Inlägg från: Anonym (Psss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psss)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:06:02 följande:
    Kanske där det krockade. Ditt barn visste ju att du skulle komma och sade väl det till personalen, och då trodde de att du skulle hem efteråt. De som ska fortsätta arbeta tar mötet digitalt.

Hur vet du att personalen på fritids inte har koll? 
    Fast personalen vet ju inte om en förälder ska tillbaka och jobba eller inte efter ett utv samtal. Har man ett utv samtal tidig eftermiddag är det ganska sannolikt att man ska fortsätta jobba. Bara för att man får smita ifrån jobbet en stund för att gå på samtal så betyder det inte att man får smita för dagen. 

Finns inget som säger att man har möte digitalt bara för att man ska fortsätta jobba. Speciellt alla som jobbar hemifrån nu har i regel ganska nära till skola från hemmakontoret och kan absolut befinna sig fysiskt på utv samtalet även om man ska fortsätta jobba. Jag jobbar inte hemifrån men jobbar ändå nära mitt barns skola. Så häromdagen kunde jag smita iväg en stund. Den var på fm så självklart kunde jag inte gå ifrån jobbet för resten av dagen för det. 

Uppenbarligen har personen på fritids ingen koll eftersom att de har tagit för givet något. 
  • Anonym (Psss)
    Jemp skrev 2024-02-02 09:39:47 följande:
    Jaha. Ja det var såklart omöjligt för de att veta om du inte meddelat. 
    Tycker precis tvärtom. Eftseom ts inte meddelat något till fritids så borde de ha tagit för givet att barnet skulle gå sin vanliga vistelsetid. Dvs att barnet skulle vara på fritids den eftermiddagen. 

Så funkar det väl på alla ställen. Att man meddelar om man gör annorlunda. 

Om mitt barn står uppskriven till kl 17 varje dag på fritids så springer jag ju inte runt och påpekar och påminner om det varje dag till personalen. Däremot den annorlunda dagen när jag ska gå tidigare från jobbet och kan hämta redan 15. DÅ meddelar jag personalen att jag tänker frångå vistelsetiden. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (B) skrev 2024-02-02 09:26:39 följande:

Ja det är väl det logiska att hämta hem eftersom du ändå var där.

? Jag hade utv samtal i veckan med mitt barn på fm. På plats. Varför är det logistik att jag skulle ha fått gå hem från jobbet för resten av dagen bara för att jag gick på 30 minuters utv samtal? Självklart behövde jag gå tillbaka till jobbet efteråt. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:21:16 följande:
    Och TS har tagit för givet att de visste att han skulle komma tillbaka. Fast hon vet att de inte har koll.

Sedan förstår jag inte problemet, det är väl bara att vara tydligare nästa gång. 
    På vårat fritids gör man tvärtom. Meddelar om man avviker från vistelsetiden. Det verkar ju ändå smidigare. Jobbigt att varje dag påpeka att "idag är det som vanligt". 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:22:37 följande:
    Fast du vet att de inte har koll, så meddelar du inte?
    Hon har inte sagt att hon visste att personen inte har koll på vistelsetiden.

Hon sa att personalen inte har koll på om föräldrar kommer närvara fysiskt eller inte och därför kan personalen inte ta för givet vilken vistelsetid barnen har.

Fast i själva verket spelar det ingen roll om personalen är medvetna om mötet sker digitalt eller ej. För föräldrar som kan närvara slutar inte nödvändigtvis sin arbetsdag bara för att man smiter iväg på utv samtal. Så det är ointressant om personen vet om man ska närvara eller ej. 

Det enda som är intressant för personalen är om man ändrat vistelsetiden. Och det har ts inte gjort. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:27:09 följande:
    Har du samtal med skolan varje dag?
    Nej men även om jag hade haft det hade jag fortfarande bara meddelat fritids om mitt barn ska avvika från tidigare uppgjort vistlesetid. Så antal utv samtal är ointressant för vårat fritids policy. Man meddelar helt enkelt om man tänker göra annorlunda än tidigare överenskommelse. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (N) skrev 2024-02-02 13:42:31 följande:

Riktigt konstigt beetende. De får väl gå efter  barnens tider och inte anta och gissa.
    Det är inte alls självklart att man är ledig efter utvecklingssamtalet. 
    En del får fortsätta jobba.

Exakt. Pedagogerna ska utgå från tidigare angiven vistelsetid om inte föräldrarna har sagt annat. I det här fallet har föräldrarna inte meddelat annorlunda. Alltså får pedagoger anta att barnet ska gå som vanligt. 

Så de här i tråden som resonerar tvärtom. Att föräldrarna ska meddela om man tänker göra som vanligt. Helt bakvänt. Måste ju vara lättare att ha som regel att meddela om man ska göra annorlunda. 

Nej det kanske inte var så farligt denna gång. Man gjorde vad man kunde och rotade fram ett äpple. Ingen big deal kan tyckas. Men det hade kunnat gå dåligt. Barnet kanske aldrig kom fram till fritids när det gick själv från skolan. Fritids sitter i godan ro och tror att barnet är hemma. Föräldrar sitter i godan ro och tror att barnet är på fridits. Så jo det är en allvarlig brist i rutinerna för fritids att de har tagit för givet något som de inte skulle. 

Och huvudansvaret låg självklart inte hos föräldrar. De har inte sagt att de ska hämta tidigare. Alltså gäller den ordinarie tiden. Fritids å andra sidan har bara gissat och det hade kunnat få allvarliga konsekvenser. Som tur var i detta fall inte värre konsekvenser än sämre mellis. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-02-02 15:43:19 följande:

Hur kan detta kräva en fyra sidor lång tråd? Ni har verkligen inga stora problem i livet. 😄😄😄

Du bidrog själv med att göra tråden ännu längre
  • Anonym (Psss)
    Jemp skrev 2024-02-02 16:23:05 följande:
    Jag (som förälder) tänker att jag checkar ut barnet från fritids vid utvecklingssamtalet och det därför är mitt ansvar att se till att han kommer fram och blir uppmärksammat av personalen innan jag går hem.  
    Jag fattar det som att ts mött upp barnet i skolan och sen har barnet gått själv från skolan till fritids.  Inte konstigare än att barnet dagligen går mellan skola och fritids utan föräldrar. Är ju ingen föräldrar som checkar in sitt barn på fritids efter skolan.

Just därför fritids/skolans rutiner på vilka som ska vara där måste funka. Många barn går själva till frids/skolan på morgonen. Barn går själva mellan fritids och skola. Och barn går hem själva efter skolan/fritids. Så både skola och fritids måste ha koll på vilka som är där. 

Tex. Om något barn saknas på uppropet på morgonen i skolan rigner de direkt hem för att kolla vart barnet är. Med största sannolikhet har en förälder glömt sjukanmäla. Men de måste kolla så att inget hänt på vägen till skolan. 

Samma när barnen kommer till fritids efter skolan. Personalen prickar av vilka som är där. Stämmer det inte mot de som är anmälda måste man ju även här kolla av varför det inte stämmer. 

Väldigt viktigt att dessa rutiner funkar även om det i 99.99 procent av fallen  är föräldrar som glömt att sjukanmäla, anmäla ledighet, gå hem tidigare osv. För den där gången nåt annat hänt är det inte kul annars. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Bisse) skrev 2024-02-02 15:55:07 följande:

En kommunikationsmiss. Jag brukar säga att det är den som är på jobbet som har största ansvaret för att kommunikationen funkar, så i ert fall är det ju fritidspersonalen. Men det hade också varit enkelt för dig att säga typ: då är vi tillbaka om en halvtimme igen, när ni gick, bara för att stämma av. 

Vi brukar ta ledigt resten av dagen vid iup, men jag vet inte hur andra gör. 

Ts var ju inte på fritids. Hon mötte barnet i skolan och sen gick barnet till fritids efter skolan utan förälder vilket barnet antagligen även gör alla andra dagar. 
Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?