• Anonym (Kvinna till änkeman)

Bråk om facebook

Gillar ni när era man gillar andra kvinnors inlägg/ bilder. Jag gör inte det. 
    För mig är det ett behov hos dem att bekräfta den andra kvinnan med att han ser o gillar vad hon gör och vill bli sedd tillbaka.Ett förtäckt flörtade som ska vara accepterat bara för det är fb.
    Vad säger era man när du talar om för dem att du inte gillar det o ber dem sluta.

• Svar på tråden Bråk om facebook
  • Anonym (skiter i det)

Jag skiter väl i vad han gör på fejjan.

Vi kan dessutom sitta och kommentera folk tillsammans. Snygga skådespelare, tvspelskaraktärer, modeller osv. Vi är så pass trygga i oss själva och varandra att vi kan titta på America's top model tillsammans eller båda tycka att Astarion är rätt sexig.

• Anonym (I-landsproblem)

Ett rent I-landsproblem och överkänsligt. Att han går in och gillar andras inlägg behöver inte betyda mer än att han bara gillar det. Snygga profilbilder brukar väl alltid gillas av fb-vänner, såväl kvinnors som mäns?

• Anonym (A)

Läste precis i en tråd här på FL att det är bara gamlingar som gillar andras inlägg m.m. på FB.

• Anonym (bortglömd möbel)

Ingen av oss är överkänslig så det lägger jag ingen tid på och han tycker inget heller om att manliga vänner gillar mina foton.

Han kanske hade tyckt något om de som skickar PM om han visste om det, men det är mellan mig och herrarna. Komplimanger är trevligt och eftersom min egen karl inte har haft vett att uppskatta mig de senaste sju åren eller så så kan väl andra få göra det.

• Anonym (S)

Har noll koll på om vilkas inlägg och bilder som min man gillar.
    Vem orkar hålla koll på det?

• Anonym (F)

Ni låter otroligt osäkra i er själva och i er relation. Snacka om att greppa efter halmstrån över saker att vara svartsjuk över. 

Hur gamla är ni? 

För ärligt talat, vem mer än gamlingar gör statusuppdateringar på Facebook nuförtiden? Ser ingen i min egen ålder (30+) som är aktiv på Facebook mer än att använda Messenger och skriva till varandra när man fyller år. Den enda jag ser som är aktiva på Facebook med inlägg nuförtiden är min svärmor (70+)...

Mitt råd till er? 
    Gör slut och jobba med er själva. Det är inte friskt att vara så svartsjuk att man skapar problem av att ens partner like:ar något och ser det som flirt...

• Anonym (korven)
    Anonym (Kvinna till änkeman) skrev 2024-01-30 17:39:27 följande:
    Bråk om facebook

Gillar ni när era man gillar andra kvinnors inlägg/ bilder. Jag gör inte det. 
    För mig är det ett behov hos dem att bekräfta den andra kvinnan med att han ser o gillar vad hon gör och vill bli sedd tillbaka.Ett förtäckt flörtade som ska vara accepterat bara för det är fb.
    Vad säger era man när du talar om för dem att du inte gillar det o ber dem sluta.

Jag förstår dig. Jag tycker inte det är sjysst beteende av honom.

Många i tråden stoltserar med hur obrydda de är. Jag tycker du verkar intuitiv och vet vad du känner i hjärtat och var dina gränser går.

Det viktigaste tycker jag är att man kan diskutera öppet med sin partner. Att partnern är villig att lyssna och respektera var ens gräns går. Dvs om du mår dåligt över hans lackande så borde han faktiskt sluta med det.

Om han absolut inte vill borde han kunna motivera varför och ändå visa empati för dig och att han förstår dina synpunkter, även om han väljer att inte agera efter dem.

Det handlar också om helheten. Ser han dig i vardagen?
  • Anonym (Mannen)

Beror på detaljerna.

Gilla en bild på en lättklädd kvinna eller någon som trycker upp tuttarna framför kameran tycker jag är olämpligt.

Att gilla en väns bild är helt normalt tycker jag.

Att gilla en tjejs bild med ett hjärta kan vara okej men det beror på vad det betyder för personen och vem det är. Om det är ett ex eller någon man tidigare haft något romantiskt eller sexuellt med så är det nog olämpligt. Eller om det är någon som man ser som en potentiell framtida partner.

En del psykologer menar att gilla andras bilder på sociala medier kan var en form av mikro-otrohet. Men det hänger på detaljerna. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (skiter i det) skrev 2024-01-30 17:48:12 följande:

Jag skiter väl i vad han gör på fejjan.

Vi kan dessutom sitta och kommentera folk tillsammans. Snygga skådespelare, tvspelskaraktärer, modeller osv. Vi är så pass trygga i oss själva och varandra att vi kan titta på America's top model tillsammans eller båda tycka att Astarion är rätt sexig.

Det är en helt annan sak när det kommer till skådisar och fiktiva karaktärer om man jämför det med personer som man känner eller är bekant med.

Jag har haft relationer där vi stått på krogen och pekat på killar och tjejer och pratat om hur snygga de var. Men jag har också haft relationer där min partner i hemlighet suttit och suktat efter något gammalt ragg på facebook, gillat bilder och skickat halvt olämpliga meddelanden.

Tryggheten beror inte bara på en själv utan också på relationen. En dålig relation kan förstöra ens egen trygghet.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (F) skrev 2024-01-30 19:09:27 följande:

Ni låter otroligt osäkra i er själva och i er relation. Snacka om att greppa efter halmstrån över saker att vara svartsjuk över. 

Hur gamla är ni? 

För ärligt talat, vem mer än gamlingar gör statusuppdateringar på Facebook nuförtiden? Ser ingen i min egen ålder (30+) som är aktiv på Facebook mer än att använda Messenger och skriva till varandra när man fyller år. Den enda jag ser som är aktiva på Facebook med inlägg nuförtiden är min svärmor (70+)...

Mitt råd till er? 
    Gör slut och jobba med er själva. Det är inte friskt att vara så svartsjuk att man skapar problem av att ens partner like:ar något och ser det som flirt...

Men osäker kan man bli av en dålig relation. Jag tycker man ska vara lite mer förstående för det.

Sen finns det ändå psykologer som menar att dessa småsaker är dåliga för relationen.

Och jag vet många mellan 40 och 50 år som lägger upp mycket på Facebook.

Man behöver inte göra slut för att jobba med sig själv. Faktum är att det kan vara sämre för då lär man sig inte att fungera i en relation. Det är för mycket fokus på en själv idag och inte hur bra man fungerar med andra. Det spelar ingen roll hur bra självkänsla man har om man beter sig som en röv när man ska kommunicera med andra.

Man ska inte anklaga andra för småsaker men att man blir svartsjuk kan vara ett tecken på att något annat är fel i relationen och då är det vad man ska arbeta på.

• cosinus

Var tvungen att kolla. Mina senaste två inlägg på fb gillades av 10 kvinnor och 9 män respektive 15 kvinnor och 16 män.

inga bilder, bara text. Det ens om en kul diskussion jag haft med ena tonåringen, den andra ett litet utbrott över en trafiksituation.

Nu är jag ingen person som lägger upp selfies, men jag tror nog det är så det brukar se ut. Har nog lika många män som kvinnor som vänner så det är nog rimligt. Gillar de inlägg jag tycker är kul oavsett kön på den som skrivit det och har helt ärligt ingen koll på vad min man gillar och inte gillar. Det tycker jag inte jag har att göra med.

• Anonym (...)

Vet inte vad era män sysslar med om ni blir betuttade

Min fru "gillar"  många bilder men inget jag bryr mig om. Hon är vänner men många män kan till och med åka och hälsa på dom utan att jag bryr mig.

Jag själv har enbart närmaste vänner på fb och är aldrig inne knappt

• Anonym (Mannen)
    Fiona M skrev 2024-01-30 20:01:14 följande:

Varför har du ens koll på vad han trycker gilla på?

Det är vanligt om man känner sig osäker i en relation. Osäkerheten kan beror på tidigare trauman, ibland redan från spädbarnsåldern, eller så kan det bero på att relationen i sig gör en osäker.

Sen kan det lätt spåra ur om man inte kommunicerar om det. Men då måste båda också vara tillräckligt mogna för att kommunicera på ett bra sätt annars kan det bli ännu värre.

• Everlo00ong

Haha betyder det om man är bisexuell och i ett förhållande så får man inte sätta likes på någons bilder? Helt befängt att bry sig om vad ens partner gillar på sociala medier.

Svar på tråden Bråk om facebook