Inlägg från: Anonym (Autistisk tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autistisk tjej)

Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer

Du har troligt missförstått det du läst. Högfungerande och lätt autism finns inte dessa begrepp bara förstör dels för att många tror att vi inte behöver någon hjälp och dels för att ingen vill se sig som lågfungerande. En högfungerande autist är alltså allt från Elon Musk till en person som bor på gruppboende med personal dygnet runt. 

I vilket sammanhang behöver du klargöra vilken nivå någon är på? Vad är syftet? Jag kan inte se någon praktisk betydelse för nivågruppering alls förutom när det kommer till vård och stödinsatser och det är inget man söker i Facebook grupper. 

Anonym (Kajsa) skrev 2024-01-30 11:29:09 följande:
    Jag har sett personer skriva att de kan ha lika stora svårigheter inom vissa områden som en person med autism nivå 3 och jag är med i en grupp där man inte vill att nivåer nämns. Kan hålla med om att högfungerande är missvisande men en person som inte behöver något stöd ska inte ha en diagnos överhuvudtaget. 

Jag vänder mig emot att man inte får säga att en person med nivå 3 har större behov. Det innebär inte att det inte kan vara tufft att ha nivå 1 och att det på andra sätt kan innebära lidande. 

Missförstått Tror jag inte jag har gjort. Av mina barn har ett autism nivå 1 och ett barn nivå 3. 

Vad har dina barns autism med att förstå regler i Facebook grupper att göra? 

Ja, det stämmer men det är objektiv fakta inte en åsikt. Autism är inte linjärt utan ett spektrum och man behöver dessutom inte uppfylla alla kriterier för att få en diagnos. Nivågrupperingen handlar om hur mycket hjälp man behöver inte om hur stora svårigheter man har. Jag har t.ex en släkting med autism nivå 2 som inte har några som helst problem med snabba förändringar medan jag som har nivå 1 har stora problem med det. Min släkting har istället andra problem som jag inte har alls. 

Att inte nämna nivåer alls är inte samma sak som att förneka dess existens. 

Anonym (E) skrev 2024-01-29 23:14:55 följande:

Tänker också på detta för i en situation där man söker stöd om ett problem är problemet mer relevant. Ibland kan icketal vara en faktor, ibland selektiv mutism etc men sånt tas med om det är nödvändig info.

Ja, precis och mutism är en egen diagnos inte en del av autismen.
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-01-30 23:04:08 följande:
    Att jag berättar det handlar mest om att förklara min bakgrund och intresse av frågan.
    Men nog måste man kunna sammankoppla graden av svårigheter med graden av hjälpbehov? 
    I dessa grupper ska detta inte diskuteras just för att man inte anser att vissa ska bedömas ha större behov/svårigheter än andra. Kan hålla med dig om att det i många fall är svårt att jämföra men i vissa fall är det faktiskt tydligt stora skillnader.

Graderna baseras endast på hjälpbehov det är så diagnoskriterierna ser ut. Det har inget med svårigheter alls att göra och det betyder att någon med nivå 1 kan ha större svårigheter med en enskild sak än någon med nivå 3. 

Jag förstår fortfarande inte syftet med att ta upp nivåer det märks ändå i vad man tar upp. Det används i princip alltid för att visa att någon inte är en grönsak vilket är förnedrande för de med nivå 3 och framställer de med nivå 1 som om de inte behöver någon hjälp alls. 

Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-04 00:28:39 följande:
    Visst är det utifrån hjälpbehov men man knappast hävda att svårigheter och hjälpbehov inte hänger ihop. Annars får du gärna ge exempel på hur det kan se ut när större svårigheter innebär lägre grad av hjälpbehov. 
    Att någon kan ha större  svårigheter inom ett enskilt område har jag aldrig argumenterat emot.  Däremot ser jag inte det som anledning att på det stora hela inte kunna säga att någon med nivå 3 har större svårigheter och behov. 

Återigen autism är ett spektrum och inte linjärt. Man kan ha stora svårigheter inom vissa områden som innebär ett omfattande hjälpbehov och inga svårigheter alls inom andra områden. Du kan inte ta på det stora hela det funkar inte så. 

Ska vi ta ett exempel så kan en person vara icke verbal, ha omfattande kommunikationssvårigheter och inte klara grundläggande behov som att gå på toa själv men personen har inga problem alls med att saker hastigt ändras och inga sensoriska svårigheter. Den här personen har autism nivå 3. 

En annan person lever mycket inrutat får ångest så fort något ändras, kan bara äta ett fåtal säkra maträtter och har svårt för ljud och ljus. Men personen är utbildad civilingenjör, jobbar hemifrån som programmerare och klarar av hem och hushåll själv. Den här personen har autism nivå 1. 

Ska dessa två personer gå ut och äta på restaurang kommer personen med autism nivå 1 ha mycket större problem än personen med nivå 3 som äter allt och inte har minsta problem med att ett barn skriker bordet bredvid och att menyn ändrats sen senast de var där. 

Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-04 09:40:18 följande:
    Jag trycker det är mycket märkligt att inte kunna se det som att vissa faktiskt har större svårigheter/behov. Det innebär inte att varje enskild del är svårare men de flesta delar är. På samma sätt har en person med mycket svår IF större svårigheter än en med lindrig. Eller varför är det mer ok att gradera?  För övrigt är det inte särskilt vanligt att en person med nivå 3 jan äta på restaurang utan större svårigheter. 

Autism är en svår diagnos att förstå för de flesta neurotypiska så du är långtifrån ensam om att inte fatta. Det är givetvis inte okej att gradera IF heller. 

Du har fortfarande inte förklarat varför det är så otroligt viktigt för dig att kategorisera andra människor. Du får gärna förklara det! För det mesta används dessa kategorier för att idiotförklara de med autism nivå 3 och insinuera att de med nivå 1 inte behöver någon hjälp, alla förlorar på det.  

Anonym (d) skrev 2024-02-04 18:02:37 följande:
    Varför skulle det inte vara okej att gradera IF?
    Det är ju något som vården gör. 
    Att söka vård och skriva i en Facebook grupp är inte samma sak. 
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-04 20:56:56 följande:
    Så vården kan använda gradering lindring, medelsvår etc men andra får inte göra det? Hur menar du? 
    Om någon vill be om stöd kan det vara behjälpligt att den tex berättar om diagnosen. Det är stor skillnad på lindrig och svår IF tex. 

Du frågade varför det är viktigt att kategorisera andra människor. Det är inte riktigt det det handlar om. Men om jag anonymiserat ber om råd i en viss situation avseende mitt barn är det lättare för andra att  förstå om jag nämner huruvida det gäller nivå 1 eller nivå 3. Självfallet förklarar inte det allt, det finns ju stora individuella skillnader och förutsättningar, men det ger en tydligare bild. 
    Är du emot att diagnosen autism sätts överhuvudtaget? Det är ju en slags kategorisering. 

Ja, precis. Det är okej när medicinska bedömningar ska göras men inte annars. Om man ska berätta om sin eller någon annans diagnos märks det på vilken nivå personen är på om det är relevant för det man pratar om. 

Nej, det är inte viktigt för okända att snoka i dina barns hälsotillstånd. Du kan be om hjälp utan att hänga ut sådan information. 

Varför skulle jag vara emot att diagnosen autism sätts? Jag tycker diagnosen i DSM- 5 är jättebra. Jag tycker det är super att de tog bort Asperger och införde nivå 1-3 istället men dessa nivåer är för vården inte för utomstående att använda när de diskuterar på Facebook. 

Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-04 22:22:30 följande:
    På vilket sätt är det relevant för vården men inte i övrigt? Ser ingen logik i det. Ger mig gärna exempel hur det används inom vården men ej i vardagliga livet. Bedömningen görs ju just för att det ska finnas en förståelse för hur person fungerar i vardagen. 

Okända människor snokar knappast i mina barns hälsotillstånd. Jag lämnar aldrig ut information som på något sätt skulle kunna spåras till dem. 

Om det nu så tydligt närks vilken nivå personen befinner sig på skulle väl nivåerna knappast vara aktuella inom vården heller. Då måste ju också diagnosen tydligt märkas och enligt ditt resonemang också vara onödig. 

För att vården ska ge medicinsk behandling det ska inte kreti och pleti göra. Jag förstår inte vad du vill ha exempel på, det används bevisligen i dagliga livet av dig exempelvis och jag tycker det är fel. Man får ingen extra förståelse av att använda ord som högfungerande, lindrig, svår, 1-3 mm i dagliga livet det är precis tvärtom förståelsen minskar. När man använder sådana uttryck sparkar man på de med nivå 3 och ser dem som idioter medan de med nivå 1 inte har några problem alls. Jag ska ge ett exempel på en fråga som kan komma upp på Facebook. 

Min dotter med högfungerande autism går tredje året på civilingenjörs programmet på KTH och sen universitet omorganiserades har hon inte fått det anteckningsstöd hon behöver vart kan vi vända oss? 

På vilket sätt bidrar ordet högfungerande i det här sammanhanget? Det används för att särskilja dottern, för att alla ska förstå att hon inte är som de dåliga autisterna som inte kan eller klarar något, hon är bättre än dem. 

Ett annat exempel: 

Min dotter med högfungerande autism ska snart börja första klass i skolan. Hon har varit på ett intro möte med personalen men är lite ängslig för allt nytt och säger att hon vill gå kvar på förskolan istället hur kan vi stötta henne? 

Vad bidrar ordet högfungerande med här? Det är återigen ett sätt att särskilja för alla vet att autister inte klarar ett skit så man måste berätta att dottern är en av de bra autisterna. 

När insatser ska ges har man fattat politiska beslut gruppnivå och då är det rimligt att störst insatser ges till de med störst behov i vardagen och då behövs gruppindelningen. När man forskar behöver man också dela in folk i grupper för att kunna mäta behandlingsresultat resultatet av den forskningen avgör vilken vård som är bäst att ge. 

Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-05 15:47:46 följande:
    Vem har sagt att någon annan ska ge behandling? Vem som ger medicinsk behandling har vi överhuvudtaget inte diskuterat. När det handlar om anpassningar i förskola/skola eller biståndsbedömningar kan nivån ge hjälp att förstå behovet, givet att man  också ser till de individuella behoven. Om någon vill förklara sina svårigheter ska den personen givetvis kunna nämna nivåbedömningen på samma sätt som den kan nämna diagnosen. 
    Jag kan hålla med om att begreppet högfungerande kan vara missvisande men det är inte det vi diskuterar. För att prata om exemplet med anteckningsstöd behöver du berätta varför hon har nekats. Personer med nivå 2 och 3 läser sällan på universitetet. Många som får pedagogiskt stöd har just autism nivå 1. Jag har träffat många och har sällan sett att någon har nekats. Det kanske ser olika ut i olika delar av landet men har svårt att se att motiveringen är qtt personen inte har autism nivå 2 eller 3. 
    Ditt andra exempel förstår jag inte riktigt. På vilket sätt hänger det ihop med nivåbedömningen? 

Du har gjort det. Du förstår inte skillnaden på en vårdpersonal och en helt okänd människa på Facebook. Det står dig fritt att välja att gå med i en annan grupp eller starta en egen om du inte gillar reglerna. 

Resten av ditt inlägg förstår jag inte alls, det verkar inte som att du läst inlägget du svarade på alls. 

Svar på tråden Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer