Speltid för 9 åring
I den åldern var det faktiskt noll.
Min son blir myndig i år och fick sitt ps4 i 10-års present. Så före dess fanns inget sånt i hemmet. Platta har vi aldrig ägt.
Men i flera år hade han 30 min per dag att spela, det gick också att samla tiden till helgen och spela mera då. Så blev det ofta naturligt eftersom han hade både läxor och träningar så vissa vardagar var antalet spelminuter noll. Sina kompisar träffade han i skolan och på träningen.
Men så här, blir skola och andra aktiviteter lidande så är det dags att införa rutiner.
Läxor bör klaras av medan man är pigg och har energi. Inte kl 19 när melatoninet börjar göra en trött och man redan tjafsat om skärm i x antal timmar.
Utevistelse och eller lek/umgänge med kompisar i riktiga livet så att säga. Förekommer det?
Och vad är det som sker på skärmen/datorn? Vet ni det?
Tror också väldigt mycket på att barn gör som föräldrar gör och inte som man säger. Sitter du/ni ofta med mobilen själva (eller datorn) så kommer barnet ju att se det och ifrågasätta varför han inte får.
Sen måste inte barn och vuxna nödvändigtvis ha samma regler, det är inte det jag menar. Men även vuxna har ofta saker man kanske ska prioritera innan man fastnar med skärm. Eller försöka vara delaktiga med barnen tills de lagt sig.
Kan rekommendera Det syns inte (www.detsynsinte.se) som har en föräldraguide på sin webbplats liksom en mental tallriksmodell som visar vad man behöver för att må bra.