• Anonym (K)

Hjälp med budget

Familj på 2 vuxna och 2 barn. Bolån på 4,35 miljoner. Ser ni hur man hade kunnat trimma vår budget, tycker att det stuckit iväg med kostnaderna men ser inte hur jag kan få ner dem.
    Denna översikt visar inte transportkostnader då det är en annan budget.

Mat 8000
    Diverse, tex apotek, heminredning, glödlampor, blommor etc 1000
    Abonnemang 500
    Fritids 1097
    Systemet 500
    Lånekostnader 21700
    Försäkring 3000
    VA syd 1295
    El 3645
    Bredbanf 375
    Städ 3000 kr
    Barnen 3500
    Larm 485
    Sparande 4000
    Avrundat 51,000 kr 

• Svar på tråden Hjälp med budget
  • Anonym (Grundläggande mänsklig kunskap)

Det är nog ganska få familjer som på bara en sekund kan förbättra budgeten med 3000 kr i månaden.

Städ 3000 kr

Men ni kanske ser på denna för barnen livsnödvändig utbildning på ett annat sätt, att ni vuxna inte har tillräcklig kompetens för att på längre sikt lära dem städa,
    och därför har ni lejt in någon mer kompetent för att utbilda dem?
    Och om ni själva saknar denna kompetens så får ju även ni vuxna utbildning i hur man gör för att städa och hur man lär ut den för alla människor grundläggande kunskapen i städning till nästa generation?

Men jag tänker att i så fall borde det ju stå utbildning 3000 kr och inte städ?

F ö ser det ganska lätt ut för er att spara minst 10%, och i flera fall minst 20%, på flera av era utgifter. Detta tillsammans med de 3000 skulle ju göra stor skillnad för er familj varje månad.

• EpicF
    Anonym (K) skrev 2024-02-01 14:57:52 följande:

Tack. Får ta en runda och fundera vad som är ?lyx konsumtion? för mig. Inser att jag kunde förklarat bättre i TS att jag jagar en rimlig budget, vad som anses normalt. att klippa håret själv och aldrig köpa lull lull- inga problem om jag inte har pengarna. Men jag har pengarna men vill inte slösa och tänker att det är normalt att leva inom en viss norm Där frisör ingår? Eller? 

inser att barnens utgifter är höga men också skönt att ha en rejäl pott där för att slippa tjafs med mannen när läger, piano och nya ytterkläder Ska köpas. Han har pengar nämligen men kan vara lite snål?

Köper ni ofta nytt piano? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Grundläggande mänsklig kunskap) skrev 2024-02-01 19:47:24 följande:

Det är nog ganska få familjer som på bara en sekund kan förbättra budgeten med 3000 kr i månaden.

Städ 3000 kr

Men ni kanske ser på denna för barnen livsnödvändig utbildning på ett annat sätt, att ni vuxna inte har tillräcklig kompetens för att på längre sikt lära dem städa,
    och därför har ni lejt in någon mer kompetent för att utbilda dem?
    Och om ni själva saknar denna kompetens så får ju även ni vuxna utbildning i hur man gör för att städa och hur man lär ut den för alla människor grundläggande kunskapen i städning till nästa generation?

Men jag tänker att i så fall borde det ju stå utbildning 3000 kr och inte städ?

F ö ser det ganska lätt ut för er att spara minst 10%, och i flera fall minst 20%, på flera av era utgifter. Detta tillsammans med de 3000 skulle ju göra stor skillnad för er familj varje månad.

Förstår ju att kommentaren är ämnad att vara lustig. Jag  tycker nog också att städhjälpen bidrar till att barnen eventuellt får ett skevt intryck av hur man städar. Men vi städar utöver veckostädningen. Går nog inte en dag utan att jag dammsugar. Toaletterna får man ju ta emellan också. Samt undanplock såklart. Men grovstädandet ser såklart inte barnen. Jag vet bara inte hur vi ska hinna med det. Vi hade en paus ett tag för att spara pengar, men upplevde inte att vi hade 4 timmar på ett bräde att städa. Så vi började på torsdagen och höll på till söndagen utan att vi blev klara, och sen började vi typ om. Så upplevelsen var mycket stressig och huset kändes aldrig rent eller städat.
  • Anonym (K)
    EpicF skrev 2024-02-01 19:50:29 följande:
    Köper ni ofta nytt piano? 
    Jag tror du fattar att piano syftade på pianolektioner men bäst jag förtydligar 
  • Alessia

Mycket i din budget är poster som inte så lätt kan minskas, de har snarare tendens att öka eftersom de inte går att påverka särskilt mycket. Visst, lån kan omförhandlas, elbolag kan bytas, liksom försäkringar etc etc men det är inget man säkert kan räkna med. Bonus om man lyckas.
    Maten borde ni kunna pressa ner en tusenlapp åtminstone. Ni är fyra, vi är sex fyra rätt matglada tonåringar och vår matbudget är också 8000 just nu. Hämtmat är det inte fråga om, det händer inte, men vi äter heller inte blodpudding och falukorv om förstår vad jag menar. Vi gör i princip inköp för två veckor i taget efter veckomenyer. Beställer väldigt ofta via nätet och får hemkört vilket har hjälpt till att kapa våra matkostnader. Har en jättebra och pålitlig ICA-butik.
    Många har synpunkter på 500 för alkohol. Ingen överdriven summa alls. Som du skriver:  4 flaskor vin á 125 och vips är det 500. Har man vänner över på middag blir det ett par hundralappar till.

Städningen kostar förstås. Men om städning för er lätt bli ett tvisteämne är det värt pengarna. Vi hade tidigare  när barnen var små veckostädning och det kostade en del. Nu betalar vi för ordentlig storstädning före jul och före  skolavslutning samt fönsterputs utomhus tre ggr/år och städar själva för övrigt.

Barnen kostar ju i fritidsintressen, men har man ekonomisk möjlighet att satsa på deras fritid ser jag ingen anledning att snåla där.Kanske en femhundring kan kapas...
     Så, en tusenlapp på smartare mathållning och femhundra från barnkassan

1500 till sparandet. Alltid något! Så får vi hoppas på lägre räntor framöver....

• Anonym (Motstånd till budget)
    Anonym (K) skrev 2024-02-01 19:00:42 följande:

Förköpt oss anser jag inte att vi gjort. husen är inte billiga i Sveriges större städer. Vi har en belåning på ca 50% så det tycker jag är ok och förnuftigt. En hyres lägenhet på ca 100 kvm hade kostat ca 18-20000 kr så då anser jag att vi får mycket mer för pengarna i vårt hus. 

vi har faktiskt haft inbrott. Om inget annat stack tjuvarna snabbt och väktare kom på plats Inom kort. Att kunna ha nattlarm efter det är skönt och att huset inte är ?obevakat? när vi inte är hemma 

Spontant tänker jag att ni uppenbarligen inte bör peta i en enda vana, för typ varenda förslag som kommer upp beskriver du ju den fantastiska orsaken till utgiften.

Kan vi egentligen dra någon annan slutsats än att ni briljant spenderar och spenderat era pengar och helt enkelt lever perfekt utifrån era utgifter.

Vi prioriterar i viss utsträckning också vissa saker, men jag kan liksom inte se hur ni överhuvudtaget ska kunna kapa om allt ständigt är viktigt att prioritera, på den nivå ni har just nu. 

Jag prioriterar också att ha städning i vardagen, men avbokar sommar och jul. Jag har månader så vi är snålare på mat, dryck och nöjen, just för att ha resurser till något större på huset, eller för att faktiskt arbeta ihop lite större budget. Vi har inte överhuvudtaget en boendekostnad i den nivå ni har, eller den typ av inkomst ni har, utan har ju en annan typ av ekonomi än den du beskriver.

Jag har ingen aning om den kvarts miljon ni lägger på boendet bara går till lån, eller om ni också amorterar i hög omfattning. Det jag däremot har en uppfattning om är att det inte spelar någon roll om vilka exakta inkomster man har om utgifterna snabbt äter upp lönerna. Just nu är nog de flesta mer prismedvetna men det är tämligen uppenbart att du visserligen vill spara, men att det mest verkar vara en fåfängd förhoppning. 

Vill du spara, se till och skär ner utgifter 15%. Köp inte vin, eller på Systembolaget var 7:de helg. Säg nej till barnen ibland, nån enstaka gång och lägg inte 3500 på det varje månad trots att ni gillar det osv.... 
  • Anonym (Minni)

Anledningen till att folk har synpunkter på alkoholen är ju för att ts bad om input till hur hon ska minska sina kostnader, och då blir ju 500 kr på systemet en kostnad som faktiskt går att minska, i motsats till tex lån.

• Anonym (K)
    Anonym (Motstånd till budget) skrev 2024-02-01 20:19:55 följande:
    Spontant tänker jag att ni uppenbarligen inte bör peta i en enda vana, för typ varenda förslag som kommer upp beskriver du ju den fantastiska orsaken till utgiften.

Kan vi egentligen dra någon annan slutsats än att ni briljant spenderar och spenderat era pengar och helt enkelt lever perfekt utifrån era utgifter.

Vi prioriterar i viss utsträckning också vissa saker, men jag kan liksom inte se hur ni överhuvudtaget ska kunna kapa om allt ständigt är viktigt att prioritera, på den nivå ni har just nu. 

Jag prioriterar också att ha städning i vardagen, men avbokar sommar och jul. Jag har månader så vi är snålare på mat, dryck och nöjen, just för att ha resurser till något större på huset, eller för att faktiskt arbeta ihop lite större budget. Vi har inte överhuvudtaget en boendekostnad i den nivå ni har, eller den typ av inkomst ni har, utan har ju en annan typ av ekonomi än den du beskriver.

Jag har ingen aning om den kvarts miljon ni lägger på boendet bara går till lån, eller om ni också amorterar i hög omfattning. Det jag däremot har en uppfattning om är att det inte spelar någon roll om vilka exakta inkomster man har om utgifterna snabbt äter upp lönerna. Just nu är nog de flesta mer prismedvetna men det är tämligen uppenbart att du visserligen vill spara, men att det mest verkar vara en fåfängd förhoppning. 

Vill du spara, se till och skär ner utgifter 15%. Köp inte vin, eller på Systembolaget var 7:de helg. Säg nej till barnen ibland, nån enstaka gång och lägg inte 3500 på det varje månad trots att ni gillar det osv.... 

Tycker det är grymt att jag fått förslag och kommenterer på vårt sätt att spendera / prioritera. Det har tvingat mig att sätta ord på varför jag inte vill sänka kostnaden. Hade jag inte kunnat göra det så hade det bara varit att kapa utgiften. Vi har pengar till nuvarande budget, har väl bara känt att allt stuckit iväg och behövde fundera några varv på om det var värt det. 

mannen och jag har nu även diskuterat och vi vill behålla städningen men vi kommer sänka våra kostnader för hämtmat (har inte ens tagit med det i budgeten men låg på 2500 innan). Vi ska också tänka ett extra varv på diverse (som faktiskt även innehåller ved, mysbrasor men inte för värmens skull). annars kan vi nog inte göra så mycket.

skulle någon förlora jobbet hade vi självklart kapat abonnemang, städ, sett över Barnens Utgifter etc men just nu får det nog vara som det är. Behövde bara få lite feedback 

• Anonym (K)
    Alessia skrev 2024-02-01 20:04:24 följande:

Mycket i din budget är poster som inte så lätt kan minskas, de har snarare tendens att öka eftersom de inte går att påverka särskilt mycket. Visst, lån kan omförhandlas, elbolag kan bytas, liksom försäkringar etc etc men det är inget man säkert kan räkna med. Bonus om man lyckas.
    Maten borde ni kunna pressa ner en tusenlapp åtminstone. Ni är fyra, vi är sex fyra rätt matglada tonåringar och vår matbudget är också 8000 just nu. Hämtmat är det inte fråga om, det händer inte, men vi äter heller inte blodpudding och falukorv om förstår vad jag menar. Vi gör i princip inköp för två veckor i taget efter veckomenyer. Beställer väldigt ofta via nätet och får hemkört vilket har hjälpt till att kapa våra matkostnader. Har en jättebra och pålitlig ICA-butik.
    Många har synpunkter på 500 för alkohol. Ingen överdriven summa alls. Som du skriver:  4 flaskor vin á 125 och vips är det 500. Har man vänner över på middag blir det ett par hundralappar till.

Städningen kostar förstås. Men om städning för er lätt bli ett tvisteämne är det värt pengarna. Vi hade tidigare  när barnen var små veckostädning och det kostade en del. Nu betalar vi för ordentlig storstädning före jul och före  skolavslutning samt fönsterputs utomhus tre ggr/år och städar själva för övrigt.

Barnen kostar ju i fritidsintressen, men har man ekonomisk möjlighet att satsa på deras fritid ser jag ingen anledning att snåla där.Kanske en femhundring kan kapas...
     Så, en tusenlapp på smartare mathållning och femhundra från barnkassan

1500 till sparandet. Alltid något! Så får vi hoppas på lägre räntor framöver....

Ja hämtmat kan verkligen kosta! Ströp våra 2500 på hämtmat från budgeten innan jag la ut den här. För det mesta så onödigt! Så ska helt klart bli bättre på att laga och planera! Det tar jag till mig. 

Kan ni ha 4 tonåringar på 8000 så kan vi. 

Men som jag skrev till en annan, jag har tacksamt tagit emot allas input och beklagar om jag verkat otacksam, men det har hjälpt mig att landa i att vår budget nog får vara som den är med vissa justeringar runt hämtmat och bättre planerade inköp. Har även talat med mannen om den som känner likadant. 

• Anonym (K)
    Hjelm skrev 2024-02-01 19:45:12 följande:

Utan att lägga någon värdering i själva konsumtionen kan man väl säga att 500 på alkohol är en lyx och inget nödvändigt.

Absolut. Håller med 100%. Men det har varit super att få input från olika vinklar. Vissa tycker det är en hög post, andra låg. men håller helt med att det inte är en måste post. Hade vi varit tvungna att krympa budgeten hade den fått stryka på foten 
Svar på tråden Hjälp med budget