• Anonym (A)

    Tvingande avgift?

    Det märkligaste har hänt.
    Min hyresvärd (kommunal sådan), har skickat ut att hyresgästföreningen (som man alltså kan välja om man vill vara medlem i eller ej), ska hålla aktiviteter i vårat område, och därför tänker de lägga på en avgift på vår hyra som ska gå till det ändamålet.

    Får man göra så? Oavsett vad man tänker om hyresgästföreningen och vad de står för, ska man väl inte behöva betala för att en förening utför arbete när man inte är medlem där? Och även de som är medlemmar redan, får ju betala mer nu utöver sin medlemsavgift redan.

    Kan det verkligen vara okej? 
    Det är en liten avgift, men än dock, väldigt märkligt att en hyresvärd liksom "tvingar" att man bidrar ekonomiskt till aktiviteter i området.  

  • Svar på tråden Tvingande avgift?
  • OlgaElvira

    Kanske är det var så att man på det kommunala bolaget formulerat sig konstig/ felaktigt.
    Hyresvärden ordnar kanske en aktivitet där hyresgästföreningen är de som får hålla i det praktiska. Ett inte alldeles ovanligt upplägg då hyresvärden ofta inte har personal att hålla i aktiviteterna.

  • Anonym (A)
    Anonym (dd) skrev 2024-02-07 20:44:44 följande:

    lol nej det lär inte HGF tycka är ok heller


    Något är fel här alltså. Jag måste kolla upp mer om det här... 
  • Anonym (A)

    Det står i informationen att det kommer läggas på en avgift. Inte OM man deltar, utan oavsett. 

  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2024-02-07 22:30:42 följande:

    Det står i informationen att det kommer läggas på en avgift. Inte OM man deltar, utan oavsett. 


    Det hade jag tagit upp med hyresgästföreningen för det låter inte helt korrekt. 
  • Tom Araya
    Anonym (A) skrev 2024-02-07 22:30:42 följande:

    Det står i informationen att det kommer läggas på en avgift. Inte OM man deltar, utan oavsett. 


    Jag skulle ha skickat ett mail till både hyresvärden och hyresgästföreningen samtidigt, med ungefär följande budskap:

    Jag motsätter mig att hyresvärden tar ut en avgift för en aktivitet som jag som hyresgäst inte valt att delta i. Ska en sådan avgift göras obligatorisk ska det först förhandlas fram med hyresgästerna genom hyresgästförening, så detta är en begäran om detta, om så redan inte har skett.
  • Anonym (A)

    Ja, jag ska kola upp! Tack för era svar.

  • OlgaElvira
    Anonym (A) skrev 2024-02-07 23:23:47 följande:

    Ja, jag ska kola upp! Tack för era svar.


    Du måste berätta för oss vad du får för besked. 
  • Anonym (A)
    OlgaElvira skrev 2024-02-08 10:36:42 följande:
    Du måste berätta för oss vad du får för besked. 
    Ja, jag ska försöka komma ihåg det! :)
Svar på tråden Tvingande avgift?