• Anonym (Mamsen)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

I veckan hade vi utvecklingssamtal i skolan för vårt barn. Samtalet skedde på fritidstid. Efteråt lämnade jag kvar barnet i skolan och åkte hem. Ingenstans framkom någon information som kunde tolkas som att detta avvek från vanlig fritidsdag. Vårt barn har en fritidsaktivitet i lokal precis intill till skolan som skedde samma dag, så hen önskade därför få stanna kvar och gå direkt dit.

När hen kom hem visade det sig att personalen verkade helt ovetande om att hen skulle gå. Hen fick inget mellis, utan en i personalen grävde fram ett gammalt äpple (i vanliga fall serveras en ordentligt grov smörgås med antingen yoghurt eller ägg till). 

Jag har inte hunnit prata med dem själv än, men är det kutym att avsluta dagen efter utvecklingssamtalet?

• Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?
  • Anonym (Anna)

Märkte de inte att du lämnade barnet kvar?

Ja, de tog nog för givet att du skulle ta hem barnet. 

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 09:20:43 följande:

Märkte de inte att du lämnade barnet kvar?

Ja, de tog nog för givet att du skulle ta hem barnet. 

Nej, barnet gick själv tillbaka till fritids. 

Mycket märkligt av dem tycker jag. Sådant får man i så fall avisera på förhand. 
  • Anonym (B)

Ja det är väl det logiska att hämta hem eftersom du ändå var där.

• Jemp

Jag har lämnat kvar i liknande fall, beror på tid. 

Däremot ser till att personalen har koll på när han går och kommer. Utvecklingssamtalen i sig har de aldrig koll på.

Har de så ont om mat att ett barn mer eller mindre spelar roll, alltså? 

• Anonym (ME)

Var du tydlig med att barnen bara förväntades vara borta en stund och sen komma tillbaka en ungefärlig tid?

När vi hade barn på fritids så meddelades det när de inte förväntades ha ansvar för barnet. Så var du tydlig med att barnet skulle vara borta ungefär en halvtimme eller fick de bara veta att barnen lämnar för samtal en viss tid?

• Anonym (Mamsen)
    Jemp skrev 2024-02-02 09:32:07 följande:

Jag har lämnat kvar i liknande fall, beror på tid. 

Däremot ser till att personalen har koll på när han går och kommer. Utvecklingssamtalen i sig har de aldrig koll på.

Har de så ont om mat att ett barn mer eller mindre spelar roll, alltså? 

Tydligen hade de ätit mellis under tiden som vi haft vårt samtal. Mellistiden varierar lite beroende på vad de gör och igår hade de tidigarelagt melliset för att äta utomhus. Mitt barn missade mellis och istället för att spara en macka, grävde man fram ett litet äpple. Hade jag vetat att de skulle ändra mellistiden, hade jag så klart tagit med eget. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (ME) skrev 2024-02-02 09:33:34 följande:

Var du tydlig med att barnen bara förväntades vara borta en stund och sen komma tillbaka en ungefärlig tid?

När vi hade barn på fritids så meddelades det när de inte förväntades ha ansvar för barnet. Så var du tydlig med att barnet skulle vara borta ungefär en halvtimme eller fick de bara veta att barnen lämnar för samtal en viss tid?

Fritids har bra koll på barnens samtalstider. Inte minst eftersom det sitter lappar uppe där barn och tid framgår. Barnet gick själv tillbaka till fritids efter samtalet. Jag utgick från att verksamhet bedrevs som vanligt, eftersom ingen sagt något om att man förväntades gå hem efter samtalet. Flera föräldrar deltar till exempel på distans och den informationen har inte fritids. De vet bara när barnet ska infinna sig på samtal.
  • Jemp
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 09:34:56 följande:
    Tydligen hade de ätit mellis under tiden som vi haft vårt samtal. Mellistiden varierar lite beroende på vad de gör och igår hade de tidigarelagt melliset för att äta utomhus. Mitt barn missade mellis och istället för att spara en macka, grävde man fram ett litet äpple. Hade jag vetat att de skulle ändra mellistiden, hade jag så klart tagit med eget. 
    Jaha. Ja det var såklart omöjligt för de att veta om du inte meddelat. 
  • Anonym (Beror på)

Om du ändå var ledig efter samtalet så skulle barnet så klart inte vara på fritids. Om du behövde fortsätta jobba skulle barnet så klart gå sin vanliga tid.

• Anonym (Mamsen)
    Jemp skrev 2024-02-02 09:39:47 följande:
    Jaha. Ja det var såklart omöjligt för de att veta om du inte meddelat. 
    Men de visste ju inte ens om jag skulle dyka upp eller inte. Flera samtal sker på distans och det har fritids ingen info om. Det är ju otroligt märkligt att utgå från att barnen går hem, utan att meddela att man förväntar sig det. Jag åkte tillbaka och jobbade igen. Jag åkte inte hem och var ledig resten av dagen. 
Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?