Anonym (K) skrev 2024-02-01 19:00:42 följande:
Förköpt oss anser jag inte att vi gjort. husen är inte billiga i Sveriges större städer. Vi har en belåning på ca 50% så det tycker jag är ok och förnuftigt. En hyres lägenhet på ca 100 kvm hade kostat ca 18-20000 kr så då anser jag att vi får mycket mer för pengarna i vårt hus.
vi har faktiskt haft inbrott. Om inget annat stack tjuvarna snabbt och väktare kom på plats Inom kort. Att kunna ha nattlarm efter det är skönt och att huset inte är ?obevakat? när vi inte är hemma
Spontant tänker jag att ni uppenbarligen inte bör peta i en enda vana, för typ varenda förslag som kommer upp beskriver du ju den fantastiska orsaken till utgiften.
Kan vi egentligen dra någon annan slutsats än att ni briljant spenderar och spenderat era pengar och helt enkelt lever perfekt utifrån era utgifter.
Vi prioriterar i viss utsträckning också vissa saker, men jag kan liksom inte se hur ni överhuvudtaget ska kunna kapa om allt ständigt är viktigt att prioritera, på den nivå ni har just nu.
Jag prioriterar också att ha städning i vardagen, men avbokar sommar och jul. Jag har månader så vi är snålare på mat, dryck och nöjen, just för att ha resurser till något större på huset, eller för att faktiskt arbeta ihop lite större budget. Vi har inte överhuvudtaget en boendekostnad i den nivå ni har, eller den typ av inkomst ni har, utan har ju en annan typ av ekonomi än den du beskriver.
Jag har ingen aning om den kvarts miljon ni lägger på boendet bara går till lån, eller om ni också amorterar i hög omfattning. Det jag däremot har en uppfattning om är att det inte spelar någon roll om vilka exakta inkomster man har om utgifterna snabbt äter upp lönerna. Just nu är nog de flesta mer prismedvetna men det är tämligen uppenbart att du visserligen vill spara, men att det mest verkar vara en fåfängd förhoppning.
Vill du spara, se till och skär ner utgifter 15%. Köp inte vin, eller på Systembolaget var 7:de helg. Säg nej till barnen ibland, nån enstaka gång och lägg inte 3500 på det varje månad trots att ni gillar det osv....