Inlägg från: Anonym (Elbil) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elbil)

    Dyrt att ladda sin elbil

    Unfortunate Barista skrev 2024-02-06 14:00:36 följande:
    En elbil är en mycket dyrare affär än en ICE (fossil bil) för en privatperson. Har man möjlighet att ladda hemma, gärna i kombination med solceller och timpris matchning så kan man räkna hem affären. Men om man är beroende av att ladda ute så är det idag ingen ekonomi i att äga elbil.

    En elbil har ofta ett hötre inköpspris med tillhörande räntekostnad, en mycket starkare värdeminskning, den har högre reparations- och försäkringskostnader. Det är därför som de flesta elbilar säljs som premium och lyxbilar.

    Har du däremot möjlighet att ta ut en tjänstebil så att du enbart betalar förmånsbeskattningen så är det en helt annan diskussion.
    Högre värdeminskning?
    Vi betalade 670 000 för vår. På bytbil ligger en demo bil från den årsmodellen ute för 749 000 och andra säljs för runt 569 000 - 599 000.

    Det ser jag inte som någon stor värdeminskning på en bil som är 2 år gammal. 
    Alla nya bilar minskar i genomsnitt 20-30 % i värde i princip av att man rullar ut dem från ÅF. 

    Servicen kostar oss runt 3-4 000 och den behöver inte servas lika ofta som fossibilen behövde. 
    Försäkringen ligger på samma som våra gamla bilar. Höjningen motsvarar inflationen. 
    Reparationskostnader kan jag inte uttala mig om för det har vi inte behövt göra än.

    Elbilar är dyra i inköp, ja. Men ska du ha en ny volvo så är inte det heller några fjuttiga ören man får lägga ut.
  • Anonym (Elbil)
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-06 14:57:19 följande:
    De här argumenten kommer ofta när man pratar med elbilsägare, det blir något religiöst över hur diskussionerna går. 

    Det stämmer inte att alla bilar tappar i värde. Normalt sett ska de göra det, men vi har inte haft en normal marknad under de senaste 5 åren och trots det faller elbilar i pris. Det finns många olika skäl till varför.

    Om du köpte en ny BMW 320d år 2020 så kostade den dig 353 000 kr. Om du vill köpa samma bil idag, det vill säga med årsmodell 2020, så kostar den billigaste på blocket med ca 5000 mil ca 310 000 kr. Den har alltså tappat 43 000 kr på 5 år. Det är 12% på 5 år.

    Tittar du på sportbilar, så går de upp i pris. Jag sålde själv en Porsche 911 Carrera 4 (991.1) år 2019 för 780 000, det var inbytespriset som jag fick. Idag kostar en motsvarande bil med samma årsmodell och miltal ca 1,1 miljoner. Den har alltså ökat i pris, ganska rejält t.o.m. 

    Service behovet är lägre hos en elbil, ja, men du har dyrare däck på grund av ljudisolering och högre belastningsindex och väsentlig kortarare livslängd på grund av ökat slitage följd av högre vikt och hög vridmoment. Det som gör att service kostnaden är högre, är att komponenterna är dyrare.

    Reparationerna blir dyrare till följd av att verkstäderna behöver annan kompetens som ännu är otillgänglig på marknaden, annan utrustning och inte minst säkerhetsutrustning som gör att man extrahera batterier snabbt i händelse av en brand eller liknande. Men också för att man t.ex. inte kan reparera ett batteri som tagit på sig lättare skador i samband med en ganska enkel sidokollision. Man tar inte risken, utan byter hela batteriet vilket kan kosta flera hundra tusen om man har otur.
    Det blir religiöst oavsett åt vilket håll diskussionerna går. Fossilbilägarna försvarar sina bilar med näbbar och klor när det passar dem. 

    Du vet att det fanns en tid när man kunde sälja sin bil på export till Norge och få mer betalat än vad man gav för den? Jag vet inte om det fortfarande är så men för något år sedan var det inga problem att sälja en 3 årig elbil och få ut lika det man puttat in i den eller till och med gå med vinst. 

    Det finns alltid någon bil som tappar mer eller mindre i värde oavsett drivmedel. Och Porsche som du skrev om är ju ingen vanlig bil. Det är en bil man polerar så att den blänker som aldrig förr och ogärna kör i fel väder för att den inte ska bli förstörd. Hur  många bilar kör man på det viset?
Svar på tråden Dyrt att ladda sin elbil