• Anonym (TS)

    Kostnad för fotbollscup?

    Hej tänkte kolla på ett ungefär hur mycket ni betalar för fotbollscuper, förstår att det varierar, men på ett ungefär?

    Tänk följande förutsättningar,

    resa torsdag kväll, ca 30 mil enkel
    matcher fre-lör-sön
    logi i skola
    alla måltider 
    hemresa söndag kväll, ca 30 mil

    Hur mycket betalar ni för en sån cup?

  • Svar på tråden Kostnad för fotbollscup?
  • Anonym (Abc)

    Normalkostnaden brukar väl vara ca 4000 kr plus fickpengar i mitt barns lag. Sedan finns det ju dyrare cuper där det kan bli några tusenlappar till.

    Tycker du det känns som att ni får betala väldigt mycket? 

  • Anonym (D)

    Dottern var på Örebrocuppen förra året när hon skulle fylla 12 år. Resa från Stockholm, fredag-söndag, boende på hotell och mat. 

    Vi fick betala 2500 kr, men då betalades en del från lagkassan dit  tjejerna hade samlat in pengar då de sålt tulpaner, städat stadsdelen m.m., så jag vet inte  hur mycket totalkostnaden var. 

  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (Abc) skrev 2024-02-01 19:12:38 följande:

    Normalkostnaden brukar väl vara ca 4000 kr plus fickpengar i mitt barns lag. Sedan finns det ju dyrare cuper där det kan bli några tusenlappar till.

    Tycker du det känns som att ni får betala väldigt mycket? 


    Men det beror ju helt på lagets upplägg. Min dotters lag sålde grejor och samlade till lagkassan. Då betalade lagkassan det mesta och spelarna 500-1000 kr. 


    själva spelaravgiften (cup, boende och mat) på en vanlig ungdomscup är ju bara max 2000 kr, oftast lägre. 

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Tydligt) skrev 2024-02-01 19:29:01 följande:

    Men det beror ju helt på lagets upplägg. Min dotters lag sålde grejor och samlade till lagkassan. Då betalade lagkassan det mesta och spelarna 500-1000 kr. 


    själva spelaravgiften (cup, boende och mat) på en vanlig ungdomscup är ju bara max 2000 kr, oftast lägre. 


    Som sagt, för mitt barns lag är normalkostnaden ca 4000 kr. TS frågade vad vi brukade få betala, inte vad cupen kostar som man ju kan läsa på hemsidan.

    Tillkommer ju kostnad för resa dit, matstopp på vägen, ledarnas kostnad mm
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (Abc) skrev 2024-02-01 20:09:41 följande:
    Som sagt, för mitt barns lag är normalkostnaden ca 4000 kr. TS frågade vad vi brukade få betala, inte vad cupen kostar som man ju kan läsa på hemsidan.

    Tillkommer ju kostnad för resa dit, matstopp på vägen, ledarnas kostnad mm
    Och 4000 låter sjukt mycket för en vanlig helgcup. Det är vad Gothia kommer kosta ca och det är ju en veckolång cup. 
  • Anonym (D)

    Kollade på priserna för Örebrocupen i år, och där hamnar priset på ca 2000 kr/person med boende på skola,  mat torsdag kväll-söndag lunch och transport till matcher. Tillkommer resa med tåg eller bil. Lär hamna på ca 2500 kr/barn. 

  • Fliselisan
    Anonym (Tydligt) skrev 2024-02-01 20:45:58 följande:
    Och 4000 låter sjukt mycket för en vanlig helgcup. Det är vad Gothia kommer kosta ca och det är ju en veckolång cup. 
    Håller med. Det är väldigt dyrt för en helg. Ändå säljer vi saker flera gånger varje år, för största delen går till lagkassan. Varannan gång tackar vi nej ungefär, brukar avstå när det är för dyrt.
  • Anonym (Abc)
    Fliselisan skrev 2024-02-01 22:48:52 följande:
    Håller med. Det är väldigt dyrt för en helg. Ändå säljer vi saker flera gånger varje år, för största delen går till lagkassan. Varannan gång tackar vi nej ungefär, brukar avstå när det är för dyrt.
    Alltså, ts frågade vad vi brukade betala och jag svarade att vi normalt betalar ca 4000 för en cup i mitt barns lag, jag förstår inte riktigt syftet med att ifrågasätta det. 

    Men för att förtydliga lite mer:

    * De bor i princip alltid på hotell
    * De hyr minibussar att resa dit i
    * Varje spelare betalar utöver sin del för ca 1/5 för medföljande ledare (ca 5 barn/ledare)
    * De stannar och äter på vägen dit och hem
    * De arbetar inte in några pengar

    Totalt betalar vi ca 30 000 om året för fotbollen. Nu är visserligen mitt barn lite äldre, men har sett ut så sedan hon bytte till den här klubben när hon var 12. 
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (Abc) skrev 2024-02-02 09:30:10 följande:
    Alltså, ts frågade vad vi brukade betala och jag svarade att vi normalt betalar ca 4000 för en cup i mitt barns lag, jag förstår inte riktigt syftet med att ifrågasätta det. 

    Men för att förtydliga lite mer:

    * De bor i princip alltid på hotell
    * De hyr minibussar att resa dit i
    * Varje spelare betalar utöver sin del för ca 1/5 för medföljande ledare (ca 5 barn/ledare)
    * De stannar och äter på vägen dit och hem
    * De arbetar inte in några pengar

    Totalt betalar vi ca 30 000 om året för fotbollen. Nu är visserligen mitt barn lite äldre, men har sett ut så sedan hon bytte till den här klubben när hon var 12. 

    Ok det är en akademiklubb och en tonåring det handlar om. Då förstår jag.

    Breddklubbar och yngre barn bor sällan på hotell och hyr inte minibussar utsn föräldrar kör. 


    viktigt att förmedla att vanliga summor för en cup är ca 2000


     

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Tydligt) skrev 2024-02-02 10:18:41 följande:

    Ok det är en akademiklubb och en tonåring det handlar om. Då förstår jag.

    Breddklubbar och yngre barn bor sällan på hotell och hyr inte minibussar utsn föräldrar kör. 


    viktigt att förmedla att vanliga summor för en cup är ca 2000


     


    Var som sagt samma summor när hon bytte dit i 12-årsåldern och då var det inte ett akademilag. 

    Var inte supermycket billigare i förra klubben kanske 2500-3000 istället med skillnaden att man inte hyrde minibuss, föräldrarna som körde stod själva för bensinen, man tog med matsäck för ditresan och fickpengar för mat till hemresan (vilket ju också blir en kostnad men inte syns i inbetalningen till laget) och vi bodde i gymnastiksal. För mig som alltid körde så var det egentligen samma pris för bilkostnaden tillkom. 

    Den ökade kostnaden i nya klubben kommer framförallt från att de åker på fler läger och cuper, inte att de är hemskt mycket dyrare. 
Svar på tråden Kostnad för fotbollscup?