aktuella inom vården heller. Då måste ju också diagnosen tydligt märkas och enligt ditt resonemang också vara onödig.
För att vården ska ge medicinsk behandling det ska inte kreti och pleti göra. Jag förstår inte vad du vill ha exempel på, det används bevisligen i dagliga livet av dig exempelvis och jag tycker det är fel. Man får ingen extra förståelse av att använda ord som högfungerande, lindrig, svår, 1-3 mm i dagliga livet det är precis tvärtom förståelsen minskar. När man använder sådana uttryck sparkar man på de med nivå 3 och ser dem som idioter medan de med nivå 1 inte har några problem alls. Jag ska ge ett exempel på en fråga som kan komma upp på Facebook.
Min dotter med högfungerande autism går tredje året på civilingenjörs programmet på KTH och sen universitet omorganiserades har hon inte fått det anteckningsstöd hon behöver vart kan vi vända oss?
På vilket sätt bidrar ordet högfungerande i det här sammanhanget? Det används för att särskilja dottern, för att alla ska förstå att hon inte är som de dåliga autisterna som inte kan eller klarar något, hon är bättre än dem.
Ett annat exempel:
Min dotter med högfungerande autism ska snart börja första klass i skolan. Hon har varit på ett intro möte med personalen men är lite ängslig för allt nytt och säger att hon vill gå kvar på förskolan istället hur kan vi stötta henne?
Vad bidrar ordet högfungerande med här? Det är återigen ett sätt att särskilja för alla vet att autister inte klarar ett skit så man måste berätta att dottern är en av de bra autisterna.
När insatser ska ges har man fattat politiska beslut gruppnivå och då är det rimligt att störst insatser ges till de med störst behov i vardagen och då behövs gruppindelningen. När man forskar behöver man också dela in folk i grupper för att kunna mäta behandlingsresultat resultatet av den forskningen avgör vilken vård som är bäst att ge.