Inlägg från: Anonym (Mamsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamsen)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

I veckan hade vi utvecklingssamtal i skolan för vårt barn. Samtalet skedde på fritidstid. Efteråt lämnade jag kvar barnet i skolan och åkte hem. Ingenstans framkom någon information som kunde tolkas som att detta avvek från vanlig fritidsdag. Vårt barn har en fritidsaktivitet i lokal precis intill till skolan som skedde samma dag, så hen önskade därför få stanna kvar och gå direkt dit.

När hen kom hem visade det sig att personalen verkade helt ovetande om att hen skulle gå. Hen fick inget mellis, utan en i personalen grävde fram ett gammalt äpple (i vanliga fall serveras en ordentligt grov smörgås med antingen yoghurt eller ägg till). 

Jag har inte hunnit prata med dem själv än, men är det kutym att avsluta dagen efter utvecklingssamtalet?

• Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 09:20:43 följande:

Märkte de inte att du lämnade barnet kvar?

Ja, de tog nog för givet att du skulle ta hem barnet. 

Nej, barnet gick själv tillbaka till fritids. 

Mycket märkligt av dem tycker jag. Sådant får man i så fall avisera på förhand. 
  • Anonym (Mamsen)
    Jemp skrev 2024-02-02 09:32:07 följande:

Jag har lämnat kvar i liknande fall, beror på tid. 

Däremot ser till att personalen har koll på när han går och kommer. Utvecklingssamtalen i sig har de aldrig koll på.

Har de så ont om mat att ett barn mer eller mindre spelar roll, alltså? 

Tydligen hade de ätit mellis under tiden som vi haft vårt samtal. Mellistiden varierar lite beroende på vad de gör och igår hade de tidigarelagt melliset för att äta utomhus. Mitt barn missade mellis och istället för att spara en macka, grävde man fram ett litet äpple. Hade jag vetat att de skulle ändra mellistiden, hade jag så klart tagit med eget. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (ME) skrev 2024-02-02 09:33:34 följande:

Var du tydlig med att barnen bara förväntades vara borta en stund och sen komma tillbaka en ungefärlig tid?

När vi hade barn på fritids så meddelades det när de inte förväntades ha ansvar för barnet. Så var du tydlig med att barnet skulle vara borta ungefär en halvtimme eller fick de bara veta att barnen lämnar för samtal en viss tid?

Fritids har bra koll på barnens samtalstider. Inte minst eftersom det sitter lappar uppe där barn och tid framgår. Barnet gick själv tillbaka till fritids efter samtalet. Jag utgick från att verksamhet bedrevs som vanligt, eftersom ingen sagt något om att man förväntades gå hem efter samtalet. Flera föräldrar deltar till exempel på distans och den informationen har inte fritids. De vet bara när barnet ska infinna sig på samtal.
  • Anonym (Mamsen)
    Jemp skrev 2024-02-02 09:39:47 följande:
    Jaha. Ja det var såklart omöjligt för de att veta om du inte meddelat. 
    Men de visste ju inte ens om jag skulle dyka upp eller inte. Flera samtal sker på distans och det har fritids ingen info om. Det är ju otroligt märkligt att utgå från att barnen går hem, utan att meddela att man förväntar sig det. Jag åkte tillbaka och jobbade igen. Jag åkte inte hem och var ledig resten av dagen. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:06:02 följande:
    Kanske där det krockade. Ditt barn visste ju att du skulle komma och sade väl det till personalen, och då trodde de att du skulle hem efteråt. De som ska fortsätta arbeta tar mötet digitalt.

Hur vet du att personalen på fritids inte har koll? 
    För att jag pratade med dem förra veckan, då jag såg lappar med dagens samtalsbarn överallt. De berättade då att de måste ha så, för att kunna skicka iväg rätt barn vid rätt tid. De vet inte om förälder närvarar på plats och hämtar upp barnet, så de skickar alla barn till anvisad plats vid rätt tid. 
  • Anonym (Mamsen)
    Fjäril kär skrev 2024-02-02 12:29:49 följande:

Till syvende och sist är det alltid du som förälder som måste vara tydlig med information om hur ditt barn ska närvara eller inte i samband med utvecklingssamtal. 

Ska ditt barn äta mellis - var tydlig med det. Du kan inte anta att det är som vanligt och i synnerhet inte under dagar som är uppdelade i utvecklingssamtal.  Då är det extra viktigt att upplysa om vem som ska hem och vem ska äta osv.   Fritids kan inte hålla koll på allt och i synnerhet inte under dagar som dessa när en del barn kanske också får ändrade planer när föräldern dyker upp. En del kan ju ha löst dagen och kan gå hem, en del måste ta det digitalt fast man sagt att man kommer osv. Då måste man kommunicera med personalen. 

Du skulle ha säkerställt med personal på plats när du kom att ditt barn ska ha mellis innan ni gick iväg på samtalet. 

Fast ordinarie mellistid hade inte krockat med samtalet. Nu valde de, mycket hastigt, att ändra tid för att kunna äta utomhus. Det skulle väl skolan ha kommunicerat lika väl?
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:53:52 följande:
    Fast barnen kan ju berätta att idag kommer min mamma, vi ska på möte. 
    Jag visste faktiskt inte om jag skulle närvara fysiskt förrän samma förmiddag, så hon visste inte det förrän jag dök upp.
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:55:50 följande:
    Vem ska de meddela? De trodde ju inte att ditt barn skulle komma tillbaka.  
    Det är ju det som är problemet. De utgår från saker utan att ha grund för det. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Pia) skrev 2024-02-02 12:56:53 följande:

Lite konstigt du skriver att barnet önskade vara kvar. Är ju inte det som avgör om man har rätt till fritids. Hade hen fått följa med hem om hen önskar det då? Och hade du meddelat fritids det? Om utv samtal sker efter skoltid sent på em är det ganska vanligt att barnet går hem efter. Det bästa är väl att vara tydlig med vad ni tänkt. Är det mindre barn är det ju lämpligt att ha dialogen direkt med fritidspersonalen. 

Samtalet skedde direkt i skiftet mellan lektion och fritids. Alltså väldigt tidigt. Jag arbetar ju, så varför menar du att barnet inte skulle ha rätt till fritids?
  • Anonym (Mamsen)
    Jemp skrev 2024-02-02 13:00:44 följande:
    Problemet är ju inte utvecklingssamtalet i sig utan att barnen inte var där när det var mellis. Hen missade när det serverades, och fick nåt annat istället.
    Problemet är att man förväntar sig och utgår från saker utan att kommunicera det innan. Därför undrade jag om det var kutym att avsluta dagen när utvecklingssamtalet var över. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 13:00:26 följande:
    Då är det väl bara att säga till nästa gång. Du gör en höna av en fjäder.
    Jag gör ingenting. Jag undrade i min trådstart om det var kutym att gå hem direkt efter samtal och därmed avsluta dagen. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Pia) skrev 2024-02-02 13:05:27 följande:
    Därför att du skrev att barnet önskade bara kvar, som att det var valbart. Hen hade alltså kunnat välja att gå hem? Ja om du jobbar har du rätt till fritids men då är det ju inte något barnet önskar eller inte önskar. Det är många som tar med barnet hem efter utv samtal om man ändå åkt till skolan på em. Så ja det är bra att vara extra tydlig så det inte blir fel. 
    Hade barnet velat gå hem, hade jag åkt hem och fortsatt min arbetsdag från mitt hemmakontor. Så ja, det var valbart. Det hade dock inte påverkat mitt arbete, annat än adress jag arbetade på. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-02-02 13:09:13 följande:

Det blev alltså ett missförstånd EN gång? Känns onödigt att hänga upp sig på det.
    De missade att ditt barn skulle tillbaka men lyckades hitta ett äpple. Det värsta som hände var att ditt barn fick komma hem lite hungrigare än vanligt.

Förstår att man som förälder kan bli lite upprörd i stunden, men sen är det väl bara att släppa det och nästa gång veta om att dessa dagar blir röriga för personalen och vara lite tydlig själv att barnet kommer tillbaka sen.

Men läs frågan istället för att utgå från att jag är upprörd och vill vända upp och ner på världen. Jag undrar om det är kutym att gå hem. Om det är så det brukar fungera. Vi har inte fått delta på plats tidigare. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Pia) skrev 2024-02-02 13:55:57 följande:
    Nej de hade kanske inte påverkar ditt arbete om barnet är så stort att det klarar sig själv. Men det hade påverkat fritids. Om det är så lösa boliner att barnet kan vara hemma när det önskar så är det bra att vara tydlig med fritids när det faktiskt ska vara där. 
    Du läser verkligen in saker som inte finns. Mitt barn har aldrig frånvarat från fritids vid andra tillfällen än sjukdom och någon enstaka fredag när vi åkt till landet direkt efter att skolan slutat, vilket vi då meddelat i god tid innan. Eftersom jag ändå befann mig på skolan, undrade jag om barnet vill gå hem eller stanna kvar och gå direkt till sin aktivitet. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Bisse) skrev 2024-02-02 16:37:12 följande:

Men vänta lite. 

Du skrev att det satt listor för att fritidspersonalen skulle veta när de skulle skicka iväg vilket barn. Föräldrarna hämtar alltså inte barnen utan barnen ska ensamma gå till iup:n och möta lärare och förälder där? Känns väldigt dumt att lägga det ansvaret på fritids. De brukar ha fullt upp redan som det är. 

Innebär det även att du inte följde ditt barn tillbaka till fritids och såg till att det fanns personal som noterade att han var där? 

Det är ju som gjort för att det ska bli missar och barn inte veta vart de ska. Det självklara här hos oss är att det är föräldrarna som sköter logistiken kring iup. 

Och visst sa du att ditt barn går till sin aktivitet själv från fritids? De släpper alltså iväg barnet utan att de ser att en annan vuxen tar över? Jag tror inte att vårt fritids tillät sånt. Hur gammalt är barnet? 

Barnet är 8 och det är från den åldern de får gå hem själva från fritids. Och ja det stämmer att de skickar in barnen till klassrummet och att barnet själv går tillbaka till fritids sen. Ganska många barn hade inga föräldrar närvarande, utan på länk istället. 

Det roliga är att fritids i vanliga fall är väldigt noga med säkerhet. Man får absolut inte hämta om man inte är uppskriven på lista som "känd" hämtare och det sagts till i förväg att känd hämtare ska hämta. Men inne på fritids verkar de gå löst, så att säga. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (D) skrev 2024-02-02 16:42:56 följande:

Du åkte hem? Hem som i hem och jobbade? Om inte så är det självklart barnet inte kan vara kvar. Fritids är för arbetande/studerande föräldrar. 

Ja det är självklart att jag åkte tillbaka och arbetade. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-02-02 18:14:09 följande:

Ts du skrev att ditt barn fick välja - följa med hem eller gå till fritids efter samtalet.

Om barnet valt hem - hade du då kontaktat fritids och talat om det?

Självklart, då hade det ju avvikit från ordinarie schema. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-02 19:26:39 följande:
    Tror ts har mött barnet i skolan. Så det är ingen som checkat ut barnet därifrån. Barnet har direkt efter skola och utv samtal gått till fritids som vanligt.
    Korrekt uppfattat. Jag gick direkt till våningen där samtalet skulle vara. Allt enligt instruktion. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 19:28:25 följande:
    Klart som tusan man kan "kosta på sig" en halvdag ledigt vid 1-2 tillfällen om året?
    Gör en grej av det o ta med ungen på nått kul efteråt innan man åker hem?

Jag brukar passa på att kompa hem efter lunch 1-2gånger/ vecka när mina barn bor med mig för att kunna hämta direkt efter skolan, så att de inte behöver vara på fritids varje dag.....
    Men du, nu skulle ju barnet tillbaka till huset precis bredvid skolan för att vara med på sin fritidsaktivitet, som inte gick att avstå från då det var föreställning idag. Och mitt barn tyckte att det var trevligare att hänga i skolan där ungefär 10 kompisar också skulle vidare till ovan nämnda aktivitet. Jag kostar på mig lediga dagar då och då, inte minst på våren då vi gärna åker till landet så fort skolan slutar på fredagar. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (N) skrev 2024-02-03 19:35:55 följande:
    Men nu kan TS skicka ett mejl varje dag "Hej idag tänkte vi inte heller avvika från tiderna". 
    ;) 
    Jag ska börja med det. Tider har vi så klart angett för länge sen. Liksom tid för både sportlov och påsklov eftersom dessa skulle anges nyligen. 
Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?