• Saraharf

Dottern konstant sjuk. Hjälp tyda blodprov!

Hej!
    Ena dottern på snart 9år har varit mer eller mindre konstant sjuk sedan november. Återkommande febertoppar
    Småfebrig konstant (37,7)
    Slemhosta
    Halsont
    Illamående och dålig aptit..

Hade halsfluss i december som hon fick Kåvepenin för. Har Hypoteryos också sedan juni. 

Nu i helgen har hon ett skov av hög feber igen (nästan 40 grader). Hade även ett skov förra veckan på 38,5 i några dagar. 

Vi blir såklart galen på detta och känns så hemskt att se henne må så dåligt. har Såklart sökt vård utan framgång ?det är många som är sjuka nu? osv. Men dottern är sig inte lik och hon hinner aldrig bli frisk innan hon återinsjuknar.

Vi åkte till akuten igår och hon fick ta blodprov. Kan någon hjälpa tyda de värden som har med vita blodkroppar att göra? Crp var 15 så inte så högt?

B?Leukocyter

Resultat: 23,5 x10(9)/L *Värdet ligger utanför referensinterval
    Referensintervall: 5,0-13,0

B?Neutrofila granulocyter
    Resultat: 19,4 x10(9)/L *Värdet ligger utanför referensintervall
    Referensintervall: 2,0-8,4

B?Monocyter
    Resultat: 1,7 x10(9)/L *Värdet ligger utanför referensinterval
    Referensintervall: 0,2-0,8

Berätta gärna om ni har koll på varför hon mår som hon mår om ni har några teorier. Ska få tid denna vecka för utredning. 
    TACK!
    /orolig mamma
  • Svar på tråden Dottern konstant sjuk. Hjälp tyda blodprov!
  • Sol5889

Kan inte läkarna berätta vad resultatet innebär? 

Vad innebär det att värdena ligger utanför referens? Det borde ju vårdpersonalen berätta för er... Har de ingen plan på åtgärd alltså?

• Saraharf

Vi fick knappt prata med läkaren efteråt. Han sa att de var förhöjda typ vilket tyder på infektion. Sedan höll han med om att hon skulle utredas vidare. Men vi vill mer veta om de är mycket förhöjda eller bara en gnutta. Och om någon har erfarenhet kring liknande så vi har något att bolla med läkaren om när vi ses. 

• Lynx123

Som du ser på referensvärdena ligger hon gansks långt över dem. Det här måste en utbildad person förklara för er så insistera på att få en ordentlig genomgång.

• Agda90

Jag har fått tyda mina egna provsvar under många år för att jag har fått bristfälliga svar från vården. 
    Vem har sagt att värdena är "lätt förhöjda"?

Du borde ringa till vården omedelbart och kräva en second opinion. Alternativt boka en tid omgående med en nätläkare av något slag som kan hjälpa dig att tolka svaren och det ska du se till att få gjort IDAG, NU och inte vänta på fler svar på ett forum!

• Agda90

Förresten, vad ligger hennes sköldkörtelprover på? Man har väl tagit dessa också?

THS
    Fritt t4
    Fritt t3
    TPO

• Saraharf

Vi kommer behöva söka vård idag igen. Hon är helt däckad. Fortsatt samma feber.

Han sa att de förhöjda vita blodkropparna i kombination med hennes Crp ?kan tyda på virusinfektion? men hon har testats för de 20 vanligaste och det var ingen av dem. Jag och anhöriga varav farmor som är sjuksköterska tror dock på en bakterieinfektion trots Crp relativt lågt. Det finns vissa sjukdomar som inte påverkar Crp märkvärdigt mycket. Och hon har dessa febertoppar tätt. Är frisk Max en vecka sedan insjuknat igen. Hostan har inte blivit något alls bättre på flera månader heller. 

Fy fan vad maktlös man känner sig. Jag vet att något är fel med henne men VAD? 

• Saraharf

Ang. henned sköldkörtelvärden ligger de inom referens. Vi trodde först att allt detta var relaterat till hypoteriosen men det trodde inte överläkaren på endokrin. 

• Agda90
    Saraharf skrev 2024-02-05 08:44:41 följande:

Ang. henned sköldkörtelvärden ligger de inom referens. Vi trodde först att allt detta var relaterat till hypoteriosen men det trodde inte överläkaren på endokrin. 

Att värden ligger inom referens betyder inte ett skit. Referensvärdena har ett väldigt stort spann. Bara för att man är inom referens så betyder det inte att det de värdena som är rätt för just den individen.
  • Saraharf

Jag håller med om det. Hennes sköldkörtelsjukdom är relativt ny så vi är fortfarande inte säkra på var hon bör ligga för att mp helt bra än. Har varit svårt att särskilja alla olika symptom och sjukdomar i höst.

• Agda90
    Saraharf skrev 2024-02-05 08:58:17 följande:

Jag håller med om det. Hennes sköldkörtelsjukdom är relativt ny så vi är fortfarande inte säkra på var hon bör ligga för att mp helt bra än. Har varit svårt att särskilja alla olika symptom och sjukdomar i höst.

Har du varit i kontakt med vården än idag?
  • Agda90
    Saraharf skrev 2024-02-05 09:20:49 följande:

Ja, de skulle höra av sig efter infektionsronden kl 10.

Om du känner att något är fel och upplever att det viftas bort så måste du stå på dig!
  • cosinus

Undrar om mykoplasma kan vara så segt? Inte så mycket slemhosta då nödvändigtvis men det är faktiskt det jävligaste vi åkt på genom åren. Segt som f-n. Började med att två av ungarna hade feber i nästan 2 veckor. En av dem återinsjuknade sedan efter någon vecka i lunginflammation och det tog lång tid innan han var på banan igen.

Det luriga med mykoplasman är att den knappt visar på CRP. Vi hade aldrig fattat vad vi åkt på om den inte odlat på exakt allt när han lång inlagd för lunginflammationen i 5 dygn. 

svenska.yle.fi/a/7-606176

• Saraharf

Jag berättade det om mykoplasma och Crp men ändå tog de ingen sr utan endast Crp. Känns ibland som läkare stillar sig blinda på Crp? Nu verkade ju hon inte ha mykoplasma på testet men har läst på om TWAR som är liknande symptom och det syns inte heller på Crp. Hon har alla symptom på Twar förutom tryck över bröstet. Till och med lock för öronen som är ett symptom har vi sökt vård för för ett par veckor sedan. 

Min svärmor kontaktade en läkarkollega på hematologin och hon tyckte de borde tagit ?b-diff? för att utesluta allvarligare sjukdomar på en gång. 

På vårdcentralen/lättakuten ville de inte ta emot henne utan tyckte vi skulle söka barnläkare på KS barnakut? Så blir väl 6 timmar till i väntrummet för henne idag igen. 

Kommer kräva: TWAR-test, Crp igen, SR, Diff, samt tops i hals. Och självklart andra tester de tycker är nödvändiga. Nu måste de gå till botten med detta. 

• cosinus
    Saraharf skrev 2024-02-05 12:37:11 följande:

Minns du hur era blodvärden såg ut när ni hade mykoplasma? 

Nä tyvärr, det var ju dessutom bara ena sonen som testades och hans journal kan jag inte kolla då han är i det otacksamma åldersspannet då han är för gammal för att jag ska få läsa hans journal men han fortfarande inte är nog gammal för att han ska få läsa den själv. Så ingen av oss har tillgång till den för tillfället.
  • Agda90
    cosinus skrev 2024-02-05 13:03:03 följande:
    Nä tyvärr, det var ju dessutom bara ena sonen som testades och hans journal kan jag inte kolla då han är i det otacksamma åldersspannet då han är för gammal för att jag ska få läsa hans journal men han fortfarande inte är nog gammal för att han ska få läsa den själv. Så ingen av oss har tillgång till den för tillfället.
    Ring till vårdcentralen o h begär ut provresultaten. 
  • Saraharf

Nu åkte sambon in med henne. Hon har fått rejält röd gom och svalg och gråvit tunga nu. Tyder även det på TWAR. Vi får se. Han ska i alla fall inte godta ?det är nog nåt virus, ta en Alvedon? nu utan nu får de ta fler prover och komma fram till vad det handlar om.

Svar på tråden Dottern konstant sjuk. Hjälp tyda blodprov!