• Anonym (Anonym)

Sambo prioriterar datorn över våran nyfödda son

Vi fick våran son för 3 veckor sen och ändå sen dess har min sambo blivit allt mer och mer distanserad från oss, jag får nästan kräva att han ska ta sonen så att jag kan få duscha eller äta min mat efter han ätit sin då jag inte kan lägga ner sonen då han vaknar i stort med en gång när jag gör det. Ser han knappt när han kommer hem från jobbet utan han sätter sig med en gång vid sin dator och spelar, kollar serier eller pratar/spelar med vänner. Får även känslan att när han tog beslutet "tidigt" runt 22 på kvällen att komma och umgås med oss att han förtjänar en klapp på axeln men då lägger han sig i sängen, tar sonen om han vaknar för att avlasta mig lite, sätter på en serie och så går det 2-3 minuter så tar han telefonen och sätter sig och spelar något spel på den istället medans han håller sonen. Jag har haft rätt så mycket baby blues ändå sen han började med det och det gör mig otroligt ledsen, upprörd och arg samtidigt och får mig att känna mig så utnyttjad mer eller mindre. Har påpekat detta någon gång men då blir han irriterad på mig och då får jag känslan av att jag gjorde fel som påpekade detta medans han går tillbaka till datorn och inte kommer ut på 2-3 timmar.. Börjat bli lite tröttsamt och det tär på mig så otroligt mycket då jag inte har någon fritid alls just nu utan försöker lära känna våran son och ta hand om honom och komma in i rutiner, men jag bryter ihop snart totalt då jag har inte får känslan av att han tycker det är lika viktigg att hitta gemensamma rutiner och att han spenderar lite av sin tid att knyta an med sin son även om han fortfarande är väldigt liten? Känner mig väldigt elak att jag blir upprörd/arg på honom över detta men hjälper inte att prata med honom heller då han inte alls ser det på samma sätt.. Övertänker det allt för mycket på att jag överreagerar och bara ska låta han vara men det känns inte rätt att det ska vara så här, behövde bara få skriva av mig då jag inte orkar gå och bära på det längre... 😮?💨🥲
    Hur hade ni resonerat/hanterat detta om eran sambo/partner kommit med dessa tankarna till er? 

// 
    Förvirrad och sårad mamma 

• Svar på tråden Sambo prioriterar datorn över våran nyfödda son
  • Anonym (Den äldre generationen)
    Anonym (Kitty) skrev 2024-01-29 18:53:10 följande:

Packa lite saker och dra hem till dina föräldrar. Efter ett tag märker du om han saknar eller inte. Saknar han er så sätter du villkor för att fortsätta relationen, att han faktiskt gör sin del som förälder till ert barn. Saknar han er inte så har du tyvärr faktan att han inte bryr sig. Då får du fundera över om du har det bättre som ensamstående.

För min del finns det inget värre än att vara ensamstående i ett förhållande. Jag önskar att jag lämnat när mina barn var små. Nu gick jag inte förrän de var nästan tonåringar och såhär fem år senare har de inte ens sin pappa i sina liv. Så mycket brydde han sig om dem att de valde att bryta.

Som att alla föräldrar står med öppen dörr och välkomnar ett skrikande barn i sitt hem dygnet runt... skona mig säger jag om det.
  • Tow2Mater

Fast de ggr han håller barnet men kanske spelar något spel samtidigt kan du ju använda tiden till att bli just avlastad istället för att bli arg och upprörd? Låt honom sköta barnet på sitt sätt.

• Tecum
    Anonym (Den äldre generationen) skrev 2024-01-29 20:50:29 följande:
    Som att alla föräldrar står med öppen dörr och välkomnar ett skrikande barn i sitt hem dygnet runt... skona mig säger jag om det.
    Haha, ja vissa mammor tar för givet att mor-och farföräldrar ska ställa upp i alla lägen och ta hand om barnbarnen som om det vore deras egna barn. 
  • Anonym (Den äldre generationen)
    Tecum skrev 2024-01-29 20:57:26 följande:
    Haha, ja vissa mammor tar för givet att mor-och farföräldrar ska ställa upp i alla lägen och ta hand om barnbarnen som om det vore deras egna barn. 
    Vissa gör säkert det men att det ska tas för givet liksom?
    Jag är så klar med småbarn som man någonsin kan bli.
    Här är det inget gratishotell för gäster som förstör min nattsömn kan jag säga.
  • Anonym (A)
    Studentpappa skrev 2024-01-29 20:45:55 följande:

Nerds gonna nerd, inget nytt under solen. Kasta ut dumburken eller mannen. Finns ingen mjuk mellanväg som kommer lösa det.

+1
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2024-01-29 20:52:27 följande:

Fast de ggr han håller barnet men kanske spelar något spel samtidigt kan du ju använda tiden till att bli just avlastad istället för att bli arg och upprörd? Låt honom sköta barnet på sitt sätt.

Han ska ägna sig åt barnet som han är pappa till och inte sitta och spela
  • Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2024-01-29 21:20:18 följande:
    Han ska ägna sig åt barnet som han är pappa till och inte sitta och spela
    Men det gör han ju, samtidigt. Och det är upp till honom hur han gör det.

Som att säga åt en mamma att hon inte kan dricka en kopp ljummet kaffe medan hon ammar. Ar det så du tänker?
  • Anonym (Erfaren_man)

Han är ju en pojke, inte en man!

Men du måste väl ha känt honom i ett antal år innan du, av alla män, valde just honom att bli far till ditt barn? Så detta kan väl inte komma som en överraskning för dig?

• Anonym (qwerty)

Lämna honom. NU. Är han inte intresserad av barnet nu kommer han aldrig bli det. Han prioriterar sig själv, låser in sig i ett rum i flera timmar när han har en nyfödd bebis hemma. Ta loss alla sladdarna till hans dator och åk hem till hans föräldrar, säg att han inte hjälper till med barnet och du behöver stöd. Så får hans mamma skälla ut den värdelösa skithögen hon inte uppfostrat ordentligt. Man är två om att skapa barn och lika många att ta hand om det sedan.

• Anonym (Kitty)

Vem har sagt att ts föräldrar ska ta hand om barnet?

Men sorglig inställning tycker jag, mina föräldrar älskar både barn och barnbarn  och har alltid tagit emot med öppna armar. Och jag kommer göra likadant med mina barn. Behöver de mig så kommer jag finnas där.

Ni som inte vill öppna era hem för lite besök av barn och barnbarn måste givetvis inte. Ts föräldrar verkar ju dock inte ha något emot det eftersom hon funderar på att göra så.

Obs ni älskar säkert era barn och barnbarn också även om ni inte vill ta emot dem som gäster en längre stund i ert hem, men att inte ens ställa upp för sina barn när de behöver en är förkastligt tycker jag. Glad att jag har en familj, både föräldrar och syskon, där vi alltid är välkoma till varandra och särskilt om det är nöd och kris.

Svar på tråden Sambo prioriterar datorn över våran nyfödda son