• Anonym (Hjärta)

    Hjärtesorg

    Har hamnat i depression och vet inte hur jag ska klara det och denna hjärtesorg. Hade ett låångt destruktivt förhållande som tog kål på mig och jag vågade inte lita mer. Dejtade efter tag när jag var redo men ingen kändes rätt.

    Sen händer det.... träffar en man som gör mig lugn och jag aldrig känt så tidigare med. Och nu vet jag inte vad som hänt. Allt är bara en stor röra och det blir inte lättare för varje gång. Min värld går under för jag trodde han var den rätta och jag orkar inte med mer hjärtesorg i mitt liv. Det som hänt är att vi bråkade, hade missförstånd sen pratade vi igen och nu har han bara typ försvunnit.

  • Svar på tråden Hjärtesorg
  • Anonym (jag har en plan)

    Ibland är det inte meningen. Man överlever hjärtsorg, även om det kan kännas outhärdligt i vissa stunder. Det kan hjälpa att vara sysselsatt med olika saker, så att man inte bara grubblar.

  • Anonym (Min erfarenhet)

    Alltså, detta är svårt för alla. Man lägger sitt hjärta i någon annans händer, när man tillåter sig att börja drömma om någon och bli kär. Då får han den makten att göra en fruktansvärt ledsen, om han försvinner. Men man får försöka komma ihåg att man inte är ensam om detta, att det händer alla människor någon gång - och att man överlever. Man kan också "gotta sig i" att känna sig tragisk, lyssna på låtar eller läsa poesi och romaner som handlar om samma situation och liknande. 

    Sedan tror jag även på att ha balans i livet. Att inte haka upp hela sitt livs mening på en man. Utan även ha relationer med släkt och vänner, försöka skaffa ett arbete som man tycker är viktigt, utbilda sig, utvecklas... Ha hobbies och intressen. En katt eller hund att älska hjälper mer än man tror när människor sviker.

    För min erfarenhet är i alla fall, att när jag har blivit så där totalförtvivlad över en man (antingen för att jag blivit lämnad, eller för att jag varit olyckligt kär och aldrig varit tillsammans med honom på riktigt från början), så har det hänt i perioder när jag varit för ensam och haft ett för tråkigt liv. HAAAAN blev liksom hela livsinnehållet. 

  • Anonym (jag har en plan)
    Anonym (Min erfarenhet) skrev 2024-02-08 06:44:39 följande:

    För min erfarenhet är i alla fall, att när jag har blivit så där totalförtvivlad över en man (antingen för att jag blivit lämnad, eller för att jag varit olyckligt kär och aldrig varit tillsammans med honom på riktigt från början), så har det hänt i perioder när jag varit för ensam och haft ett för tråkigt liv. HAAAAN blev liksom hela livsinnehållet. 


    Också varit med om det.
  • Lynx123

    Jag tror att alla har rätt här...det är sådant som händer, tyvärr, och du har nog hamnat i en fas där allt handlar om mannen. På så sätt tappar du bort dig själv och det känns nästan omöjligt att vara utan personen i fråga. Det kommer bli bättre med tiden, men det kräver att du arbetar med dig själv och bygger en inre, egen glädje och trygghet.

  • Anonym (Hjärta)

    Det handlar liksom inte om jag varit med om det utan mer varför IGEN. Det räckte en gång. Orkar inte igen.

  • Anonym (jag har en plan)
    Anonym (Hjärta) skrev 2024-02-08 08:17:07 följande:

    Det handlar liksom inte om jag varit med om det utan mer varför IGEN. Det räckte en gång. Orkar inte igen.


    Jag vet hur det känns. Det finns roligare Gråter
  • Lynx123

    Varför? Det kan nog ingen svara på. Det ÄR knepigt med relationer. Alla kommer med bagage. Han kände kanske en röd flagga? Du kanske väljer personer som inte är rätt för dig? Livet! 

    Vill du berätta vad ni bråkade om? Det kanske belyser ett mönster som du behöver jobba på? Eller så hände det något HELT annat. Det går inte att veta. Det händer de flesta.

  • Anonym (jag har en plan)
    Anonym (Min erfarenhet) skrev 2024-02-08 06:44:39 följande:

    För min erfarenhet är i alla fall, att när jag har blivit så där totalförtvivlad över en man (antingen för att jag blivit lämnad, eller för att jag varit olyckligt kär och aldrig varit tillsammans med honom på riktigt från början), så har det hänt i perioder när jag varit för ensam och haft ett för tråkigt liv. HAAAAN blev liksom hela livsinnehållet. 


    Jag känner igen mig så väl där. Aldrig haft ett förhållande och det har blivit så stort när jag blivit kär i nån. Jag blev t ex besatt av en snygg tjej som höll mig på avstånd. Jag kunde inte tro att jag skulle få chansen med en sån tjej. Drömde om henne i flera år. Det var plågsamt och vemodigt, ändå så kan jag fortfarande sakna känslan jag fick av drömmarna.
    Senast så var det en yngre tjej jag blev kär i, och jag tänkte på henne hela tiden. Det kändes så bra att tänka på henne, och jag fantiserade ihop att hon säkert kände samma, och att det skulle bli vi.
  • Anonym (Hjärta)

    Lynx123: Han kanske kände en röd flagg?

    Vi bråkade om brist på kommunikation från hans sida.

  • Lynx123
    Anonym (Hjärta) skrev 2024-02-08 10:20:02 följande:

    Lynx123: Han kanske kände en röd flagg?

    Vi bråkade om brist på kommunikation från hans sida.


    Ja, det var ett exempel. Röda flaggor handlar inte alltid nödvändigtvis om vad man bråkar om utan hur, tex. gapar och skriker, går därifrån, förolämpar etc. Upplevde du att han tex. var dålig på att uttrycka sina känslor eller ljög han för dig? Brist på kommunikation kan betyda många olika saker.

    Kan du själv se något mönster i dina relationer som kanske upprepas? Det kan ju både vara vilka personlighetstyper du väljer som hur du själv fungerar i ett förhållande. Alla har olika preferenser och flaggor, och det kan vara svårt att få ihop det. 
Svar på tråden Hjärtesorg