• Anonym (klimatsmart)

    Dyrt att ladda sin elbil

    Jag försöker köra elbil när jag behöver köra bil någon stans. Har inte så mycket erfarenhet än, men verkar som om det är betydligt dyrare att köra elbil än fossilbil. Sist jag körde behövde jag ladda bilen på hotellet där jag bodde och det kostade 7,50:- / kWh. Och det vara bara en 22kW laddare. Hade jag kört med en elhybrid hade kostnaden för drivmedlet varit betydligt lägre. Jag fattar att om man har laddstation hemma blir det billigt, men när man ska ut och resa? 

    Vet inte om det är bensinen som är för billig eller elen som är för dyr. Är det också din erfarenhet att det är så dyrt att ladda en elbil?

  • Svar på tråden Dyrt att ladda sin elbil
  • Anonym (S)

    Vi tar hyrbil lite då och då. Denna gången fick vi en el. Den skulle returneras med minst 80% laddning. Maken fick åka runt som en galning till olika mackar för att hitta en som funkade att ladda hos, sen sitta i 45 min och vänta på att den laddades. Kostade 200 kr. Hade vi lämnat in den oladdad hade det kostar 400 kr. Nästan värt avgiften för att slippa stöket.
    Om man har en egen stolpe, visst men att hyra elbil, det gör vi inte om.

  • Unfortunate Barista
    Anonym (klimatsmart) skrev 2024-02-06 13:46:17 följande:
    Dyrt att ladda sin elbil

    Jag försöker köra elbil när jag behöver köra bil någon stans. Har inte så mycket erfarenhet än, men verkar som om det är betydligt dyrare att köra elbil än fossilbil. Sist jag körde behövde jag ladda bilen på hotellet där jag bodde och det kostade 7,50:- / kWh. Och det vara bara en 22kW laddare. Hade jag kört med en elhybrid hade kostnaden för drivmedlet varit betydligt lägre. Jag fattar att om man har laddstation hemma blir det billigt, men när man ska ut och resa? 

    Vet inte om det är bensinen som är för billig eller elen som är för dyr. Är det också din erfarenhet att det är så dyrt att ladda en elbil?


    En elbil är en mycket dyrare affär än en ICE (fossil bil) för en privatperson. Har man möjlighet att ladda hemma, gärna i kombination med solceller och timpris matchning så kan man räkna hem affären. Men om man är beroende av att ladda ute så är det idag ingen ekonomi i att äga elbil.

    En elbil har ofta ett hötre inköpspris med tillhörande räntekostnad, en mycket starkare värdeminskning, den har högre reparations- och försäkringskostnader. Det är därför som de flesta elbilar säljs som premium och lyxbilar.

    Har du däremot möjlighet att ta ut en tjänstebil så att du enbart betalar förmånsbeskattningen så är det en helt annan diskussion.
  • Anonym (klimatsmart)
    Anonym (S) skrev 2024-02-06 13:56:29 följande:

    Vi tar hyrbil lite då och då. Denna gången fick vi en el. Den skulle returneras med minst 80% laddning. Maken fick åka runt som en galning till olika mackar för att hitta en som funkade att ladda hos, sen sitta i 45 min och vänta på att den laddades. Kostade 200 kr. Hade vi lämnat in den oladdad hade det kostar 400 kr. Nästan värt avgiften för att slippa stöket.
    Om man har en egen stolpe, visst men att hyra elbil, det gör vi inte om.


    Ett av hyrställena jag brukar använda har egen laddpunkt. Bara att ställa tillbaks bilen och sätta i sladden. Supersmidigt. Men håller med, besvärligt och dyrt om man behöver ladda under hyrperioden. 
  • Agda90
    Anonym (S) skrev 2024-02-06 13:56:29 följande:

    Vi tar hyrbil lite då och då. Denna gången fick vi en el. Den skulle returneras med minst 80% laddning. Maken fick åka runt som en galning till olika mackar för att hitta en som funkade att ladda hos, sen sitta i 45 min och vänta på att den laddades. Kostade 200 kr. Hade vi lämnat in den oladdad hade det kostar 400 kr. Nästan värt avgiften för att slippa stöket.
    Om man har en egen stolpe, visst men att hyra elbil, det gör vi inte om.


    Fast det där låter ju som att det inte var en bil som hade kapacitet för snabbladdning eller så hittade ni inte en laddare som var snabb. Sen att köra runt som en tok och leta... Det behövde vi inte ens göra när vi köpte vår första el bil för 5 år sen. 

    Ni hade helt klart otur. 
  • Anonym (S)
    Ett av hyrställena jag brukar använda har egen laddpunkt. Bara att ställa tillbaks bilen och sätta i sladden. Supersmidigt. Men håller med, besvärligt och dyrt om man behöver ladda under hyrperioden. 

    Det var inget firman erbjöd utan sa bara att skulle laddas före avlämning. Det kan vara en fråga till nästa gång då möjligtvis men annars, nej tack till att hyra el.
  • Unfortunate Barista
    Anonym (S) skrev 2024-02-06 13:56:29 följande:

    Vi tar hyrbil lite då och då. Denna gången fick vi en el. Den skulle returneras med minst 80% laddning. Maken fick åka runt som en galning till olika mackar för att hitta en som funkade att ladda hos, sen sitta i 45 min och vänta på att den laddades. Kostade 200 kr. Hade vi lämnat in den oladdad hade det kostar 400 kr. Nästan värt avgiften för att slippa stöket.
    Om man har en egen stolpe, visst men att hyra elbil, det gör vi inte om.


    Hertz i USA beställde för ett par år sedan 100 000 Tesla-bilar och fick ca 20 000 bilar levererade innan man beslutade att säga upp avtalet och börja sälja av de 20 000 bilar som man redan hade tagit emot. 


    Anledningen var just det som du beskriver, man noterade att de kunder som hyrde elbilar kom inte tillbaka i samma stor utsträckning som de som hyrde vanliga bilar.

  • Mentat
    Anonym (klimatsmart) skrev 2024-02-06 13:46:17 följande:
    Dyrt att ladda sin elbil

    Jag försöker köra elbil när jag behöver köra bil någon stans. Har inte så mycket erfarenhet än, men verkar som om det är betydligt dyrare att köra elbil än fossilbil. Sist jag körde behövde jag ladda bilen på hotellet där jag bodde och det kostade 7,50:- / kWh. Och det vara bara en 22kW laddare. Hade jag kört med en elhybrid hade kostnaden för drivmedlet varit betydligt lägre. Jag fattar att om man har laddstation hemma blir det billigt, men när man ska ut och resa? 

    Vet inte om det är bensinen som är för billig eller elen som är för dyr. Är det också din erfarenhet att det är så dyrt att ladda en elbil?


    Har inte provat elbil ännu men passerar ofta en mack som skyltar med elpris. Vill minnas att det senast låg på ca 5,70/kWh. Hotellet verkar ta ett visst överpris.
  • Anonym (S)

    Agda90,  vi bor i city så det vimlar inte av mackar här i krokarna. 

  • Anonym (Elbil)
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-06 14:00:36 följande:
    En elbil är en mycket dyrare affär än en ICE (fossil bil) för en privatperson. Har man möjlighet att ladda hemma, gärna i kombination med solceller och timpris matchning så kan man räkna hem affären. Men om man är beroende av att ladda ute så är det idag ingen ekonomi i att äga elbil.

    En elbil har ofta ett hötre inköpspris med tillhörande räntekostnad, en mycket starkare värdeminskning, den har högre reparations- och försäkringskostnader. Det är därför som de flesta elbilar säljs som premium och lyxbilar.

    Har du däremot möjlighet att ta ut en tjänstebil så att du enbart betalar förmånsbeskattningen så är det en helt annan diskussion.
    Högre värdeminskning?
    Vi betalade 670 000 för vår. På bytbil ligger en demo bil från den årsmodellen ute för 749 000 och andra säljs för runt 569 000 - 599 000.

    Det ser jag inte som någon stor värdeminskning på en bil som är 2 år gammal. 
    Alla nya bilar minskar i genomsnitt 20-30 % i värde i princip av att man rullar ut dem från ÅF. 

    Servicen kostar oss runt 3-4 000 och den behöver inte servas lika ofta som fossibilen behövde. 
    Försäkringen ligger på samma som våra gamla bilar. Höjningen motsvarar inflationen. 
    Reparationskostnader kan jag inte uttala mig om för det har vi inte behövt göra än.

    Elbilar är dyra i inköp, ja. Men ska du ha en ny volvo så är inte det heller några fjuttiga ören man får lägga ut.
  • Agda90
    Anonym (S) skrev 2024-02-06 14:11:35 följande:

    Agda90,  vi bor i city så det vimlar inte av mackar här i krokarna. 


    Mackar... menar du då alla typer av mackar? För i få fall hade ni fått köra runt även med en fossilbil och leta. Eller?
  • Unfortunate Barista
    Mentat skrev 2024-02-06 14:11:16 följande:
    Har inte provat elbil ännu men passerar ofta en mack som skyltar med elpris. Vill minnas att det senast låg på ca 5,70/kWh. Hotellet verkar ta ett visst överpris.

    Det är svårt att snitta under 200 Wh per km (eller 2kWh per mil) i snitt. De flesta laddstationer debiterar enbart dig för det som du laddar batteriet med, vilket ger dig en bränslekostnad på 11 kr 40 öre per mil om du laddar på macken.

    Jämför man det men en diesel som drar 0.6 l/mil och ett dieselpris på ca 18,50 så får du en bränslekostnad på 11 kr 10 öre.

    Då är det i praktiken ingen större skillnad.

    Laddar du istället hemma, blir el-bilen väsentligt billigare, timpriset på el just nu är 70,29 öre per kWh.

    Men då behöver jag även räkna med de förluster som laddningen innebär, detta kan variera beroende på bilmodell, laddare och andra faktorer som t.ex. temperatur mm. Men det rör sig om ca 10% förlust.

    Sen tillkommer också avgifterna för elnätet, det vill säga elöverföringsavgift och energiskatt, som för mig är 39,75 öre/kWh resp. 53,50 öre/kWh.

    Total kostnad för att köra en mil om jag laddar hemma med gällande timpris blir då: 2,2 kWh * (70,29 + 39,75 + 53,50 öre) = 3 kr 60 öre. 


    Alltså:
    1 mil mer diesel = ca 11 kr 10 öre
    1 mil med el (ladda ute) = 11 kr 40 öre
    1 mil med el (ladda hemma) = 3 kr 60 öre

  • Anonym (Mindre brum)

    Det är oftast inget bra business case att bara köra en elbil med distansladdning. Om man bara ser till drivmedelskostnaden.

    Hemmaladdning är grejen. Vi har en elbil som används till pendling och andra vardaglitt åkande, den laddar vi hemma. Åker vi ut i landet får man betala för distansladdning, så är det bara.
    De gånger vi hyr bil, i Sverige eller utomlands, har vi aldrig hyrt elbil. Jag tycker det är för meckigt.

  • cosinus

    Huruvida man får ekonomi i en elbil beror ju helt på vad man köper och hur man använder den.

    Vi har en äldre elbil med litet batteri. Kostade typ 150 000 kr för fyra år sen och den är perfekt för oss. Vi behöver två bilar hur vi än vänder och vrider på oss och med elbilen så tar den i princip all stadskörning och vi laddar hemma för det allra mesta.

    Jag har ännu aldrig betalat för att ladda någon annanstans, eller jo, det har hänt att jag pluggat in den i parkeringshus men då har priset för elen ingått i avgiften. På mitt jobb kan man ladda gratis, långsamt men gratis. Vissa affärer tillåter laddning medans man handlar o s v.

    Jag älskar våran elbil och för oss är den perfekt. Vi tankar otroligt sällan numera och använder mest den andra för att åka allihop (vi behöver fler än 5 säten då, för att köra långt - mer än 4-5 mil enkel väg, eller för att övningsköra manuell bil med barnen). 

    Men, jag veta f-n om jag varit så sugen på att ha en elbil som enda bil ändå. Just för att jag inte är så sugen på att leta laddare som är upptagna när jag är på resa. Hade jag behövt skaffa mig bara en bil hade jag fått ta mig en rejäl funderare.

  • Tink

    Snabbladdare hemma är en absolut förutsättning, helst med punktpris på el. Då är en elbil väsentligt billigare i drift än en fossibil. För vår del var det en minskning av driftskostnaden från 3000 kronor till 500.

    Nu kör vi visserligen bara stadskörning, mestadels pendling till och från jobbet, samt någon enstaka tur till köpcentra eller vänner.

    De gångerna vi måste ge oss ut på en längre tur inåt landet, måste vi vara skapligt förberedda med ett halvt dussin appar i mobilen och ha både primära och sekundära laddstationer inlagda i navigatorn. Vi har själva ibland letat febrilt efter en laddstolpe då vår tilltänkta laddstation vägrade acceptera våra appar eller kort.

    Det är inte heller lätt att alltid vet vad laddningen vid en publik laddstation kommer att gå på. Det kan ibland vara helt omöjligt att se det i förväg, med pengar som reserveras och återbetals senare beroende på kampanjer, aktiverade värdecheckar och abonnemang.

  • Unfortunate Barista
    Anonym (Elbil) skrev 2024-02-06 14:16:34 följande:
    Högre värdeminskning?
    Vi betalade 670 000 för vår. På bytbil ligger en demo bil från den årsmodellen ute för 749 000 och andra säljs för runt 569 000 - 599 000.

    Det ser jag inte som någon stor värdeminskning på en bil som är 2 år gammal. 
    Alla nya bilar minskar i genomsnitt 20-30 % i värde i princip av att man rullar ut dem från ÅF. 

    Servicen kostar oss runt 3-4 000 och den behöver inte servas lika ofta som fossibilen behövde. 
    Försäkringen ligger på samma som våra gamla bilar. Höjningen motsvarar inflationen. 
    Reparationskostnader kan jag inte uttala mig om för det har vi inte behövt göra än.

    Elbilar är dyra i inköp, ja. Men ska du ha en ny volvo så är inte det heller några fjuttiga ören man får lägga ut.
    De här argumenten kommer ofta när man pratar med elbilsägare, det blir något religiöst över hur diskussionerna går. 

    Det stämmer inte att alla bilar tappar i värde. Normalt sett ska de göra det, men vi har inte haft en normal marknad under de senaste 5 åren och trots det faller elbilar i pris. Det finns många olika skäl till varför.

    Om du köpte en ny BMW 320d år 2020 så kostade den dig 353 000 kr. Om du vill köpa samma bil idag, det vill säga med årsmodell 2020, så kostar den billigaste på blocket med ca 5000 mil ca 310 000 kr. Den har alltså tappat 43 000 kr på 5 år. Det är 12% på 5 år.

    Tittar du på sportbilar, så går de upp i pris. Jag sålde själv en Porsche 911 Carrera 4 (991.1) år 2019 för 780 000, det var inbytespriset som jag fick. Idag kostar en motsvarande bil med samma årsmodell och miltal ca 1,1 miljoner. Den har alltså ökat i pris, ganska rejält t.o.m. 

    Service behovet är lägre hos en elbil, ja, men du har dyrare däck på grund av ljudisolering och högre belastningsindex och väsentlig kortarare livslängd på grund av ökat slitage följd av högre vikt och hög vridmoment. Det som gör att service kostnaden är högre, är att komponenterna är dyrare.

    Reparationerna blir dyrare till följd av att verkstäderna behöver annan kompetens som ännu är otillgänglig på marknaden, annan utrustning och inte minst säkerhetsutrustning som gör att man extrahera batterier snabbt i händelse av en brand eller liknande. Men också för att man t.ex. inte kan reparera ett batteri som tagit på sig lättare skador i samband med en ganska enkel sidokollision. Man tar inte risken, utan byter hela batteriet vilket kan kosta flera hundra tusen om man har otur.
  • Anonym (Elbil)
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-06 14:57:19 följande:
    De här argumenten kommer ofta när man pratar med elbilsägare, det blir något religiöst över hur diskussionerna går. 

    Det stämmer inte att alla bilar tappar i värde. Normalt sett ska de göra det, men vi har inte haft en normal marknad under de senaste 5 åren och trots det faller elbilar i pris. Det finns många olika skäl till varför.

    Om du köpte en ny BMW 320d år 2020 så kostade den dig 353 000 kr. Om du vill köpa samma bil idag, det vill säga med årsmodell 2020, så kostar den billigaste på blocket med ca 5000 mil ca 310 000 kr. Den har alltså tappat 43 000 kr på 5 år. Det är 12% på 5 år.

    Tittar du på sportbilar, så går de upp i pris. Jag sålde själv en Porsche 911 Carrera 4 (991.1) år 2019 för 780 000, det var inbytespriset som jag fick. Idag kostar en motsvarande bil med samma årsmodell och miltal ca 1,1 miljoner. Den har alltså ökat i pris, ganska rejält t.o.m. 

    Service behovet är lägre hos en elbil, ja, men du har dyrare däck på grund av ljudisolering och högre belastningsindex och väsentlig kortarare livslängd på grund av ökat slitage följd av högre vikt och hög vridmoment. Det som gör att service kostnaden är högre, är att komponenterna är dyrare.

    Reparationerna blir dyrare till följd av att verkstäderna behöver annan kompetens som ännu är otillgänglig på marknaden, annan utrustning och inte minst säkerhetsutrustning som gör att man extrahera batterier snabbt i händelse av en brand eller liknande. Men också för att man t.ex. inte kan reparera ett batteri som tagit på sig lättare skador i samband med en ganska enkel sidokollision. Man tar inte risken, utan byter hela batteriet vilket kan kosta flera hundra tusen om man har otur.
    Det blir religiöst oavsett åt vilket håll diskussionerna går. Fossilbilägarna försvarar sina bilar med näbbar och klor när det passar dem. 

    Du vet att det fanns en tid när man kunde sälja sin bil på export till Norge och få mer betalat än vad man gav för den? Jag vet inte om det fortfarande är så men för något år sedan var det inga problem att sälja en 3 årig elbil och få ut lika det man puttat in i den eller till och med gå med vinst. 

    Det finns alltid någon bil som tappar mer eller mindre i värde oavsett drivmedel. Och Porsche som du skrev om är ju ingen vanlig bil. Det är en bil man polerar så att den blänker som aldrig förr och ogärna kör i fel väder för att den inte ska bli förstörd. Hur  många bilar kör man på det viset?
  • Unfortunate Barista
    Anonym (Elbil) skrev 2024-02-06 16:25:08 följande:
    Det blir religiöst oavsett åt vilket håll diskussionerna går. Fossilbilägarna försvarar sina bilar med näbbar och klor när det passar dem. 

    Du vet att det fanns en tid när man kunde sälja sin bil på export till Norge och få mer betalat än vad man gav för den? Jag vet inte om det fortfarande är så men för något år sedan var det inga problem att sälja en 3 årig elbil och få ut lika det man puttat in i den eller till och med gå med vinst. 

    Det finns alltid någon bil som tappar mer eller mindre i värde oavsett drivmedel. Och Porsche som du skrev om är ju ingen vanlig bil. Det är en bil man polerar så att den blänker som aldrig förr och ogärna kör i fel väder för att den inte ska bli förstörd. Hur  många bilar kör man på det viset?

    Jag är inte emot elbilar. Elbilar har många fördelar och många nackdelar. Framför allt är det en teknik som fortfarande utvecklas väldigt fort och den största nackdelen är att den är otillgänglig för gemene man på grund av kostnadsbilden. speciellt med dagens räntenivå om man är beroende av lån för att kunna köpa bilen. 

    Jag pratar inte om bilar som körs som entusiastbilar Eller att sälja via avancerade metoder för att maximera priset. Jag körde min bil varje dag, jag sålde den på grund av en skilsmässa efter att ha kört den i sex år. då körde jag den till samma firma som jag köpte den ifrån och förklarade att jag behövde sälja den på grund av skilsmässa, jag hade pengarna 1 timme senare. Idag kör jag en bil av annat märke och även den är idag mer värd än vad jag köpte den för 2020. Detta är ju självklart medvetna val för minska förlusterna. 


    Poängen är marknaden inte är normal idag, då pratar jag inte om inflationen enbart utan det var produktionsstopp till följd av covid, komponentbrist, kriget i Ukraina som påverkade leverantörskedjan och tillverkningskapacitet som ännu inte är helt återställd. Alla de här sakerna driver upp efterfrågan och priserna på begagnade bilar. Köpte du en bil för runt 3 - 400 000 strax efter pandemin så har du inte förlorat särskilt mycket pengar idag, såvida inte du köpte en elbil.


    Detta är välbelagt och det behöver inte vara ett problem om du till exempel har möjlighet att ladda hemma, gärna i kombination med solceller och en bra Tibber rutin. Men detta är  en faktor som man måste beakta i sin kalkyl.

    jag tror också att det är väldigt få privatpersoner som köper elbilar idag de flesta i min bekantskapskrets leasar bilarna på sina företag eller tar ut de som tjänstebilar. 

Svar på tråden Dyrt att ladda sin elbil