Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 11:34:17 följande:
    Det var nog längesen en damklippning gick på några hundra, om man inte går till en svartsalong. Här i stan varierar det från 500- 1500 kr.
    500 kr betalar jag och då är det på en trevlig salong mitt i centrum av vår stad. 1500 kr för en klippning låter vansinnigt. 1500 kr betalade jag inte ens sist jag var och klippte mig och slingade håret i två nyanser. 1200 tror jag det gick på. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-03 14:15:22 följande:
    Det är inte fullt så enkelt som du ser det. Alla kan inte plugga eller vara såpass bra entreprenörer att dom kan ta sig fram utan utbildning. Sen har jag själv svårt att förstå varför man väljer ett yrke med låg lön eftersom förutsättningar kan ändras. Man kan bli ensamstående förälder från en dag till en annan t ex.

Även om man har en lön mellan 50'-60' så har det blivit svårt nu för vissa grupper, som ensamstående med flera barn. Trots om man som jag tjänat ihop en bra summa pengar så har/(hade?) bostäder i storstadsområden ett högt pris, då behöver man låna mkt och blir räntekänslig. För många har sparkapitalet ätits upp vid det här laget. Med barn går det inte heller att bo hur litet som helst.

Om man tänker sig relativa låginkomsttagare som lägger pengar på grejer dom egentligen inte har råd med, ja det är inte det klokaste. Just dom vet jag inte hur dom resonerar. 

Eller medelklassfolk som drar på sig stora lån dom klarar i goda tider men inte så bra i sämre för att ha en hög standard, det är inte heller så jäkla smart. Där tycker jag att riksbanken kunde ha agerat bättre med inte fullt så låga räntor+höga priser på bostäder. Då får man den räntekänsligheten just vi i sverige har som inte finns på samma sätt i resten av Europa.

Ja, det är ett stort problem att svenska folket har så mycket skulder och att många inte klarar en helt normal räntenivå som vi har nu. 

Att räntan går upp och ner är ju självklart. Bankerna har ju räknat med upp till 7 % ränta i sina bokalkyler så det borde ju inte vara någon överraskning? 

Men nu var det ju bara 2,4 % inflation i december så inflationsrisken kanske är på väg att gå över.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?