Dyrt att ladda sin elbil
Unfortunate Barista skrev 2024-02-06 14:00:36 följande:
En elbil är en mycket dyrare affär än en ICE (fossil bil) för en privatperson. Har man möjlighet att ladda hemma, gärna i kombination med solceller och timpris matchning så kan man räkna hem affären. Men om man är beroende av att ladda ute så är det idag ingen ekonomi i att äga elbil. En elbil har ofta ett hötre inköpspris med tillhörande räntekostnad, en mycket starkare värdeminskning, den har högre reparations- och försäkringskostnader. Det är därför som de flesta elbilar säljs som premium och lyxbilar.
Har du däremot möjlighet att ta ut en tjänstebil så att du enbart betalar förmånsbeskattningen så är det en helt annan diskussion.
Vi betalade 670 000 för vår. På bytbil ligger en demo bil från den årsmodellen ute för 749 000 och andra säljs för runt 569 000 - 599 000.
Det ser jag inte som någon stor värdeminskning på en bil som är 2 år gammal.
Alla nya bilar minskar i genomsnitt 20-30 % i värde i princip av att man rullar ut dem från ÅF.
Servicen kostar oss runt 3-4 000 och den behöver inte servas lika ofta som fossibilen behövde.
Försäkringen ligger på samma som våra gamla bilar. Höjningen motsvarar inflationen.
Reparationskostnader kan jag inte uttala mig om för det har vi inte behövt göra än.
Elbilar är dyra i inköp, ja. Men ska du ha en ny volvo så är inte det heller några fjuttiga ören man får lägga ut.